אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עקבים גבוהים: יריד האקססוריז “שופוני" ממציא את עצמו מחדש צילום: איליה מלינקוב

עקבים גבוהים: יריד האקססוריז “שופוני" ממציא את עצמו מחדש

לאור המשבר המתמשך בשוק האופנה המקומי, היריד שמאגד מעצבות ומעצבי נעליים ותיקים ישראלים יצא לדרך בפעם ה-22

30.10.2019, 08:25 | אדר ריכטר

מחר ייצא לדרך בפעם ה־22 יריד ״שופוני״, יריד ותיק שמתקיים פעמיים בשנה ומאגד מעצבי נעליים ותיקים ישראלים.

קראו עוד בכלכליסט

השינויים שעברו עליו בעשור האחרון מעידים במידה רבה על המשבר שבו נמצא שוק האופנה המקומי, ועל האופן שבו המעצבים פה מתמודדים איתו. ״כשהתחלנו, עיצוב הנעליים בארץ פרח״, נזכרת עתליה הושע שהקימה את היריד יחד עם מיה לוי, השתיים מנהלות אותו גם כיום.

עתליה הושע (מימין) ומיה לוי, צילום: אוראל כהן עתליה הושע (מימין) ומיה לוי | צילום: אוראל כהן עתליה הושע (מימין) ומיה לוי, צילום: אוראל כהן

“קמו שני בתי ספר שהתמחו בתחום, ונוספו הרבה מעצבים חדשים. זיהינו את הצורך, ונוצר קהל נאמן של כ־10,000 מבקרים שמגיעים ליריד. עשר שנים זה עבד יפה וכעת אנחנו חוות שינוי. מותגי נעליים ישראליים רבים נסגרו, והשנה ישתתפו בשופוני גם מעצבי בגדים ותכשיטים״.

״יש שינויים שקרו באופן כללי במהלך השנים״, ממשיכה אותה לוי. ״כשהתחלנו, הקניות באינטרנט ויבוא האופנה לארץ היו מינימליים. אבל היום התחרות גדולה יותר, יש אפשרויות יותר זולות, וגם מחירי הטיסות ירדו. אנשים חושבים פעמיים לפני שהם משקיעים כסף וענף האופנה בעולם ובארץ נמצא היום במשבר״.

נעליים בעיצוב כץ אנד בירדס. הלקוחות מחפשים ערך מוסף, צילום: הדס כץ נעליים בעיצוב כץ אנד בירדס. הלקוחות מחפשים ערך מוסף | צילום: הדס כץ נעליים בעיצוב כץ אנד בירדס. הלקוחות מחפשים ערך מוסף, צילום: הדס כץ

האם יש מקום ליריד בתקופה שבה הרבה מהקניות עברו לרשת?

״במקביל למעבר לשופינג באונליין, אנחנו מזהות רצון של הלקוחות לדעת מאיפה מגיעים הפריטים שלהם, ולקנות מצומצם יותר ואיכותי יותר״, אומרת הושע. ״שופוני מייצג קיימות״, מוסיפה לוי, המעצבת בעצמה נעליים למותג שלה ׳אוליב תומס׳, ״הכל מיוצר פה, לא מטיסים שום דבר. אין בארץ ייצור ענקי ואין ניצול של עובדים. המפעלים נמצאים כאן, ויש מקרים שבהם מעצבת אחת היא הלקוחה היחידה של היצרן, ושתי המשפחות מפרנסות זו את זו. זה קיימות, משפחתיות וייצור מקומי”.

“הלקוחות שלנו שיבחרו להוציא 1,600 שקל על זוג מגפיים, מחפשים ערך מוסף. היחס האישי חשוב, ויש לו משמעות דווקא בזמן שבו אפשר להזמין מכל אתר בכל העולם. יש חיבור רגשי למעצבת עצמה, ואפשר להזמין נעליים מותאמות באופן אישי. יש הבדל בין נעליים שמיוצרות בארץ לבין נעליים שנמכרות באסוס או בזארה, מבחינת נוחות ואיכות המוצר המוגמר, ויש אל מי לחזור כשהנעל מתבלה או כשהסוליה נשחקת״, מסבירה לוי.

נעליים של דניאלה להבי שיימכרו ביריד. רק עיצוב ישראלי , צילום: איליה מלינקוב נעליים של דניאלה להבי שיימכרו ביריד. רק עיצוב ישראלי | צילום: איליה מלינקוב נעליים של דניאלה להבי שיימכרו ביריד. רק עיצוב ישראלי , צילום: איליה מלינקוב

“אני חושבת שהמעצבים צריכים להתאים את עצמם לזמנים חדשים, לאו דווקא בהורדת מחירים. אפשר לייבא באופן אישי חומרי גלם ייחודיים שייתנו ערך מוסף, ולהכין קולקציות במהדורות מוגבלות, דבר שקשה לעשות כשמייצרים בכמות גדולה”.

גם שופוני לומד להתאים את עצמו לנסיבות משתנות. “האופציה היתה להקטין את היריד אבל החלטנו לעבור אבולוציה”, אומרת לוי. ביריד משתתפים הפעם 45 מעצבים, רק חצי מהם מעצבי נעליים ותיקים, האחרים מעצבי בגדים ותכשיטים. גם הלוקיישן מתחדש והיריד עובר מנמל יפו המשתפץ למרכז הירידים שבגני התערוכה בתל אביב.   

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות