אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סקר: 24% מההורים מאפשרים לילדיהם לרכוב על אופניים חשמליים בניגוד לחוק צילום: אבי רוקח

בלעדי לכלכליסט

סקר: 24% מההורים מאפשרים לילדיהם לרכוב על אופניים חשמליים בניגוד לחוק

אחרי ששני נערים צעירים שרכבו על כלים חשמליים נהרגו בסוף השבוע, מגלה סקר של התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים: כ-19% מההורים היהודים וכ-29% מההורים הערבים מאפשרים לילדים מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים

28.10.2019, 09:02 | אודי עציון

בסוף השבוע שעבר נהרגו שני בני נוער בתאונות אופניים וקורקינטים לחשמליים. ניסים יונתנוב בן 15 מאשדוד שרכב בקורקינט חשמלי וחאלד אחמד דבאח בן 14 מדיר אל אסד, שנפגעו מכלי רכב בזמן נסיעה. השניים היו מתחת לגיל החוקי לרכיבה בכלים אלה - 16, ולא החזיקו ברשיון לרכיבה בהם, הנדרש מאז ינואר השנה. מתחילת השנה נהרגו 14 מרוכבי הכלים החשמליים בכל הגילאים, לעומת 19 בכל 2018.

אחרי ששני נערים בגיל האסור ברכיבה באופניים ובקוריקנטים חשמליים נהרגו בסוף השבוע, מגלה סקר מדאיג של התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים: כ-19% מההורים היהודים וכ-29% מההורים הערבים מאפשרים לילדים מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים.

קראו עוד בכלכליסט

סקר שערכה התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים בהובלת משרד הבריאות, מעלה ממצאים מדאיגים לגבי הפיקוח של הורים על ילדיהם בתחום הבטיחות בדרכים.

בסקר שבו השתתפו 553 הורים לילדים בני 17-0 מהמגזר היהודי ו-550 מהמגזר הערבי, הודו 24% מההורים כי הם מאפשרים לילדיהם מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים. מדובר בכ-19% מההורים היהודים וכ-29% מההורים הערבים. 

זירת תאונת דרכים באשדוד שבה נהרג  ניסים יונתנוב בן 15, צילום: אבי רוקח זירת תאונת דרכים באשדוד שבה נהרג ניסים יונתנוב בן 15 | צילום: אבי רוקח זירת תאונת דרכים באשדוד שבה נהרג  ניסים יונתנוב בן 15, צילום: אבי רוקח

יצוין, כי ילד צעיר יותר לא תמיד מבין את הסכנה שברכיבה על הכלים לצד מכוניות, ושל התפרצות לכביש עימם. את מבחן התיאוריה המאפשר קבלת רשיון לכלים האלה, וכולל שאלות בעניין תמרורים, ורכיבה עליהם, הוא אינו עובר, שכן למבחן אפשר לגשת רק מגיל 16.

זהבה רומנו, מנהלת המחלקה להסדרת שירותים רפואיים במשרד הבריאות ומנהלת התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים, בה שותפים גם משרד החינוך, הרלב"ד, משרד הכלכלה ומשרד הרווחה: "תאונות דרכים הם מכת מדינה, והילדים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד. היכרות עם כללי הבטיחות ואימוץ התנהגות בטוחה הם יסודות בסיסיים במטרה לצמצם את מספר הילדים הנפגעים מדי שנה בדרכים".

ילדים חוצים ברגל כבישים לבד

לפי הסקר, למרות שארגוני בטיחות בדרכים ממליצים שלא לאפשר לילד מתחת לגיל 9 לחצות כביש לבד, רק כמחצית מההורים בחברה היהודית לילדים בגיל 9-5 מקפידים ללוות את הילד כשהוא הולך בשכונה, ורק כשליש מקפידים ללוות את הילד ברכיבה על אופניים. כרבע מההורים אף מאפשרים לילדיהם לחצות כביש לבד, אף שהם מתחת לגיל 9. הנתונים בחברה הערבית חמורים יותר: כשליש בלבד מההורים מקפידים על ליווי הילד בשכונה וברכיבה על אופניים, ואחוז דומה של הורים מאפשרים לילדים מתחת לגיל 9 לחצות כביש ללא ליווי מבוגר.

רק בשנת הלימודים הקרובה ייבחנו כל תלמידי כיתה י' בבחינת התיאוריה. שמי שיקבל בה ציון גבוה מ-80 יוכל לקבל פטור ממבחן תיאוריה כשיבקש להוציא רשיון נהיגה במכונית או באופנוע, ואת הרישיון לנהיגה בכלים החשמליים. בשנת הלימודים האחרונה נבחנו בה רק כ-30 אלף, מתוך כ-150 אלף תלמידים בשנתון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות