אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיום על יוחננוף: הצרכנים חוזרים למרכזי הערים צילום: צפריר אביוב

פרשנות

האיום על יוחננוף: הצרכנים חוזרים למרכזי הערים

השינויים האישיים של הקמעונאים, מצטרפים לשינויים מהותיים שעובר ענף קמעונאות המזון, ששינה את פניו בעשור החולף; בהסתכלות לטווח הארוך, אפשר לזהות מעבר של צרכנים, שבעבר גדשו את חנויות הדיסקאונט הגדולות, לחנויות במרכזי הערים

24.10.2019, 07:33 | נורית קדוש
ההיערכות של משפחת יוחננוף להפוך את רשת הקמעונאות שבבעלותם לציבורית, אחרי למעלה מ־30 שנות פעילות כחברה פרטית, מהווה שלב נוסף בהתבגרות שוק קמעונאות המזון. זאת, בעקבות ההתבגרות האישית של בעלי אותן רשתות. מי שהתחילו לפני 3 עשורים את דרכם כסוחרים צעירים בשוק שנשלט אז על ידי קלאבמרקט, שופרסל ומגה, כבר עברו את גיל 50 ומבינים שלא תמיד דור ההמשך ניחן ביכולות האישיות שלהם. גם אם יש מי שאפשר לטפח, לא תמיד ניתן להתגבר על המחלוקות המשפחתיות שנוצרות כשהמשפחה הגרעינית המייסדת, מתרחבת ונוצרות אינטריגות פנימיות.

קראו עוד בכלכליסט

הנפקת החברה המשפחתית מחייבת, על פי רוב, יצירת שדרה ניהולית מקצועית, שמלווה על ידי דירקטוריון שמתווה את הקו. זאת כדי שבעתיד יוכל דור ההמשך להמשיך ולקיים את הרשת גם ללא מעורבות אינטנסיבית של ההורים המייסדים. האחים שלומי ויוסי אמיר מפרשמרקט עשו זאת לפני כחצי שנה, אך בעוד שהם יצאו להנפקה בכדי להשיג הון שיאפשר להם לרכוש רשתות וסניפים שיצמיחו את פעילותם, נראה שיוחחנוף נזקקת להנפקה על רקע החובות שצברה בעקבות רכישת סניפי מגה.

סניף יוחננוף, צילום: צפריר אביוב סניף יוחננוף | צילום: צפריר אביוב סניף יוחננוף, צילום: צפריר אביוב

השינויים האישיים של הקמעונאים, מצטרפים לשינויים מהותיים שעובר ענף קמעונאות המזון, ששינה את פניו בעשור החולף. הקריסה של מגה וקו אופ ישראל, לצד הקושי של בעלי רשתות קטנות להמשיך ולקיים עסק רווחי, היוו חלון הזדמנויות לרשתות הבינוניות בגודלן, דוגמת ויקטורי, רמי לוי, יוחננוף ופרשמרקט. עם קופות מזומנים מלאות, הסתערו הרשתות על כל הזדמנות לרכישת חנויות שנקרתה בדרכם והגדילו את פעילותן בעשרות אחוזים.

יוחננוף אמנם משתייכת לרשתות הדיסקאונט, אולם לא מזוהה כזולה במיוחד. בעוד שרמי לוי חרט על דגלו את ערך המחיר הנמוך, יוחננוף מזוהה יותר עם חוויית קנייה, ומציעה, בין היתר, מזון מוכן שמבושל בסניף. מדובר בפעילות שכמעט ואינה קיימת בשוק ומתאפיינת בשיעור רווחיות גולמית גבוה. על רקע זה, מפתיע לגלות שהרווחיות הגולמית של יוחננוף הסתכמה במחצית הראשונה של 2019 ב־23.7% - דומה לזו של רמי לוי (22.52%) ונמוכה מזו של ויקטורי (25.2%). גם שיעור ההוצאות של יוחננוף (17.5%) חריג לענף ונמוך אף מזה של רמי לוי (18.68%) שמזוהה עם יעילות תפעולית גבוהה.

האתגר הגדול הניצב לפני יוחננוף נוגע לזירת הפעילות. הרשת אמנם מציגה עליה חריגה לטובה (10%) במכירות בחנויות הזהות, אולם בהסתכלות לטווח הארוך, אפשר לזהות מעבר של צרכנים, שבעבר גדשו את חנויות הדיסקאונט הגדולות, לחנויות במרכזי הערים. שופרסל כבר סגרה חנויות ענק והפכה את חלקן למרכזים מהן היא משגרת הזמנות אונליין לבית הלקוח. גם רמי לוי צפוי להשיק מרכזי שילוח בלב הערים. יוחננוף תצטרך לשכנע את הלקוחות להגיע לסניפיה, כשמסביבו אלטרנטיבות זולות ונוחות יותר. והפעם, כשהנתונים חשופים לכל.

תגיות