אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האופניים החשמליים המהירים בדרך לישראל צילום: יריב כץ

בלעדי

האופניים החשמליים המהירים בדרך לישראל

הדרג המקצועי במשרד התחבורה תומך באימוץ התקינה האירופית, המאפשרת אופניים חשמליים עד 45 קמ"ש. התנאי: מעמד חוקי כשל קטנוע 50 סמ"ק, עם חובת רשיון וביטוח חובה. המהלך יוצג לאישור שר התחבורה הקבוע, כשיתמנה, ומחייב אישור הכנסת

06.11.2019, 07:31 | אודי עציון

האופניים החשמליים המהירים בדרך לישראל, אבל עם חובת רישיון וביטוח: גורמי המקצוע במשרד התחבורה תומכים בתקינה ישראלית לאופניים חשמליים שמסוגלים להגיע למהירות של 45 קמ"ש, לעומת הגבלה של 25 קמ"ש כיום. ההמלצה תוצג לשר התחבורה הקבוע ברגע שיתמנה, ואם יתמוך בה תוגש לאישור הכנסת לאחר הרכבת הממשלה הבאה.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בכלים יציבים יותר, עם בלמים משופרים, שנועדו לתמוך במהירויות גבוהות יותר, ויהיו בטוחים יותר בתנועה העירונית בכביש לצד מכוניות, לעומת הכלים האיטיים הנוכחיים. לאור עומסי התנועה המחריפים, כלים אלה ברוב הזמן לא יהיו איטיים מהמכוניות, ומיועדים לנסוע בכביש, מבלי לסכן הולכי רגל על המדרכה. מבחינת המדינה מדובר באלטרנטיבה נוספת לתנועה העמוסה בערים, לפקקים ולבעיות החניה.

אופניים חשמליים, צילום: יריב כץ אופניים חשמליים | צילום: יריב כץ אופניים חשמליים, צילום: יריב כץ

מדובר באימוץ של התקינה האירופית בקטגוריה, L1e B, המאפשרת רכיבה בכלי עם מנוע בעוצמה של עד 4 קילוואט – זאת לעומת ההספק המרבי החוקי כעת לאופניים חשמליים של 250 ואט, ובלי המגבלה הנוכחית של מנוע שנכנס לפעולה רק כאשר הרוכב מסובב את הפדלים.

עם זאת, בניגוד לאופניים החשמליים המאושרים כעת, גורמי המקצוע במשרד מבקשים להתייחס לכלים המהירים יותר כאל קטנוע 50 סמ"ק שביצועיו מעט יותר מהירים, כמקובל גם באירופה. לפיכך הרוכבים יהיו חייבים ברישיון נהיגה מתאים, אחרי מבחן תיאוריה ומבחן מעשי ("טסט").

מלבד רישוי, הרוכבים יהיו מחויבים גם בביטוח חובה. כיום משלמים בעלי קטנוע בנפח 50 סמ"ק 1,500־2,500 שקל בשנה על ביטוח, לפי תעריפים שקובע הממונה על הביטוח באוצר, בהתאם לגילם ולוותק שלהם ברכיבה. העלות נמוכה משמעותית מביטוח על קטנועי 125־300 סמ"ק הפופולריים, אך עדיין גבוהה יחסית לעולם.

רוכבים באופניים החשמליים האיטיים המאושרים כיום פטורים בינתיים מביטוח, ואם אין להם רישיון נהיגה במכונית או אופנוע הם נזקקים לרישיון מיוחד שמושג בבחינת תיאוריה, ללא צורך במבחן מעשי.

בעולם נמכרים כלים חשמליים רבים שעונים לדרישת התקינה, חלקם בצורת קטנועים ואופנועים. אך אפשרויות היבוא ייקבעו רק לאחר אישור התקנה, וקביעת מגבלת המשקל והרוחב של הכלים. רובם נהנים מטווח של 50 עד 100 ק"מ, ומחירם איננו גבוה משמעותית מזה של אופניים חשמליים 250 ואט, שנמכרים בישראל בטווח מחירים רחב, של 2,500 עד 9,000 שקל.

תגיות

91 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

91.
צריך לחייב ברישיון נהיגה
כל רוכב או נוהג בכלי שיש לו מנוע עזר כל שהוא צריך לחייב במבחן תיאוריה ומבחן מעשי ולהיות כשיר לקבלת רישיון נהיגה מתאים וכמובן רידוי לכלי וביטוח, הכל כמו כלי רכב. אז הנוהגים יהיו יותר רציניים ואוורת החוסר אחריות תרד מאד וכך גם תעלה הבטיחות בדרכים ככה יהיה ברור לכולם שאופניים עם מנוע עזר זה לא אופניים סתם.
זאביק  |  22.07.20
89.
זה טוב רק אם היתה תשתית ייעודית ונפרדת. אחרת לדעתי זה מסוכן
ב"נפרדת" כוונתי נפרדת מהולכי רגל, נפרדת ממכוניות, נפרדת מאופניים רגילים וחשמליים איטיים. אני הייתי אוסר בכלל על אופניים חשמליים, עד שלא היתה תשתית ייעודית נפרדת בדומה לנ"ל. אין לי בעיה עם אופניים רגילים. גם בריא, גם פחות מסוכן, בד"כ.
אופעוף  |  11.11.19
לכל התגובות