אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש: היבואנים הרשמיים יחוייבו להעניק אחריות גם לרכבים ביבוא מקביל צילום: אוראל כהן

ביהמ"ש: היבואנים הרשמיים יחוייבו להעניק אחריות גם לרכבים ביבוא מקביל

המחוזי בירושלים דחה את עתירתם של יבואני טויטה, לנד רובר, קרייזלר ואינפיניטי, וקיבל את עמדת משרד התחבורה לפיה יבואני הרכב הוותיקים הם נציגיו החוקיים של יצרן הרכב ומייצגים את עינייניו בשוק הישראלי - וככאלו מחוייבים לכסות את דרישות האחריות

16.10.2019, 14:09 | תומר הדר

אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר בכל הנוגע לחוק רישוי רכב - זה המסדיר את מעמדם החוקי של יבואני הרכב העקיפים והזעירים - הוכרעה, לפחות באופן נקודתי, על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע כי יבואנים רשמיים יחוייבו להעניק אחריות גם למכוניות המגיעות לכבישי ישראל ביבוא מקביל.

קראו עוד בכלכליסט

רכבים בנמל אילת, צילום: אוראל כהן רכבים בנמל אילת | צילום: אוראל כהן רכבים בנמל אילת, צילום: אוראל כהן

כפי שפורסם בכלכליסט, בינואר 2018 עתרו ארבעה יבואני רכב: יוניון מוטורס יבואנית טויוטה, חברת המזרח יבואנית לנד רובר, קבוצת קרסו יבואנית אינפיניטי וסוכנות מכוניות לים התיכון יבואנית קרייזלר, נגד משרד התחבורה ושלוש יבואניות מקבילות - אוטו מקס, אוטופוינט ואיילון מוטורס, בטענה כי יבואניות אלה מייבאות לישראל מכוניות ביבוא מקביל, שיבואני הרכב הוותיקים אינם מסוגלים לתקן במסגרת האחריות.

כזכור, חוק רישוי רכב הוא החוק המסדיר את מעמדם של יבואני הרכב בישראל על כל סוגיהם. כפי שנחשף השבוע בכלכליסט, חוק רישוי רכב אף עבר ממש לאחרונה רפורמה המיועדת להסיר חסמים מיבואני הרכב החדשים ולהוריד את גובה הערבויות שעליהם להפקיד.

לטענת יבואני הרכב העותרים מדובר בבעיה טריטוריאלית: הרכבים שמגיעים ארצה ביבוא מקביל אינם מכוסים על ידי יצרני הרכב מבחינת אחריות, מאחר ואלה הגיעו כביכול למדינה שהיצרן אינו ערוך לכסות את תנאי האחריות עבור המכוניות הנוסעות בכבישיה, משלל סיבות. משמעות הדבר היא שיבואן הרכב חייב לכסות את העלויות בלי שקיבל "גב" מהיצרן - כי אם לא יעשה זאת, יוטל עליו קנס. אולם, כך לפי משרד התחבורה, יבואני הרכב הוותיקים הם נציגיו החוקיים של יצרן הרכב, וככאלו מייצגים את עינייניו בשוק הישראלי - משמע עליהם לכסות את דרישות האחריות.

כעת, כאמור, קיבל בית המשפט קיבל את דרישת המשרד ודחה את עתירת היבואניות. יצוין כי עיקר היבוא המקביל לישראל כיום הוא של רכבי יוקרה, בין היתר מתוצרת מרצדס וג'יפ. קיים גם יבוא מקביל של מכוניות טויוטה, ולהערכת גורמים בשוק, בקרוב יחל אחד הגופים הגדולים בענף ביבוא מקביל של דגמי יונדאי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות