אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גורר המטוסים ההיברידי של תע"א החל לפעול בהודו צילום: איר אינדייה

בלעדי

גורר המטוסים ההיברידי של תע"א החל לפעול בהודו

טיסה של איר אינדייה חנכה את השימוש המסחרי ב"טקסיבוט", ההיברידי והרובוטי למחצה, מתוצרת התעשייה האווירית. המטרה: הפחתה של 85% מפליטת ה-CO2 מהמטוסים על הקרקע. העסקה הראשונה כוללת 40 כלים בעשרות מיליוני דולרים

23.10.2019, 08:27 | אודי עציון

בשבוע שעבר התרחשה בשדה התעופה אינדירה גנדי בניו־דלהי היסטוריה קטנה במאבק בהתחממות הגלובלית. בנוכחות יו"ר ומנכ"ל אייר אינדייה, אשוואני לוהני, גרר הטקסיבוט, מתוצרת התעשייה האווירית, מטוס איירבוס A320 משער היציאה ועד למסלול ההמראה, בדרכו לטיסה מסחרית למומבאי. "זו קפיצה גדולה לכיוון סביבה נקייה", אמר לוהני. המטוס עדיין לא חשמלי, אבל הגורר שלו היברידי וחצי רובוטי.

קראו עוד בכלכליסט

גורר המטוסים "טקסיבוט", צילום: איר אינדייה גורר המטוסים "טקסיבוט" | צילום: איר אינדייה גורר המטוסים "טקסיבוט", צילום: איר אינדייה

11 שנים אחרי שיצא לדרך יש לגורר המטוסים הישראלי המהפכני לקוח גדול ראשון. KSU ההודית הזמינה 40 גוררים, שמחירם הקטלוגי 1.5 מיליון יורו כל אחד, ואמורים להיות מוצבים בששת שדות התעופה הגדולים במדינה, כאשר בנגלור יהיה השדה הבא שיקלוט אותו, בסוף השנה.

מדובר בגורר מטוסים שאמור לחסוך לחברות התעופה הוצאות על דלק יקר, ולהקטין את זיהום האוויר שהן יוצרות. הוא מצויד במנועים חשמליים שאליהם מחוברים מנוע דיזל הטוען את הסוללות שלו, ובנהג המסיע את הגורר ממטוס למטוס, כאשר בזמן ההסעה נשלט הטקסיבוט בידי הטייס. בתעשייה האווירית תיכננו כלי רובוטי לחלוטין, אבל רשויות התעופה עדיין לא מאשרות שכלי כזה ינוע בין מטוסים מתודלקים ומלאי נוסעים. תע"א פיתחה ומייצרת את מערכת השליטה והחיישנים, שמורכבים בצרפת על גורר שמייצרת חברה מקומית.

כיום נגררים המטוסים רק משער היציאה מטרמינל לאחור, ועושים את דרכם אל המסלול בכוח מנועיהם הבזבזניים. שימוש בטקסיבוט אמור לחסוך 85% מהדלק שצורך המטוס בשדה התעופה, ואת פליטתם של יותר מ־50 ק"ג CO2 לכל דקת הסעה. ב־2025 יתחילו חברות התעופה לשלם מס על הפחמן הדו־חמצני שפולטים המטוסים שלהן, דבר שיגביר את הכדאיות הכלכלית של השימוש בכלי הישראלי.

הטקסיבוט בפעולה, צילום: איר אינדייה הטקסיבוט בפעולה | צילום: איר אינדייה הטקסיבוט בפעולה, צילום: איר אינדייה

הטקסיבוט החל את דרכו כפרויקט בחטיבת המטוסים הצבאיים של תע"א, וכיום שייך לחטיבת התעופה שלה.

"השימוש בטקסיבוט חוסך 4־5 דקות בזמן הסבב על הקרקע, כי אפשר להתחיל להתניע את המנועים בזמן שהמטוס נגרר למסלול", מסביר רן ברייר, מנהל הפיתוח העסקי ושיתופי הפעולה בחטיבת התעופה. "בדור החדש של ה־A320 ההתנעה איטית יותר, כך שנוכל לחסוך 7־8 דקות משמעותיות עוד יותר. יש לנו כבר בפיתוח גורר למטוסים גדולים יותר, שמזהמים יותר. אני מקווה שכבר ב־2020 יהיו לנו עוד חוזים, יש כבר מו"מים".

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
טכסיבוט
ל14 ו17 אני עבדתי בפיתוח ובפרויקט.הרתימה של הטרקטור למטוס נעשית עי הנהג בנסיעה לאחור ואז הכן נסע הקדמי מתיישב על פלטה שהיא שם המשחק. מכאן ואילך הטייס שולט על הטרקטור ומסיע את עצמו לקצה מסלול בשליטה מוחלטת.הטיס מניע אך ורק את הEPU.לא את המנועים הראשיים. הטרקטור עצמו מונע עי מנועים חשמליים שנטענים עי מנועי דיזל.
יוסי פ.  |  15.12.19
17.
ליוסי צתגובה 14
2 אופציות יש מוט ברזל שמחברים לגלגלי המטוס הקידמי ( קן נסה עם אני זוכר נכון ) או שיש מערכת הידראולית שמרימה את הגלגלים הקדמים ואז דוחפים ( השם של הטרקטור נקרא פושבק ). את המטוס גוררים לנקודת שחרור ואז המטוס נוסע עד למסלול ההמראה ומשם ממריא. תהליך זה נקרא טקסי מטוס נוסעים קטן שורף 300 טון דלק ומטוס גדול 600 קילו דלק
אייל  |  29.10.19
16.
תעשייה אווירית
העולם הגלובלי ניזון מהאמצעות של עובדי התעשייה האווירית כבר שנים רבות והנה סוף סוף גם הודו הענקית הבינה שכאן בתעשייה שלנו טמון פוטנציל אנושי אדיר על מנת לשפר את חייהם וזאת בעקבות הביקור ההסטורי הראשון של ראש ממשלת הודו בישראל ....ברכות
נועם ראובן באר יעקב  |  27.10.19
לכל התגובות