אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההחלטה מתקרבת: תל־אופן חשמלי או ביטול השירות צילום: צביקה טישלר

בלעדי

ההחלטה מתקרבת: תל־אופן חשמלי או ביטול השירות

עיריית תל אביב תחליט בקרוב אם להשקיע 6-8 מיליון שקל במעבר לאופניים חשמליים עירוניים להשכרה, או להשאיר את התושבים תלויים בקורקינטים החשמליים של חברות ההשכרה הפרטיות

19.11.2019, 08:32 | אודי עציון

רגע האמת של תל־אופן: עיריית תל־אביב תחליט אם להסב את צי האופניים של שירות ההשכרה העירוני לחשמל, להפעילו באותה צורה או לוותר עליו, נוכח חדירת שירותי השכרת הקורקינטים החשמליים של בירד, ליים ו־ווינד. החוזה הנוכחי של המפעילה FSM יסתיים בסוף השנה.

קראו עוד בכלכליסט

בעירייה שוקלים להסב את רוב הצי של תל־אופן לחשמלי, 2,000 זוגות, אך להשאיר גם כלים רגילים שיוצעו בעלויות שימוש נמוכות יותר. העלות: 6־8 מיליון שקל לקניית אופניים חדשים, כולל סוללות.

תל אופן, צילום: עמית שעל תל אופן | צילום: עמית שעל תל אופן, צילום: עמית שעל

בתל־אופן חשבו להסב את האופניים הקיימים לחשמליים, אך העדיפו כלים ייעודיים שיהיו קלים ובטוחים יותר. הם יצוידו בצמיגי 26 אינץ' וסל קדמי למטען, יגיעו ל־25 קמ"ש כחוק ויוכלו לנסוע 70 ק"מ. הסוללות ייאספו מאתרי העגינה בידי המפעילה לצורך טעינה.

השירות קיים מ־2010. ראש העירייה חולדאי קיבל השראה משירות ההשכרה הפריזאי Velib ורצה לייבא את המודל לעיר הפקוקה ונטולת החניה, שבניגוד לפריז גם נטולת מטרו, ועם מעט מדי נתיבי תחבורה ציבורית.

תחילה היו בעיות במערכת העגינה ועבר זמן עד השלמת הפריסה, עם 200 תחנות ו־2,200 זוגות. עד אז כבשו את הדרכים אופניים חשמליים, שהודחו לאחרונה בידי הקורקינטים החשמליים. תל־אופן, שהגיע בשיאו ל־100 אלף השכרות בחודש, ירד ל־50 אלף. מספר מנוייו צנח מ־8,600 ב־2016 ל־4,000 אשתקד.

הפעילות התרחבה לבת־ים ורמת־גן אך שם העדיפו כלים חשמליים, גם על חשבון הולכי הרגל שנפגעים מהרוכבים על המדרכות או שנתקלים בקורקינטים הזרוקים.

תל אופן , צילום: צביקה טישלר תל אופן | צילום: צביקה טישלר תל אופן , צילום: צביקה טישלר

העירייה משלמת ל־FSM כ־7 מיליון שקל בשנה, והדיון הוא אם עליה להמשיך לסבסד את המיזם מלבד הסבתו לחשמל, ולכמה זמן. חברות הקורקינט החשמלי מפעילות בעיר 7,500 זוגות, שלא עולים לעירייה כסף.

אלה לא מוחזרים לתחנות עגינה ומושלכים על מדרכות ובתחנות אוטובוס, גם מאז שהחלה העירייה לקנוס את החברות ולקבוע חניות מוסדרות.

הפעלת השירות מאפשרת לעירייה להבטיח זמינות גם בשכונות מרוחקות. שירות כזה יידרש עוד יותר עם התרחבות עבודות הרכבת הקלה.

מעיריית ת"א נמסר: "תל־אופן הוא פרויקט חלוצי שיזמנו והוביל למהפכת שימוש באופניים בעיר. החוזה עם הזכיין נגמר בסוף 2020, והעירייה תידרש להחליט אם להאריכו, לשנותו, או להפסיק כליל את הפעילות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
ברור להפסיק אין סיבה לסבסד
מה שהיה היה. לגבי העתיד תמיד צריך להעדיף חברות שעומדות לבד על הרגליים. וגם כמובן יעילות יותר ומציעות מוצר עדיף בהרבה. ולגבי "קורקינטים על המדרכות" זה תיאור מוגזם, וצריך לשאול מה עדיף קורקינטים על המדרכה פה ושם או מיליון מכוניות וזיהום אוויר בכבישים.
דורון  |  28.04.20
3.
תל אופן - כישלון ניהולי בלבד
הייתי מנוי ארבע שנים והפסקתי בגלל רצף תקלות ואופניים לא זמינים. הטעות בתיעדוף תיירים על מנויים שנתיים. אם השירות היה זמין וללא תקלות הייתי ממשיך להיות לקוח. אבל כשאני ממהר לפגישה והאופניים תקולים, או נתקעים או לא זמינים או תיירים לקחו והשאחרו תחנה ריקה, אני עוזב את השירות. אם היו מתמחרים לטובת מנויים, ומפנים את התיירים לשכור בחנויות אופניים, כולם היו מבסוטים: הלקוחות הקבועים, חנויות האופניים והתיירים
עדו  |  26.11.19