אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"בקרוב אנשים לא ייקנו מכוניות, אלא יחכו לצי רכב שיתופי שיגיע לעיר שלהם" צילום: יחצ

"בקרוב אנשים לא ייקנו מכוניות, אלא יחכו לצי רכב שיתופי שיגיע לעיר שלהם"

מנכ"ל חברת בטר פלייס לשעבר, שי אגסי, דיבר בכנס תחבורה חכמה. לדבריו, בתוך שלוש עד חמש שנים תקום עיר שתעניק שירותי רכב אוטונומי שיתופי. "כשציי רכב אוטונומי ייכנסו לשוק לא יהיה צורך לשכנע אנשים לבצע עסקה כלכלית משמעותית", אמר

28.10.2019, 14:32 | תומר הדר

"בעשור קודם הייתי בפאנל והצגתי את בטר פלייס, בכיר בג'נרל מוטורס צחק עלי ואמר שרובוטים לא יעבדו בצידי הדרך, ואז הוא הציג רכב אוטונומי וגם רכב אוטונומי כמובן מסובך לא פחות מרובוטים שיעבדו בצד הדרך", כך ציין שי אגסי, לשעבר מנכ"ל בטר פלייס, שקרסה לפני מעל חמש שנים, במהלך כנס תחבורה חכמה 2019 המתקיים בתל אביב.

קראו עוד בכלכליסט

לדבריו, "משהו חייב לקרות בתחום הרכב האוטונומי ומשהו יקרה. רעידת האדמה כבר התרחשה, אך הצונאמי בדרך. מדובר בתהליך. ובתעשיה תמיד יהיה מי שיאמר שזה לא יקרה. אני חושב שבסביבה בה אנחנו מתפקדים, נדרשת זהירות כי אנו עוסקים בחיי אדם, אך לדעתי יש להשלים עוד דברים בתחומי הטכנולוגיה, צריך לנקות את התוכנות וחייבים לשכנע את חברות הביטוח שמכוניות אוטונומיות הן יותר בטוחות מילד בן 18 שעולה על ההגה".

שי אגסי, צילום: אוראל כהן שי אגסי | צילום: אוראל כהן שי אגסי, צילום: אוראל כהן

בניגוד לימי התהילה של בטר פלייס, בשנים האחרונות אגסי אינו מרבה להופיע בפומבי או להתראיין בתקשורת הישראלית או העולמית, לא לדבר על אזכורים של ההיסטוריה של בטר פלייס. אך עם זאת, בהתבטאות נדירה הדגיש אגסי כי: "אנחנו הסתכלנו על שוק נישה במקום להסתכל על השוק בכללותו. אני מסתכל למשל על אילון מאסק, הוא מכר מכוניות לאנשים שיש להם גם מכונית בנזין ואנחנו הלכנו על שוק בו אנחנו משמשים כמכונית עיקרית. אני חושב שבסוף נגיע לשם, ואני סבור שכיום בשוק האירופי יש עליה בהיקף השימוש ברכב החשמלי". עוד ציין אגסי: "אני סבור שאם מסתכלים על התחזיות שלנו, צדקנו. אמרנו שעלויות הסוללות יירדו למתחת ל- 100 דולר לקילוואט לשעה ואז צחקו עלינו. וכך, תהליך המחשבה שבזמנו פעלנו לפיו התברר כנכון".

רכב שיתופי שיגרש את הרכב בבעלות

לדברי אגסי: "רכב חשמלי סובל מבעיית חדירה לשוק. לנו היה קשה לשכנע אנשים שזו החלטה נכונה כי רכב הוא מוצר יקר. אך כשציי רכב אוטונומי ייכנסו לשוק לא יהיה צורך לשכנע אנשים לבצע עסקה כלכלית משמעותית כדי להיכנס לרכב. בסופו של דבר אנשים יתרגלו לכך והרגולטור יכנס לבעיה כאן, הוא יבחין שמדובר במצב שבו ההכנסות של המדינה יורדות. באמריקה נהרגים כל יום יותר אנשים בתאונות דרכים ממה שנהרגים בתאונות מטוס. דמיינו מצב בו מטוס 747 מתרסק כל יום. זה בעצמו סיבה להכניס רכב אוטונומי. תחשבו על ניו יורק, כמה מקום מכוניות תופסות בה. זה מקום שיכול להכניס כסף. העיר תוכל לגבות כסף על שימוש ברכב אוטונומי שיתופי, וזה יעלה פחות משימוש ברכב. העיר תרוויח, הרגולטור ירצה שזה יקרה וזה יקרה. וזה יגרום שינוי בתעשיה ששווה מיליארדי דולרים, שינוי מבעלות על רכב לשימוש משותף ברכב. השינוי יהיה סופר מהיר אם הרגולטור ירצה בכך. בניגוד לשינוי שאנחנו ניסינו לייצר, של החדרת רכב חשמלי, כאן זה יהיה קל. ערים ירצו בכך, לא יהיה יותר מצב שיאמרו לאנשים שאסור להם לחנות במקום מסוים, או לנסוע ממקום מסוים. אני מאמין בכך וצריך רק התחלה בעיר אחת, עיר גדולה כמו סן פרנסיסקו. ואז יחול שינוי מהיר, מספר הרכבים החדשים שאנשים ייקנו יצנח. אנשים לא ייקנו מכוניות, אלא יחכו לצי רכב שיתופי שיגיע לעיר שלהם, ערכי המכוניות המשומשות יצנחו. יש כאן החלטות כבדות משקל והעיר הראשונה שתיתן שירותי רכב אוטונומי שיתופי תהיה חלוצה. להערכתי זה יקרה תוך שלוש עד חמש שנים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות