אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיא בהיקף החכירות הרטובות של חברות תעופה ישראליות בקיץ 2018 צילום: ישראייר

שיא בהיקף החכירות הרטובות של חברות תעופה ישראליות בקיץ 2018

ישראייר ביצעה לא פחות מ-42.7% מהיצע הטיסות של החברה בחכירה רטובה. בארקיע מדובר ב-36.1% מכלל הטיסות ואילו דווקא אל על נמצאת במקום נמוף בהיקף החכירות - 6.6% מהטיסות בלבד בקיץ אשתקד

27.10.2019, 11:29 | תומר הדר

שיעור השימוש ב"חכירה רטובה" של מטוסים – כלומר מצב בו חברות תעופה ישראליות עושות שימוש במטוסים וצוותי תעופה של חברות זרות (או חברות ישראליות מתחרות) הגיע לשיא בשנת 2018 – כך עולה מדו"ח שמפרסמת רשות התעופה האזרחית.

הדו"ח המתייחס לביקוש, היצע ורמת תחרות בין חברות התעופה הפעילות בישראל בשנת 2018 קובע כי בשנה זו הגיע היקף החכירות הרטובות ל-11.8% מהיקף פעילותן של החברות הישראליות. בשנת 2017 הגיע ההיקף לעשרה אחוזים (גם בשנת 2016) ואילו בשנת 2015 עמד היקף השימוש בחכירות רטובות על שלושה אחוזים בלבד – כאשר עיקר החכירות הרטובות מתרחשות בקיץ.

מטוס ישראייר, צילום: bigstock מטוס ישראייר | צילום: bigstock מטוס ישראייר, צילום: bigstock

מניתוח של נתון זה עולה כי דווקא אל על נמצאת במקום נמוך בהיקף החכירות – ככל הנראה לנוכח פתרון סכסוך הטייסים בשנה שעברה שעיגן גם את נושא הטיסות החכורות. באשר להיקף – מן הסיכום של רת"א עולה כי בקיץ 2018 ישראייר ביצעה לא פחות מ-42.7% מהיצע הטיסות של החברה. במקרה של ארקיע מדובר ב-36.1% מכלל הטיסות של החברה ואילו באל על 6.6% מהטיסות היו בחכירה רטובה בקיץ אשתקד. עוד מדגיש הדו"ח כי מטוסי אל על אומנם אינם טסים בשבת כדי להטיס נוסעי אל על – אך בהחלט טסים בשבת כדי להטיס נוסעים של חברות אחרות – ישראייר וארקיע שחוכרות את המטוסים מהמתחרה אל על.

לפי נתוני הדו"ח, היצע טיסות הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג במהלך שנת 2018 הסתכם בכ- 139 אלף טיסות לעומת כ- 125 אלף טיסות וכ-110 אלף טיסות במהלך השנים 2017 ו- 2016 בהתאמה. שיעור הגידול השנתי הממוצע בהיצע הטיסות במהלך התקופה 2014 עד 2018 הוא כ- 10% לעומת גידול שנתי ממוצע בשיעור של כ- 12% במספר הנוסעים במהלך אותה תקופה. הפער בין שיעור הגידול במספר הנוסעים ובהיצע הטיסות בין שנת 2018 לשנת 2014 ניתן להסבר בגידול באחוז התפוסה הממוצע ובקיבולת הממוצעת לטיסה. גם במהלך התקופה ינואר- אוגוסט 2018 נרשם פער חיובי בין שיעורי הגידול במספר הנוסעים ובהיצע הטיסות.

הדו"ח של רת"א מנתח גם את רמת התחרות בין חברות התעופה הישראליות – ביחס לנתח השוק של החברה הדומיננטית בנמל. לפי הדו"ח קיים גידול משמעותי ברמת התחרות בין חברות התעופה בנתב"ג וגידול משמעותי ברמת החשיפה לתחרות של אל על בין שנת 2016 ל-שנת 2018. נתח השוק של אל על ירד מ- 0.32% במהלך שנת 2016 ל- 1.28% במהלך שנת 2017 ול- 25% במהלך שנת 2018. ירידת חלק השוק של חברת אל על בשנים אלה נגזרה מירידה בנתח השוק של החברה בטיסות הישירות בשלוש קבוצות נתיבים: נתיבי האיחוד האירופי, נתיבי המזרח הרחוק ונתיבי רוסיה ואוקראינה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות