אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההפסד במכרז המיליארדים של הפנטגון: צל כבד שהוטל על אמזון צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי

ההפסד במכרז המיליארדים של הפנטגון: צל כבד שהוטל על אמזון

מיקרוסופט זכתה במכרז העצום לשדרוג תשתיות הענן במשרד ההגנה - מה שעלול להפוך סימן לבאות עבור יריבתה אמזון; בביוגרפיה חדשה של שר ההגנה לשעבר מאטיס נטען כי טראמפ קרא לו למשרד ודרש ממנו "לדפוק את אמזון"; עופות דורסים עם מכשירים סלולריים הצליחו להביא מדענים לסף פשיטת רגל; ולדונלד טראמפ יש טיפים בתחום ה-UI לטים קוק

27.10.2019, 14:39 | עומר כביר

ביום חמישי וביום שישי, לכמה שעות לא ארוכות במיוחד, ג'ף בזוס כבר לא היה האיש העשיר בעולם. דו"ח פחות טוב מהציפיות של אמזון שלח את מניית החברה לירידות חדות במסחר המאוחר, וחתך את הונו של המייסד והמנכ"ל (שמחזיק ב-12% ממניותיה) לסכום מביש של 103.9 מיליארד דולר בלבד. מקום השני אחרי מייסד מיקרוסופט ביל גייטס שעם הון אישי בסך 105.8 מיליארד דולר חזר לראש הרשימה, לראשונה מאז 2018. אבל המהפך היה קצר טווח; כשנפתח המסחר בבורסה, הירידה במניות היתה מתונה הרבה יותר. בסיום יום המסחר רשמו מניות אמזון ירידה של כ-1% בלבד, הונו של בזוס התייצב על 109.9 מיליארד דולר והוא שב להיות העשיר בעולם.

ג ג'ף בזוס | צילום: בלומברג ג

הטלטלה הקצרה הסתיימה אחרי שמשקיעים הבינו שהדו"ח הרבעוני שפרסמה אמזון ביום חמישי אולי לא אופטימי כמו שציפו, אבל גם לא ממש סיבה לבהלה. עכשיו השאלה הגדולה היא איך יקבלו המשקיעים תקרית אחרת - תקרית שמקורה במסדרונות הפנטגון ולה צפויה להיות השפעה עצומה על עתיד החברה; השפעה שמתחילה באובדן הכנסות בן 10 מיליארד דולר, ויתכן שזהו רק הסיפתח. 

הדו"ח של אמזון לרבעון השלישי של 2019 היה מעורב עם נטייה לשלילי. ההכנסות אמנם זינקו ב-23.7% ל-69.98 מיליארד דולר, אך הרווח הנקי הצטמק ב-26% ל-2.13 מיליארד דולר. המשקיעים, שהתרגלו לאמזון שמציגה רווחים בעלייה זה כמה רבעונים, התאכזבו. אבל האכזבה בהקשר זה לא במקומה, כי הרבעון השלישי של אמזון מאופיין לרוב בגידול בהוצאות כהכנה לעונת הקניות שלפני חג המולד, התקופה העמוסה והרווחית ביותר של אמזון ושחקניות אחרות בתחום.

והשנה היו ההוצאות גדולות במיוחד, לאור ההשקעה של החברה בשירות משלוחים עצמאי משלה והרחבת משלוח יום-אחד בחינם לחברי פריים. בהתאם, עלויות השילוח הגלובליות של החברה זינקו ב-46% ל-9.61 מיליארד דולר - עלייה שרק בפני עצמה יותר ממסבירה את הירידה ברווחים ושלא צריכה להוות סיבה לדאגה בטווח הארוך. "היינו כבר במקום הזה בכמה גלגולים לאורך ההיסטוריה של אמזון", אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, בריאן אולבסקי, בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"חות. "אף שעלות ההטמעה של משלוח מהיר גבוה, הוא גורם ללקוחות פריים לקנות יותר. הם קונים לעתים תכופות יותר והם קונים יותר מוצרים".

חבילות אמזון במחסן, צילום: שאטרסטוק חבילות אמזון במחסן | צילום: שאטרסטוק חבילות אמזון במחסן, צילום: שאטרסטוק

אמזון בונה על כך שאת עלויות המשלוח הגבוהות יותר יקזז היקף רכישות נרחב בהרבה של לקוחות פריים. זוהי התנהלות אופיינית לחברה: השקעה נרחבת במוצר ייחודי ויקר מתוך ציפייה שהוא יעלה את היקף השימוש באתרה, מה שיהפוך את ההשקעה למשתלמת. זה מהלך שבדרך כלל עובד לה, ואין סיבה לחשוב שדווקא הפעם הוא ייכשל (לקוחות בהם אוהבים משלוחים מהירים, ומשלוח מהיר בחינם מעודד רכישה אימפולסיבית). לא כאן מצויה סיבה לדאגה.

היבט מרתיע אחר בדו"חות היה התחזיות לרבעון הנוכחי, מסורתית הרבעון החזק ביותר של אמזון בגלל טירוף הקניות בעונת החגים. אמזון העריכה שהכנסותיה ברבעון הרביעי ינועו בין 80 מיליארד דולר ל-86.5 מיליארד דולר. הנתון היה נמוך משמעותית מתחזיות אנליסטים שצפו הכנסות של 87.4 מיליארד דולר, ונראה שפספוס תחזיות זה תרם להלחצת המשקיעים במסחר המאוחר. אבל גם כאן החשש היה מוגזם, שכן אף שתחזיות אמזון היו נמוכות מהערכות האנליסטים, הן עדיין צופות לחברה עלייה של בין 11% ל-20% בהכנסות. לא אדיר, אבל עדיין תוספת של 8 מיליארד דולר לפחות לעומת 2018.

לראשונה זה שנתיים: הרווח הנקי של אמזון ירד; מניית החברה צונחת ב-8% במסחר המאוחר ענקית הסחר המקוון רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 2.1 מיליארד דולר לעומת 2.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה זינקו מ-56.6 מיליארד דולר ל-70 מיליארד דולר - יותר מציפיות האנליסטים רפאל קאהאןלכתבה המלאה

ניתוח אנליסטים שפורסמו בשעות שלאחר הדו"ח אשררו את המלצתם למניית אמזון כ"קנייה". חלקם אף ציינו את החולשה הרגעית כנקודה אידיאלית לרכוש מניות אמזון, וסייעו כך להרגעת ומיתון הירידה במניה עם פתיחת המסחר. הדו"ח של אמזון אולי לא היה הבשורה הכי אופטימית בשטח, אבל הוא בהחלט לא סיבה למנוסה. 

אם משקיעים צריכים סיבה להיבהל בקשר לאמזון, הם יכולים למצוא אותה בהודעה שפרסם משרד ההגנה האמריקאי. מזה יותר משנה שעורך הפנטגון מכרז להחלפת מערכות המחשוב המיושנות שלו במערכת מחשוב בענן מודרנית ומתקדמת. מדובר במהלך מפתח במודרניזציה של צבא ארה"ב, שרבות ממערכות המחשבים שלו נבנו בשנות ה-90 וה-90 של המאה הקודמת.

מבנה הפנטגון בוושינגטון, צילום: בלומברג מבנה הפנטגון בוושינגטון | צילום: בלומברג מבנה הפנטגון בוושינגטון, צילום: בלומברג

לאורך השנים השקיע משרד ההגנה מיליארדי דולרים כדי לתחזק מערכות אלו ולאפשר להן לתקשר זו עם זו. עתה ביקש המשרד לבצע מהלך נרחב לעדכון מערכת המחשוב, לצורך כך פרסם מכרז לפיתוח, בניית ותחזוקת שירותי ענן לפנטגון לאורך 10 שנים בעלות של 10 מיליארד דולר – אולי מכרז המחשוב הגדול בהיסטוריה של ארה"ב. למכרז ניגשו כמעט כל השחקניות הגדולות בתחום המחשוב בענן, ובראשן גוגל, IBM, מיקרוסופט ואורקל. אבל אמזון נחשבה לשחקנית המובילה, הן מכיוון שהניסיון והמומחיות שלה בתחום נחשבים לנרחבים מאלו של היריבות, והן מכיוון שכבר זכתה במכרז דומה של ה-CIA.

לכן, גורמים רבים בתחום הגיבו בהפתעה כשהתברר בסוף השבוע שמי שתבנה את המערכת היא דווקא מיקרוסופט (בחירה ראויה בפני עצמה, עם ניסיון ומקצועיות שלא ניתן לערער עליהם, הגם שנחשבה למועמדת מועדפת פחות מאמזון). "תהליך הרכישה נוהל בהתאם לחוקים ולרגולציות", נמסר בהודעה שפרסם משרד ההגנה. "כל ההצעות זכו ליחס הוגן ונבדקו בעקביות בהתאם למדדים השונים".

הודעה זו לא נמסרה בעלמא, כי לכל אורך הליך המכרז העיבו על התמודדותה של אמזון יחסי עוינות בין דונלד טראמפ לבזוס. בזוס הוא גם הבעלים של הוושינגטון פוסט, אחד העיתונאים הביקורתיים ביותר כלפי טראמפ, שבתורו מאשים את העיתון דרך קבע בהפצה פייק ניוז. בהודעה פומבית אמר טראמפ בעבר שיש עוד "חברות נפלאות" שצריכות לקבל הזדמנות לזכות בחוזה.

לפי ספר על שר ההגנה לשעבר ג'ים מאטיס, שעוסק בכהונתו ושיצא לאור בשבוע הבא, טראמפ ביקש להכשיל את התמודדתה של אמזון ולהעניק את החוזה לחברה אחרת. "טראמפ התקשר למאטיס בקיץ של 2018, וביקש ממנו 'לדפוק את אמזון' (Screw Amazon) בהתמודדותה במכרז", נכתב.

לא מאוהדי בזוס. טראמפ, צילום: AP לא מאוהדי בזוס. טראמפ | צילום: AP לא מאוהדי בזוס. טראמפ, צילום: AP

הכנסות חטיבת הענן של אמזון עמדו ברבעון שעבר על 7.43 מיליארד דולר (עלייה של 45.3% לעומת 2018), כך שההפסד של החוזה הוא משמעותי, גם אם לא הרסני לכשעצמו. אבל ההשפעה ארוכת הטווח של אובדן החוזה יכולה להיות מסוכנת הרבה יותר. יש אגפים רבים בממשל האמריקאי שעתידים לבצע מהלכים דומים בשנים הקרובות, והיכולת של אמזון לזכות במכרזים שיפרסמו קטנה עתה משמעותית. לא רק בגלל העוינות של הנשיא, בהנחה שזו אכן השפיע על תוצאות המכרז, שיכולה להפוך אותה למועמדת מועדפת פחות. אלא גם בגלל הניצחון של מיקרוסופט, שתצבור מומחיות וניסיון נרחבים שיציבו אותה בעמדה חזקה יותר בכל מכרז ממשלתי שהיא תיגש אליו.

גם אם בטווח המיידי מניית החברה לא תיפגע, הסכנה ברורה; אם ההפסד במכרז זה יוביל להפסדים במכרזים ממשלתיים נוספים, האטרקטיביות ארוכת הטווח של אמזון בקרב משקיעים עתידה לרדת משמעותית - ואיתה גם מחיר המניה. ובמקרה כזה, מהפך נוסף בין בזוס לגייטס ברשימת האנשים העשירים בעולם עלול להתרחש שוב, ולהחזיק מעמד הרבה יותר מכמה שעות.

קצרצרים

1. יוטיוב נמצאת בתקופה האחרונה תחת ביקורת בטענה שהאלגוריתם שלה גורם להקצנה של משתמשים בכך שהוא ממליץ להם כל פעם על סרטונים עם מסרים שהולכים ומקצינים. מחקר חדש מאוניברסיטת פנסילבניה מצביע על כך שלא זה המצב. לפי החוקרים, שהתמקדו בסרטונים של גזענים לבנים, לא מדובר על אלגוריתם שמקצין קהל מתון, אלא על מקרה שבו הקהל כבר קיים, והסרטונים הרבים נוצרים כמענה לביקוש בשוק. החוקרים גם גילו שאחרי שיא ב-2017 הצפייה בסרטוני ימין גזעני נמצאת בירידה, בשעה שהצפייה בסרטונים בעלי אופי שמרני בעלייה.

יוטיוב, צילום: משאטרסטוק יוטיוב | צילום: משאטרסטוק יוטיוב, צילום: משאטרסטוק

למה הממצאים חשובים? כי הם מלמדים על הדרך הנכונה לפתור את הבעיה. לא מדובר במקרה פשוט של שינוי האלגוריתם כדי להגביל את החשיפה – לפי המחקר הקהל שם ומחפש את התוכן הזה בכל מקרה. צריך פתרון מורכב יותר, כזה שנמצא מחוץ לגבולות פעילותם של יוטיוב וגוגל לבדם. אם הקהל כבר קיים, שינוי האלגוריתם או אפילו חסימת התכנים לא יטפלו בבעיה. הם פשוט יעבירו אותה למקום אחר.

2. מה כבר רצתה קבוצת מדענים רוסים, לנטר את מסלול הנדידה של כמה עיטים? כמה יקר זה כבר יכול להיות? מסתבר שיקר מאוד: העיטים צוידו בהתקני סלולר ששלחו הודעות SMS עם מיקומם. לאורך הקיץ שהו העיטים באזורים ללא קליטה, ולאחרונה הגיעו לאיראן ולפקיסטן והחלו לשלוח מאות הודעות שהצטברו עם מיקומם. המדענים, כנראה, לא דאגו לרכוש תוכנית גלישה בינלאומית, ומחיר כל הודעה זינק מבין 2 ל-15 רובל ל-49 רובל (77 סנט). עכשיו יצאו המדענים בקמפיין גיוס המונים כדי לאפשר את המשך הפעלת התוכנית.

תעריפי נדידה, ביותר ממשמעות אחת, צילום: שאטרסטוק תעריפי נדידה, ביותר ממשמעות אחת | צילום: שאטרסטוק תעריפי נדידה, ביותר ממשמעות אחת, צילום: שאטרסטוק

3. לדונלד טראמפ, הוא ולא אחר, יש הצעה לטים קוק ולאפל. "לטים", כתב למנכ"ל החברה בטוויטר. "הכפתור על האייפון היה טוב הרבה יותר מהסווייפ". לנשיא ארה"ב, מתברר, יש הרבה זמן פנוי והוא מנצל אותו בחוכמה כדי לספק עצות פיתוח לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם.

הדונלד בא קצת באיחור, שכן כפתור הבית באייפון הועלם כבר בכל ליין המכשירים שהושק אשתקד. מצד שני, אם זה מונע ממנו לחרב את העולם בשלל דרכים, אולי זה לטובה. טראמפ כמבקר טכנולוגיה מזיק הרבה פחות מטראמפ כנשיא.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
ל-8 תחקור קצת את הנסיון העסקי שלו
חוץ מלהקים חברות ציבוריות לזרוק לתוכן נכסים כושלים ולמכור אותן לציבור הוא ממש לא עשה הרבה. הוא אפילו משוויץ בזה הוא הוביל כמה חברות לפשיטת רגל ועדיין עשה מזה כסף, למי אכפת מה קרה לכל המשקיעים שאיבדו אצלו את המכנסיים. ללא אבא שלו היום לא היה לו כלום, הציל אותו מהבנקים לפחות פעם אחת.
Ggg  |  28.10.19
לכל התגובות