אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכיר בקבוצת ברצלונה: הכדורגל לא צריך הרבה המצאות - הוא צריך פתרונות צילום: ג'וני בעהם

בכיר בקבוצת ברצלונה: הכדורגל לא צריך הרבה המצאות - הוא צריך פתרונות

חאבייר סוברינו, האחראי לאסטרטגיה וחדשנות בברצלונה, דיבר בוועידת החדשנות הבינלאומית השנייה בספורט וטק של Colosseum Sport: "יש פוטנציאל עצום עבור חברות להגיע לכדורגל ולהטמיע אחריות חברתית"

26.11.2019, 14:34 | אוריאל דסקל
חאבייר סוברינו, האחראי לאסטרטגיה וחדשנות בברצלונה, דיבר השבוע בבורסה לניירות ערך בתל אביב בוועידת החדשנות הבינלאומית השנייה בספורט וטק (Sports Tech Nation 2019) של Colosseum Sport, על מה שהמועדון מחפש מסטארטאפים ויזמים.

את דבריו אפשר לסכם בפסקה אחת: "הרבה מאוד חברות פנו אלינו בברצלונה. סטארט-אפים, חברות טכנולוגיה וכו'. מה שאני יכול להגיע לכם זה: תחשבו על האתגרים שיש לתעשייה. אל תציגו לנו טכנולוגיות, תציגו לנו פתרונות. אנחנו לא צריכים טכנולוגיות לשם הטכנולוגיה. אנחנו צריכים פתרונות. אתם תקבלו תשומת לב אם הטכנולוגיה שלכם עוזרת לנו באתגר שאנחנו עומדים מולו. ולכן צריך לדעת לעומק מה האתגרים שלנו....אם יש לכם טכנולוגיה טובה ומוצר נהדר אבל הוא לא פותר לנו בעיות - אז זה לא משהו שאנחנו מעוניינים בו".

מסי ושחקני ברצלונה, צילום: אי פי איי מסי ושחקני ברצלונה | צילום: אי פי איי מסי ושחקני ברצלונה, צילום: אי פי איי

למה סוברינו התכוון? הוא פירט: "אנחנו צריכים שהשחקנים שלנו יהיו בכושר הכי טוב כדי להתחרות... אנחנו תמיד אומרים ההצלחה לא מובטחת אבל אנחנו תמיד יכולים להיות בפוזיציה להצלחה. בשביל זה צריך את השחקנים ברמה הכי טובה שלהם. אז הצרכים שלנו קשורים לבריאות של השחקנים ולביצועים שלהם. אנחנו לא יודעים הכל ולכן אנחנו צריכים פתרונות בנושאים הללו. ודרך אגב, מה שעוזר לשחקן שלנו - זה יכול לעבוד לכל שחקן בעולם, לכל אתלט בעולם, לכל אדם ספורטאי חובבן. אז יש כאן פוטנציאל ענק".

סוברינו הוסיף: "אנחנו צריכים שהאוהדים שלנו גם יקבלו פתרונות. אנחנו צריכים להיות מודעים לחלוטין מה הסיטואציה המלאה של האוהד באצטדיון. יש לנו דברים שאנחנו חייבים לדאוג להם שמעורבים בטבעיות בתעשיה שלנו. יש הרבה אתגרים בנושא הזה".

כמו כן, סוברינו הדגיש את עניין הקַיָּמוּת, "כמועדון אנחנו צריכים להיות בר-קיימה - חברתית, סביבתית וכלכלית. ויש פוטנציאל עצום עבור חברות להגיע לכדורגל ולהטמיע אחריות חברתית. החסות המסורתית מתה. או שאתה מוכן כמועדון להכניס את האסטרטגיה שלך עם אסטרטגיה של חברה או שזה לא מחזיק מעמד".

סוברינו הוסיף עבור היזמים והחברות הרבות שהיו בוועידה: "צריך לחשוב על הצרכים שהכדורגל ממלא. הוא מספק תחושת שייכות והוא מהווה בידור. ידע זה הבסיס לכל חדשנות, אנחנו גם מנסים למנף את הידע שיש במועדון כדי להפוך אותו לדבר נוסף שהכדורגל יכול לספק. דרך כדורגל, דרך ספורט, אפשר להשפיע על סקטורים רבים. יש לזה פוטנציאל גדול לעשות שינוי, לייצר אימפקט אמיתי".

בעיית הסטארט-אפים

ברצלונה היא לא מועדון הספורט היחיד שעשרות חברות, סטארט-אפים ויזמים שונים פונים אליהם. זו לעיתים בעיה גדולה עבור המועדונים - במיוחד אלו עם כסף לבזבז (בעיקר באנגליה).

לפי דיווח באת'לטיק קבוצות פרמיירליג גם כן נאלצות להתמודד עם בין 15 ל-20 פניות מחברות סטארט-אפ בחודש - דרך טלפון, אימייל, דואר ובאופן אישי. כולן מציעות "עזרה אינטלקטואלית" - מגאדג'ט לאיסוף מידע, דרך מכשיר לחדר כושר ועד תוספי מזון מיוחדים.

חאבייר סוברינו, צילום: ג חאבייר סוברינו | צילום: ג'וני בעהם חאבייר סוברינו, צילום: ג

החברות הללו פועלות בעולם ובתחום ללא רגולציה ולעיתים ללא ראיות ועדויות מוחשיות לכך שהפאטנט שלהן עובד. באת'לטיק מדווחים שקבוצה נאלצה לוותר על שירותי חברת דאטה בגלל שהנתונים שהעבירה היו שגויים. לחברה הזו שילמו סכום של כ-1 מיליון ליש"ט בשנה. היה גם דיווח על חברה שמכרה לקבוצה תוספי מזון נוזליים ב-1.25 מיליון ליש"ט והשחקנים לא נגעו בהם - וכעת הם יושבים במקרר במגרש האימונים.

אז למה מועדונים בוחרים לעבוד עם חברה כאלו? FOMO שזה fear of missing out. ולעיתים זה מספיק כדי לקבל משהו מחברות שלעיתים גם פשוט מרמות. טוענות באופן שיקרי שעבדו עם NASA או עם מועדונים שהם לא עבדו איתם באמת. הרבה פעמים קבוצות מקבלות את ההחלטות הללו בגלל איש מערכת שהכניס את החברות הבעייתיות מהדלת האחורית - מתוך רצון שלו "להפתיע" ו"לחדש".

לא צריך "גאדג'ט"

העניין הוא שבאמת מעט מאוד קבוצות משתמשות באיזשהו גאדג'ט ששובר את השוק או משיג להן נקודות. ברוב הקבוצות הבריאות ביותר מתמקדים בעיקר בלעשות את הדברים העיקריים בצורה נכונה: סולם מאמצים מותאם אישית, שיקום מותאם אישית, שינה, תזונה ומחוייבות של הארגון לדרך הזו. "זה לא עניין של גאדג'ט מתוחכם שיוריד את הפציעות ב-50%. זה בעיקר עניין של עבודה בסיסית נכונה. לשאול את השחקן איך הוא מרגיש כל בוקר, לראות שהוא מתאמן כמו שצריך, לראות אם יש עליו לחץ פיזי גדול מדי ולעצור לנוח כשצריך" כפי שאומרים בהופנהיים - אחד המועדונים המתקדמים ביותר מבחינה מדעית.

גם לפי קבוצות ששכרו את שירותי Zone7 הישראלית - פלטפורמה שמתבססת על אינטלגנציה מלאכותית ומסייעת לחזות במדויק את הסיכוי לפציעה של שחקנים (התחזיות הללו מנעו פציעות רבות) - בסופו של דבר ההימנעות מפציעות נשענת על "הדברים הפשוטים" שעושים טוב: מנוחה מתי שצריך, למשל. תזונה מותאמת אישית, אימונים מותאמים אישית וכו'. הטכנולוגיה רק מסייעת לצורך שיש לקבוצה, היא לא מחליפה את הצורך באנשי מקצוע שיעשו את הדברים הפשוטים והנכונים. ואת זה אומרים אנשי החברה בעצמם. כאמור, אין כאן סוד גדול או טכנולוגיה שתפתור את כל הבעיות.

אז מה הסטארט-אפ הגדול הבא בתחום הספורט? קשה לדעת. אבל הטכנולוגיה לבדה לא תספיק כאן. צריך לענות על צורך קיים של עולם כדורגל. "זה בסופו של דבר עניין פשוט של היצע וביקוש" לפי חאבייר סוברינו.

תגיות