אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיתוף הפעולה המנצח של בנק ופינטק  איור: הבנק הבינלאומי

שיתוף הפעולה המנצח של בנק ופינטק

תחום הבנקאות ידוע כשמרני יחסית, אבל השינויים המהירים של העידן הטכנולוגי מגיעים גם אליו – וישראל הקטנה נהפכה לאחד המרכזים הבולטים של תעשיית הפינטק. בבנק הבינלאומי מלווים את המהפכה מראשיתה, ומציעים לא מעט שירותים נתמכי טכנולוגיה, בשיתוף פעולה עם חברות מובילות

31.10.2019, 09:37 | בשיתוף הבנק הבינלאומי
עולם הבנקאות נחשב שמרן יחסית, אבל השינויים המהירים של העידן הטכנולוגי מגיעים גם אליו –וישראל הקטנה נהפכה לאחד המרכזים הבולטים של תעשיית הפינטק. בבנק הבינלאומי מלווים את המהפכה מראשיתה, ומציעים לא מעט שירותים מבוססי טכנולוגיה, בשיתוף פעולה עם חברות פינטק מובילות.

לפני כארבע שנים נולדה בבנק הבינלאומי פיבי- העוזרת הוירטואלית הראשונה בעולם הבנקאות הישראלי. פיבי שזכתה להשוואות מחמיאות לסירי, התפתחה מאז ואף זכתה לחיקויים של מתחרים בנקאים גדולים. עד היום מככבת פיבי באתר ובאפליקציה של הבנק שם היא מנתחת את הפעילות הפיננסית של הלקוחות, ועוזרת להם בניהול החשבון. מאז השקת פיבי השיק הבינלאומי עוד שורה של חידושים דיגיטליים אך הייחודיות של פיבי היא בכך שהיא פרי שיתוף הפעולה הראשון של הבנק הבינלאומי עם חברת פינטק. במקרה ההוא- פרסונטיקס.

תחום הפינטק, המתייחס לפעילות של חדשנות טכנולוגית בעולמות הפיננסים, הוא אחד הצומחים ביותר בתעשיית ההייטק בשנים האחרונות. רק ב-2018, חברות פינטק ברחבי העולם גייסו יותר מ-55 מיליארד דולר. 50 חברות הפינטק הגדולות מוגדרות כחד-קרן – עם שווי של למעלה ממיליארד דולר לכל אחת מהן, ושווי מצטבר של 180 מיליארד דולר.

ענקים טכנולוגיים גם הם נכנסים לתחום הפינטק כגון פייסבוק שהודיעה לאחרונה על פיתוח המטבע הווירטואלי 'ליברה', וגם אפל, גוגל, סמסונג ואמזון שכבר מציעות שירותים פיננסיים מגוונים.

הפריחה הזו מורגשת גם בישראל, אשר הפכה לאחד ממוקדי תעשיית הפינטק הבולטים בעולם. הוקמו כמה מאות חברות בתחום, שגייסו בשנים האחרונות כשני מיליארד דולר. התעשייה המקומית משכה גם כ-40 חברות רב-לאומיות, בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים, לצד מרכזי פיתוח וחדשנות – הממוקדים בפינטק בתחומים כמו תשלומים, מימון, דטה ואנליטיקה, בלוקצ'יין, ביטוח ועוד. התפתחויות אלה מגיעות גם ללקוחות הבנקים גם בישראל אשר נהנים מהפיתוחים החדשניים של התעשייה הזו.

עמי איזקוב, מנהל הפינטק ביחידה לחדשנות ודיגיטל בבנק הבינלאומי, צילום: יח"צ עמי איזקוב, מנהל הפינטק ביחידה לחדשנות ודיגיטל בבנק הבינלאומי | צילום: יח"צ עמי איזקוב, מנהל הפינטק ביחידה לחדשנות ודיגיטל בבנק הבינלאומי, צילום: יח"צ

שיתוף פעולה לטובת כולם

 

עד לפני שנים אחדות , היו חששות מצד הבנקים המסורתיים שתעשיית הפינטק תשבש לחלוטין את עולם הבנקאות, אך בשנים האחרונות מתגבשת ההבנה, גם בקרב הבנקים וגם בקרב חברות הפינטק, ששיתוף פעולה ביניהם יפעל לטובת כולם. הבנקים הפנימו את הערך שלהטמעת חדשנות חיצונית ואילו חברות הפינטק, המתקשות לגייס לקוחות, פונות לבנקים, כדי להנות מבסיס הלקוחות הרחב שלהם ומן האמון והמוניטין שיש לבנק. כך נוצר מודל של שיתוף פעולה, מודל של WIN WIN –להבדיל מתחרות ישירה.

"הבנקים והמוסדות הפיננסיים המסורתיים כבר מבינים שלא חייבים לפתח את כל הפתרונות באופן עצמאי, וכי במקרים מסוימים נכון יותר לשלב טכנולוגיות שפותחו מחוץ לבנק במיוחד אם זה יאפשר להגיע מהר יותר לשוק", אומר עמי איזקוב, מנהל הפינטק ביחידה לחדשנות ודיגיטל בבנק הבינלאומי.

"שיתוף הפעולה הזה מאפשר לבנקים להאיץ תהליכים ולהציע ללקוחות מוצרים חדשים ולהעניק שרות טוב יותר.–ומנגד, חברות הפינטק מקבלות הזדמנות להבין כיצד פועלת המערכת הבנקאית, לצבור ידע ומוניטין ולספק שירותים שהיו עד לא מזמן נחלתם הבלעדית של בנקים – מה שמעלה את הסיכוי שלהן בהמשך לגייס כספי הון סיכון, ולהשיג דריסת רגל אצל לקוחות גדולים נוספים". מוסיף איזקוב.

כיצד מטמיעים את השינויים הללו בבנקים – גופים גדולים ומסורתיים יחסית? "אחד האתגרים הוא יצירת שינוי בתפיסה הארגונית המעודדת התנסויות, ויצירת יכולות בארגון לעבוד עם גופים קטנים שתהלכי העבודה שלהם לעיתים פחות בשלים. ", מסביר איזקוב. "בנוסף, יש להתאים את תשתיות הליבה הוותיקות שלא תמיד מאפשרות התממשקות מהירה למערכות חיצוניות חדשות, וכמובן עמידה בדרישות אבטחת מידע שמחייבות את הפתרונות להיות חסינות מפני ניסיונות חדירה והונאה, תחום בו אין שום מקום לפשרות והבנק עומד על רמת אבטחה הגבוהה ביותר . כל אלה מהווים אתגר של ממש בהטמעה של פתרון מבחוץ". אומר איזקוב.
פיבי העוזרת הדיגיטלית, איור: הבנק הבינלאומי פיבי העוזרת הדיגיטלית | איור: הבנק הבינלאומי פיבי העוזרת הדיגיטלית, איור: הבנק הבינלאומי

רותמים את הטכנולוגיה לטובת הלקוח

"פעילות הפינטק שלנו מתמקדת בהעצמת החוויה הדיגיטלית של לקוחותינו והנגשת כלים מתקדמים ולשליטה על התנהלותם הפיננסיים "מסביר איזקוב. "המטרה היא להביא ערך אמיתי, ליצור חווית לקוח נגישה, פשוטה וברורה יותר, בהסתמך על הטכנולוגיה המתקדמת והמעודכנת ביותר".

על מנת להצליח בהטמעת חדשנות עם חברות חיצוניות, גיבש הבנק הבינלאומי תהליך מסודר לעבודה עם סטארט-אפים. הוגדרו תחומי מיקוד בפינטק בהתאם לאסטרטגיה העסקית של הבנק, ובוחנים היטב את החברות והטכנולוגיות ששוקלים לאמץ ואת התאמתן לאסטרטגיה העסקית של הבנק. לאחר שנבחרו השותפים המתאימים ביותר, מושקעים משאבים רבים בפיתוח ובהטמעה.

מאחר שהבנק הבינלאומי מתמחה בפעילות שוק ההון וייעוץ השקעות, בחרו בבנק להתמקד בשיתופי פעולה עם חברות המספקות פתרונות חדשניים בתחום זה. חלק מהם כבר עומדים לשירות לקוחות הבנק.

לדוגמא מערכת SmarTrade  הייחודית מאפשרת ללקוחות להגדיר התראות חכמות, לבנות אסטרטגיות מסחר בתיק השקעות וכן לבצע באופן אוטומטי את האסטרטגיות , היא פרי שיתוף פעולה עם חברתProjects Levent.

דוגמא נוספת הוא שירות השקעות פורץ דרך advise.me, אשר נוצר בשיתוף עם חברת פינובסט המאפשר ללקוחות הבנק לקבל המלצות השקעה אישיות וכן ולממש אותן ישירות מהמכשיר הסלולארי שלהם

המהפכה בתחילתה

ברחבי העולם, מספרן של חברות הפינטק ממשיך לעלות, במקביל להתחזקות הרגולציה בתחום.

הטכנולוגיה מוסיפה לשנות את פני הסקטור הזה בדרכים רבות – מבנקים חדשים הקיימים רק בדיגיטל ובנקים קיימים שמצמצמים סניפים לטובת הפעילות בדיגיטל ועד כניסתן של חברות טכנולוגיה ענקיות לתחומים שפעם היה שמורים לבנקים בלבד, כמו נושא התשלומים. "ניתן להניח כי בתוך שנים ספורות, עולם הבנקאות כבר יהיה שונה לגמרי מזה שהכרנו עד לא מזמן, ובנקים שידעו לנוע עם הקדמה יתפתחו , יוכלו להתמודד בזירה התחרותית ויעניקו ללקוחות שרות חדשני, יעיל ומתקדם״. מסכם איזקוב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות