אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביונד מיט הצליחה יותר מדי - ומניית החברה מונחת על הגריל צילום: איי פי

ניתוח כלכליסט

ביונד מיט הצליחה יותר מדי - ומניית החברה מונחת על הגריל

עם הכנסות של 92 מיליון דולר ברבעון השלישי ורווח ראשון בתולדותיה, ועם תחזית שנתית גבוהה מהצפוי, אפילו לובי מגדלי הבקר סימן את יצרנית ההמבורגר הטבעוני כאיום. אז איך קרה שלמרות הנתונים המעודדים מניית החברה צונחת והמשקיעים מזעיפים פנים

30.10.2019, 08:31 | סופי שולמן

ביונד מיט (Beyond Meat) מצליחה יותר מדי וזו מתחילה להיות בעיה. יצרנית ההמבורגר הטבעוני, שאפילו קרניבורים מושבעים מודים שאהבו, פרסמה אתמול בלילה תוצאות כספיות מצוינות, שלראשונה כוללות מעבר לרווח. למרות זאת המניה שלה, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחצי שנה, לא הפסיקה ליפול.

ביונד מיט נחשבת אמנם להפתעה הגדולה של שוק ההנפקות ב־2019, והיא מאפילה בקלות על חברות והנפקות שהיו אמורות להיות כוכבות השנה, כמו אובר או ליפט, שלא לדבר על WeWork. אך מאז השיא ביולי, מניית החברה צנחה ביותר מ־60%. עם זאת, גם לאחר נפילה של כ־17% שנרשמה אתמול במהלך המסחר בניו יורק, ביונד מיט שווה 5 מיליארד דולר - יותר מכפול מהשווי בו הונפקה. 

קראו עוד בכלכליסט

איתן בראון, מנכ"ל ביונד מיט, צילום: איי פי איתן בראון, מנכ"ל ביונד מיט | צילום: איי פי איתן בראון, מנכ"ל ביונד מיט, צילום: איי פי

ההסבר המרכזי לנפילה הוא פחד של ביונד מיט מהתחרות הגוברת. יותר מדי רשתות קמעונאיות ורשתות מזון מהיר רוצות לקחת חלק בנהירה להמבורגר הטבעוני, וחותמות על הסכמים עם מתחרותיה שלהחברה - ובראשן אימפוסיבל פודס, שתחליפי ההמבורגר שלה נמכרים בין השאר ברשת ברגר קינג.

על פי נתוני נילסן שהתפרסמו בארה"ב, הנישה של הבשר ממקורות טבעוניים צמחה ב־12 החודשים האחרונים ב־9.2% ל־925 מיליון דולר, בעוד שהבשר הרגיל צמח ב־1.9% בלבד. כמובן, השוק המסורתי עדיין גדול לאין שיעור ומסתכם ב־95 מיליארד דולר. הנגיסה בנתח השוק של הבשר, גם אם בינתיים מזערית, מתחילה להעיר גם את הלובי של מגדלי הבקר בארה"ב. כך למשל, חברי קונגרס מקנזס ומניו יורק הגישו השבוע הצעת חוק שתדרוש לקבוע החלטה פדרלית, בשיתוף עם ה־FDA, במטרה להגדיר מהו בשר, ולהעניק למשרד החקלאות האמריקאי יותר כוח לאכוף את מה שבלובי מגדלי הבקר מגדירים מיתוג מטעה. 

 

 

שיתוף פעולה עם מק'דונלדס

כל מי שהסתכל על הדוחות הכספיים של ביונד מיט אתמול אמר — זה נראה מרשים מאוד, אבל השאלה היא כמה זמן זה יכול להימשך.

ביונד מיט הקפידה להכפיל את הכנסותיה מדי שנה מאז 2015, ובתוצאות הרבעון השלישי כעת היא אפילו שילשה את ההכנסות, שהגיעו ל־92 מיליון דולר. אבל בוול סטריט בעידן "פוסט אדם נוימן", הרווח לא פחות חשוב מההכנסות. גם כאן ביונד מיט הפתיעה לטובה כשעקפה את התחזיות והציגה רווח ראשון בתולדותיה, שאפילו היה יותר מסתם סמלי והסתכם ב־4.1 מיליון דולר, או 6 סנטים למניה.

המעבר לרווח הושג ממקורות בריאים של שיפור ברווחיות הגולמית כתוצאה מהגדלת היקפי הפעילות וניצול יתרון לגודל. שיעור הרווח הגולמי זינק ל־35.6% מתוך ההכנסות, לעומת 19.2% בתקופה המקבילה, אז רשמה החברה הפסד של 9.3 מיליון דולר בשורה התחתונה.

בינתיים נראה כי לחששות סביב ביונד מיט אין הצדקה של ממש, ונראה כי מדובר יותר בפחד גבהים. קמעונאיות המזון הגדולות כגון טרגט, קרוגר ו־Whole Foods כבר מוכרות מזמן את ההמבורגרים של החברה, לצד רשתות מזון מהיר ובהן טאקו בל ו־TGI פריידי. לאחרונה הצטרפו אליהן דנקין, מק'דונלדס החלה לשלב את ההמבורגרים של החברה בתפריטיה בקנדה, וענקית הדיינרים האמריקאית דני'ס הודיעה רק השבוע על פיילוט עם ביונד מיט בלוס אנג'לס.

החברה העלתה אתמול את התחזית ל־2019 להכנסות של 265־275 מיליון דולר, וזאת מול התחזית הקודמת להכנסות של 240 מיליון דולר. היא צופה גם רווח לפני מס והפחתות של 20 מיליון דולר. המנכ"ל איתן בראון התייחס באופן נקודתי לחששות מפני התחרות, וציין כי ביונד מיט לא מפחיתה את המחירים, עם זאת היא עשויה לתת הנחות לקמעונאים בעתיד הקרוב ולהגביר את קידום מוצריה.

אחד הדברים המזוהים עם ביונד מיט היום הוא קידום מכירות באמצעות סלבריטאים כמו ג'סיקה צ'סטיין ולאונרדו די קפריו, שמזוהים עם החזון הטבעוני של החברה.

 

 המבורגר טבעוני של ביונד מיט המבורגר טבעוני של ביונד מיט  המבורגר טבעוני של ביונד מיט

בעלי המניות חוששים מדילול

גורם נוסף שמעיק על מניית ביונד מיט הוא טכני יותר וקשור לגיוס הון שני שהיא כבר הספיקה לבצע מאז ההנפקה הראשונה במאי. משקיעים לא אוהבים שמהלכים כאלה - שמהותם היא דילול האחזקות שלהם - מתבצעים סמוך מדי להנפקה הראשונה.

המצב הוחרף אף יותר אתמול עם סיום תקופת הנעילה, שחלה על בעלי המניות הקיימים במחצית השנה הראשונה מאז ההנפקה ומונעת מהם למכור מניות.

אתמול היו אמורות להשתחרר לשוק 49 מיליון מניות ביונד מיט, ובכך להפעיל לחץ שלילי נוסף על המניה. בראון עצמו מיהר להכריז כי לא ימכור את המניות שלו, ופנה גם לעובדי החברה בבקשו מהם להתאפק ולא למכור את המניות שברשותם. אבל קשה להתאפק ולא למכור מניות שזינקו בחדות כזו כמו ביונד מיט - כמעט כמו לא להתפתות לריח של המבורגר על הגריל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות