אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הירידה במכירות הקניונים נמשכת בשיעור נמוך יותר צילום: צביקה טישלר

בלעדי לכלכליסט

הירידה במכירות הקניונים נמשכת בשיעור נמוך יותר

פדיונות חנויות האופנה וההנעלה ירדו בשנה האחרונה ב־3% בלבד, בהשוואה ל־5% בשנים קודמות, כך עולה מנתוני ריס. גורם בענף: "השוק התייצב"

23.10.2019, 08:18 | אורנה יפת

פדיונות חנויות האופנה וההנעלה בקניונים ירדו בשנה האחרונה ב־3%. מנתוני ריס שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי בין אוקטובר 2018 ועד סוף ספטמבר 2019, המכירות בתחום האופנה ירדו ב־2.18% בממוצע ארצי ביחס לתקופה מקבילה שנה קודמת. על אף הירידות, זו התמתנות ביחס לשנים שעברו, שבהן רשם ענף האופנה ירידות חדות יותר של עד 5% בשנה (עם חודשים מסוימים של ירידות שהגיעו ל־8%־12%). בפאוור סנטרים נרשמה ירידה של 1.2% ובקניונים אזוריים ירדו הפדיונות ב־3%.

עוד עולה מנתוני ריס, שבוחנת 2,900 חנויות זהות בקניונים ובמרכזי קניות, כי המכירות בכלל הקטגוריות רשמו ירידה של 2.5% בממוצע ארצי. אלה מכירות בחנויות מתחומים מגוונים ובכללן חנויות ביגוד, אקססוריז, כלי בית, טקסטיל וצעצועים. על פי נתוני ריס, בין 1 באוקטובר 2018 ועד 30 בספטמבר 2019, רשמו הפאוור סנטרים ירידה של 1.9% בפדיונות בעוד הקניונים האזוריים רשמו ירידה של 3.16%.

קראו עוד בכלכליסט

קניון עזריאלי ראשונים. לא בטוח שתקופת החגים היטיבה עם רשתות האופנה, צילום: צביקה טישלר קניון עזריאלי ראשונים. לא בטוח שתקופת החגים היטיבה עם רשתות האופנה | צילום: צביקה טישלר קניון עזריאלי ראשונים. לא בטוח שתקופת החגים היטיבה עם רשתות האופנה, צילום: צביקה טישלר

על פי הנתונים תחום האופנה דווקא רשם ירידה נמוכה מהירידה שנרשמה בכלל חנויות המשק: 2.18% באופנה ביחס לירידה של 2.5% בכלל המשק. הירידות נובעות מקניות שמבצעים הישראלים בחו"ל וממעבר לקניות מקוונות, אך המדובר לא רק בקניות של מוצרי אופנה אלא גם של צעצועים, ריהוט, כלי בית ומוצרי חשמל.

לדברי עופר שחטר, מנכ"ל חברת פרו־מול, המנהלת 80 מרכזי קניות, "השוק התייצב. הירידות הרבה יותר קטנות משנים שעברו. צריך לזכור שמדד הריס אינו מודד את כל השוק אלא רשתות מסוימות וייתכן שיש הטיה כתוצאה מחולשה של רשתות שמצויות במדד הריס בעוד שרשתות שאינן במדד אולי התחזקו. יש רשתות קטנות וגם רשתות אופנת הספורט שדווקא התחזקו בשנה האחרונה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש יציבות במחזורי המכירות בשנה האחרונה, ואני חושב שהירידה בשנים קודמות נבעה מירידת המחירים ושינוי בהרגלי הצריכה".

נדמה כי בספטמבר ובאוקטובר הקניונים נהנו מעלייה במספר המבקרים, אך עוד מוקדם לקבוע אם זו תורגמה למכירות. אוקטובר טרם הסתיים ועם זאת, לפי נתונים חלקיים — של 1 בספטמבר עד 21 באוקטובר — נרשמה עלייה של 1% במכירות חנויות האופנה וההנעלה בממוצע כללי ביחס לתקופה המקבילה.

הפדיונות בקניונים עלו ב־1.5% ובפאוור סנטרים ב־3%. העלייה בחודש האחרון מיוחסת בעיקרה ליום הבחירות של 17 בספטמבר. ייתכן כי עם נטרול יום הבחירות, שהפדיונות בו זינקו פי שלושה, לא בטוח שתקופת החגים היטיבה עם הקניונים. "העלייה המסתמנת בספטמבר־אוקטובר נובעת מיום הבחירות", מסביר שלומי ינאי, מנכ"ל חברת ריס. "אך כאמור אלו נתונים חלקיים בלבד כי אוקטובר עוד לא הסתיים. ביום הבחירות נרשמו פדיונות של 120 שקל למ"ר בעוד ממוצע הפדיונות הכללי עומד על 45 שקל למ"ר. זה לא שהתקציב המשפחתי לקניות עלה, אלא העלייה במכירות ביום הבחירות באה על חשבון ימים אחרים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות