אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלמ"ס: אחוז הסטודנטים להנדסה בישראל נמוך בהרבה מממוצע ה-OECD צילום: עמית שעל

הלמ"ס: אחוז הסטודנטים להנדסה בישראל נמוך בהרבה מממוצע ה-OECD

לפי נתוני הארגון שמצטטת הלמ"ס, 13% תלמידי הנדסה מבין הסטודנטים הציבו את ישראל בשנת 2017 במקום ה-24 בלבד מבין המדינות המפותחות; לעומת זאת, דורגה ישראל במקום החמישי באחוז הסטודנטים הלומדים טכנולוגיות מידע ותקשורת - תחום הכולל את מקצועות ההייטק ה"מובהקים"

23.10.2019, 13:00 | שחר אילן

ישראל ממוקמת במקום ה-24 בלבד מתוך 34 מדינות, הרבה מתחת לממוצע ה-OECD, באחוז הסטודנטים להנדסה; שיעור הסטודנטים להנדסה עומד בישראל על 13%, לעומת ממוצע של 14.4% במדינות המפותחות - כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית ביום ראשון הקרוב.

עם זאת, מצבה של ישראל טוב משמעותית במקצועות טכנולוגיות המידע והתקשורת (ICT), בהם היא חמישית מבין המדינות המפותחות; זאת לאחר שבשנים 2017-2013 נרשמה עלייה של 75% במספר הסטודנטים בתחום.

קראו עוד בכלכליסט

סטודנטים בהרצאה, צילום: דנה קופל סטודנטים בהרצאה | צילום: דנה קופל סטודנטים בהרצאה, צילום: דנה קופל

בשנים 2013-2017 נרשמה בישראל ירידה של אחוז במספר הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון, המהווה ירידה ריאלית גדולה בהרבה יחסית לגודל המחזור. זאת בעוד שבכלל מדינות ה-OECD נרשמה עלייה של 5.3%. המגמה הזו עלולה להשפיע בעתיד על מיקומה של ישראל כמדינה בעלת אחוז האקדמאים השני בגובהו מבין המדינות המפותחות. עם זאת, בשנתיים האחרונות התחדשה העלייה במספר הסטודנטים בישראל. בלימודי תואר ראשון בהנדסה נרשמה בשנים 2017-2013 ירידה של 7.2% (אם כי בשנה האחרונה חלה עלייה). זאת, לעומת עלייה של 10.0% בממוצע ה-OECD.

יצויין שעל פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, שגם הם מתבססים על אלו של הלמ"ס, אחוז הלומדים הנדסה עמד ב-2017 על 18% ובשנים 2013-2017 נרשמה עלייה של כ-8% במספר הלומדים את התחום. נראה אם כן שמדובר בספירה שונה של מספר התלמידים להנדסה, ולפחות בזו של ה-OECD מצבנו הרבה פחות טוב מזה העולה מנתוני המל"ג.

מגמה חיובית בהרבה נרשמה בישראל בלימודי מקצועות המידע והתקשורת, כלומר מקצועות ההייטק המובהקים. כך, בין השנים 2017-2013 נרשמה נסיקה של 75% במספר הלומדים את מקצועות ה-ICT, והיא דורגה במקום השלישי במדינות ה-OECD מבחינת אחוז העלייה. את המקום הראשון תפסה דרום קוריאה, עם עלייה של 130%י ואחריה הונגריה עם 97%. העלייה בישראל היתה גדולה פי 3 מזו של ארצות הברית - 25% בלבד.

התוצאה של העלייה במספר לומדי ה-ICT היא שהאחוז שלהם מבין הסטודנטים עלה מ-4.6% ל-8.1% - וזה מיקם את ישראל ב-2017 במקום החמישי בין המדינות המפותחות, באחוז הסטודנטים הלומדים את מקצועות טכנולוגיות המידע והתקשורת. במקום הראשון ניצבה אסטוניה (9.8%), ואחריה: פינלנד (9.5%), הונגריה (8.7%) וגרמניה (8.5%). האחוז בישראל גבוה יותר מדרום קוריאה (5.6%) או ארצות הברית (4.4%).

מצבם של מדעי הרוח, לעומת זאת, קשה ברהבה. בשנים 2013-2017 חלה ירידה של 6% במספר הלומדים מדעי הרוח ואמנות בישראל, לעומת ירידה של 0.8% בלבד בממוצע ה-OECD. התוצאה: רק 9.4% מהסטודנטים בישראל לומדים מדעי הרוח ואמנות, לעומת ממוצע OECD של 12.5%. בצרפת אחוז הלומדים מדעי הרוח ואומנות עמד על 22%, באיטליה על 20% ובשוודיה על 19%.

תגיות