אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המרוויחה היחידה מהמחאות בהונג קונג: הצרכנות המקוונת צילום: גטי

המרוויחה היחידה מהמחאות בהונג קונג: הצרכנות המקוונת

ההפגנות הנמשכות מאז יוני בעיר־מדינה גוררות סגירת מרכזי קניות ומסעדות ושיבושים כבדים בתחבורה. עד כה היה שיעור חדירת המסחר המקוון באזור נמוך, אך כעת מדווחות דליברו ופוד־פנדה על זינוק בהיקף משלוחי המזון. גם רכישות מקוונות אחרות בנסיקה

26.10.2019, 19:33 | שירות כלכליסט

המחאה הפוליטית־חברתית בהונג קונג נמשכת זה ארבעה חודשים וזורעת כאוס בעיר־מדינה, לרבות שיבושים בפעילות בתי עסק, צמצום הטיסות למקום ושביתות ענק. בצל כל אלה, ניתן להכתיר כאחת המרוויחות היחידות מהמצב את הצרכנות המקוונת ההונג־קונגית, שחווה שגשוג תחת הנסיבות וסוללת את הנתיב לצמיחתה גם ביום שאחרי המחאה. על כך דיווח ה"סאות' צ'יינה מורנינג פוסט".

קראו עוד בכלכליסט

יקנו אונליין גם אחרי המחאה

המחאת שהחלה על רקע התנגדות להצעת החוק להסגרת מבוקשים לסין מאלצת חנויות ומסעדות לסגור מוקדם, או לא לפתוח בכלל. "לאור הסיטואציה, יותר ויותר אנשים רגילים עכשיו להשתמש באפליקציות ובפלטפורמות מקוונות אחרות", טענה אליס ייפ, ראש חטיבת שווקים תעשייתיים בהונג קונג ב־KPMG סין. "עסקים שכבר יש בבעלותם אפיקי מסחר מקוונים רושמים מכירות מקוונות גבוהות יותר", הוסיפה. "הונג קונג היא עיר קטנה מאוד ונוחה, אבל ברגע שאנשים מתרגלים לקניות אונליין, הקמעונאות הדיגיטלית תתפתח טוב יותר".

המחאה בהונג קונג, צילום: Reuters המחאה בהונג קונג | צילום: Reuters המחאה בהונג קונג, צילום: Reuters

המסחר המקוון בהונג קונג התפתח עד כה באטיות שכן החנויות והמסעדות תמיד נמצאות במרחק זמין ללקוחות. על פי נתוני חברת התשלומים הבריטית worldpay, ב־2018 רק 4% מהמכירות הקמעונאיות בעיר התבצעו דרך האינטרנט. זאת, לעומת נתון מקביל של 24% בסין.

עם זאת, כאמור, הגישה הפיזית נפגעת כעת מהמחאות שהובילו לחסימות דרכים ותחנות רכבת, כמו גם מרכזי קניות ומסעדות. HKTV Mall, אחת מפלטפורמות המסחר המקוון הפופולריות בהונג קונג, דיווחה כי קיבלה בספטמבר 16,300 הזמנות ביום — עלייה של 20% בהשוואה למספר ההזמנות היומי שנרשם במאי השנה. אפליקציות משלוחי מזון כמו דליברו הבריטית ופוד־פנדה הגרמנית אמרו בחודש שעבר כי הן חוות צמיחה בשוק ההונג־קונגי וכי בין יוני לספטמבר נרשמה עלייה במספר ההזמנות.

אף על פי שאף אחת מהחברות לא מסרה נתונים מדויקים על צמיחה זו, ניתן ללמוד עליה מהדיווח של פוד־פנדה מאוגוסט, שלפיו החברה הגדילה ב־50% את מספר השליחים שלה בעיר בתוך שלושה חודשים.

רשת המסעדות המקומית FWM שמוכרת המבורגרים מסורתיים ותחליפים צמחיים של ביונד מיט ואימפוסיבל בורגר דיווחה על ירידה דו־ספרתית בשיעור המכירות הכולל שלה במהלך הקיץ. "הצענו מבצעים, אבל אם אנשים לא יוצאים החוצה אין הרבה שאנחנו יכולים לעשות", אמר בחודש שעבר ריקי לאי, מנכ"ל החברה לעיתון. "באחד הסניפים השקנו האפי האוור עם מחירי רצפה, אנחנו מתכוונים להציע גם מבצע של 'קנה המבורגר אחד והשני חינם', מה שלא הצענו מעולם".

לדברי לאי, מפני שלקוחות נשארים בבתים היקף המשלוחים זינק, אך לא בשיעור המספיק לפצות על הירידה בביקורים במסעדה. "המשלוחים עלו בחדות", אישר גם גרג הינגסטון, ראש החטיבה ההונג־קונגית לבנקאות קמעונאית של HSBC. הינגסטון אמר את הדברים באירוע של הבנק שהתקיים בחודש שעבר. "אנשים עדיין צריכים לאכול, עדיין צריכים ללכת לסופרמרקט. קטגוריות הצריכה שנפגעו הן בעיקר אלה הקשורות למותרות", הסביר.

מתקרבים למצב של 2008

המשבר הפוליטי בהונג קונג ולחצים שחווה העיר בעקבות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין כבר הנמיכו את תחזיות הממשל לצמיחה כלכלית. באוגוסט עדכנה מטה ממשלת הונג קונג את תחזית הצמיחה ל־2019, לטווח של 0%־1%. אם תתממש התחזית, יהיה זה המצב הגרוע ביותר של הונג קונג מאז המשבר הפיננסי העולמי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות