אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סקר: 64% מהעובדים סומכים על רובוט יותר מאשר על המנהל שלהם צילום: שאטרסטוק

סקר: 64% מהעובדים סומכים על רובוט יותר מאשר על המנהל שלהם

מחקר עולמי מגלה שבינה מלאכותית משנה את מערכות היחסים במקום העבודה. בעוד שעובדים מעדיפים את יכולת פתרון הבעיות, העמידה בלוחות הזמנים וניהול התקציב של רובוטים הם עדיין בוטחים יותר ביכולת של מנהלים אנושיים להבין את רגשותיהם

27.10.2019, 11:31 | מעין מנלה

לאנשים יש יותר אמון ברובוטים מאשר במנהלים שלהם והם אף מעדיפים להתייעץ עמם על פני המנהלים האנושיים, כך עולה ממחקר "AI at Work" שנערך על ידי חברת אורקל יחד עם מכון המחקר Future Workplace, שעוסק בהכשרת מנהלים למודלים חדשים בגיוס, פיתוח ומעורבות עובדים. המחקר מצא כי בינה מלאכותית (AI) משנה את מערכת היחסים בעבודה בין אנשים לטכנולוגיה ומעצבת מחדש את התפקיד שצריכים צוותי HR ומנהלים למלא בכדי למשוך, לשמר ולפתח טאלנטים.

קראו עוד בכלכליסט

64% מאנשים היו סומכים על רובוט יותר מאשר על הבוס שלהם ומחציתם כבר פנו לרובוט במקום למנהל כדי להתייעץ. התופעה רווחת יותר בהודו וסין שם כמעט 90% מהעובדים סיפרו שהם נותנים אמון ברובוטים על פני המנהלים. במדינות מערביות שיעור העובדים הבוטחים ברובוטים על פני מנהלים נמוך יותר ולמשל בארה"ב מדובר ב-57%, בבריטניה 54%, צרפת 56% ואוסטרליה וניו זילנד 58%. בברזיל מדובר ב78% וביפן 76%. כמו כן, יותר גברים (56%) מנשים (44%) העדיפו להיעזר ב-AI מאשר במנהליהם האנושיים.

הסיבה שבגללה אנשים בוטחים ברובוטים היא שרובם (82%) מאמינים שרובוטים יכולים לעשות דברים טוב יותר מאשר המנהלים שלהם. לפי הסקר, שנערך בקרב 8,370 עובדים, מנהלים ומנהלי משאבי אנוש בעשר מדינות, הדברים שבהם רובוטים טובים יותר ממנהלים הם מסירת מידע לא מוטה/משוחד (26%), עמידה בלוחות זמנים (34%), פתרון בעיות (29%) וניהול תקציב (26%).

עם זאת, עדיין יש מספר דברים שלדעת העובדים, המנהלים יודעים לעשות טוב יותר מרובוטים. המשתתפים בסקר ציינו שמנהלים אנושיים מבינים את רגשותיהם (45%), מאמנים אותם טוב יותר (33%) ויוצרים תרבות עבודה (29%).

סומכים יותר על רובוטים מאשר על מנהלים אנושיים, צילום: hi-news.ru סומכים יותר על רובוטים מאשר על מנהלים אנושיים | צילום: hi-news.ru סומכים יותר על רובוטים מאשר על מנהלים אנושיים, צילום: hi-news.ru

גילי שלזינגר מורן, צילום: עזרא לוי גילי שלזינגר מורן | צילום: עזרא לוי גילי שלזינגר מורן, צילום: עזרא לוי

"ההתקדמות האחרונה בתחום למידת מכונה ובינה מלאכותית מגיעה במהירות למיינסטרים, וזה יוצר שינוי מאסיבי באופן שבו אנשים ברחבי העולם מתקשרים עם טכנולוגיה ועם הצוותים שלהם", אומרת גילי שלזינגר-מורן, מנהלת חטיבת אנטרפרייז באורקל ישראל, באגף SaaS . "כפי שמחקר זה מראה, מערכת היחסים בין בני האדם למכונות בעבודה מוגדרת מחדש, ואין גישה אחת בלבד שמתאימה-לכל לצורך כדי לנהל בהצלחה את השינוי הזה. במקום זאת, ארגונים צריכים לשתף פעולה עם מנהלי משאבי האנוש שלהם ולהתאים אישית את הגישה ליישום בינה מלאכותית בעבודה, כדי לעמוד בציפיות המשתנות של הצוותים שלהם ברחבי העולם".

ואכן, בניגוד לתחזיות לפיהן הרובוטים ייגזלו את המשרות מבני האדם - עובדים, מנהלים ומנהלי משאבי אנוש מדווחים על אימוץ בינה מלאכותית בעבודה ורבים מהם אף מקבלים את אותה "באהבה ובאופטימיות". לפי הסקר 50% מהעובדים משתמשים כיום באופן כלשהו ב-AI בעבודה לעומת 32% בשנה שעברה. עובדים בסין (77%) והודו (78%) אימצו את הטכנולוגיה החדשה בשיעור גבוה מפי 2 ממקביליהם בצרפת (32%) ויפן (29%).

רוב גדול של העובדים (65%) העידו כי הם אופטימיים, נלהבים ושמחים על כך שהם עובדים לצד רובוטים וכמעט רבע מדווחים על מערכת יחסים "חמה ואוהבת" עם AI בסביבת העבודה.עובדים בהודו (60%) ובסין (56%) הם הנלהבים ביותר לגבי בינה מלאכותית, ואחריהם סינגפור (41%), ברזיל (32%), אוסטרליה / ניו זילנד (26%) , יפן (25%), ארה"ב (22%), בריטניה (20%) וצרפת (8%). לגברים השקפה חיובית יותר על שילוב בינה מלאכותית בעבודה (32%) לעומת 23% מהנשים.

"בשנתיים האחרונות גילינו שהעובדים הפכו להיות אופטימיים יותר באשר לאימוץ בינה מלאכותית במקום העבודה ומובילי המהלך הם מנהלי משאבי אנוש. המחקר הנוכחי מראה כי AI מגדיר מחדש לא רק את הקשר שבין עובד למנהל, אלא גם את תפקידו של מנהל במקום עבודה שמבוסס על בינה מלאכותית. על סמך הממצאים, מנהלים יישארו רלוונטיים בעתיד כל עוד יתמקדו בתכונות "האנושיות" שלהם ויעשו שימוש בכישוריהם הרכים (soft skills), תוך השארת הרובוטים לביצוע המיומנויות הטכניות והמטלות השגרתיות”, אומר דן שוובל (Dan Schawbel), דירקטור מחקר במכון Future Workplace.

על מנת למקסם את היעילות של שימוש בבינה מלאכותית על ארגונים לפשט את השימוש ולדאוג לאבטחה ופרטיות. לפי המחקר עובדים מעוניינים בחוויה פשוטה וקלה בעבודה עם AI וממשק משתמש טוב יותר (34%). הם גם מעוניינים (30%) בהכשרה בשיטות עבודה מומלצות עם בינה מלאכותית וחוויה המותאמת אישית להתנהגותם. בנוסף, נמצא שאבטחה ופרטיות (שניהם כ-30%) הם החששות העיקריים שבגללם עובדים נמנעים מלהשתמש ב-AI בעבודה. בני דור ה-Z וה-Y (למעלה מ-40%) מודאגים יותר מפרטיות ואבטחה מאשר הוריהם (פחות מ-30%).

תגיות