אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיפור בדוחות התעשייה האווירית: "לקוח גדול" חייב לה 245 מיליון דולר צילום: אבי מועלם

שיפור בדוחות התעשייה האווירית: "לקוח גדול" חייב לה 245 מיליון דולר

החברה הממשלתית הציגה לרבעון השלישי של 2019 מכירות של יותר ממיליארד דולר ורווח של 32 מיליון דולר, וגידול של 13% במכירות וברווח הגולמי ב-9 החודשים הראשונים של השנה, אך הצהירה על עיכוב בתשלומים מצד "לקוח גדול"; לפי ההערכות מדובר בצה"ל, שממתין לממשלה שתוכל לדון בגודל תקציב הביטחון

28.11.2019, 10:51 | אודי עציון

התעשייה האווירית לישראל סיימה את הרבעון השלישי של 2019 עם מכירות של יותר ממילארד דולר, רווח נקי של 32 מיליון דולר, אבל תזרים מזומנים שלילי.  

קראו עוד בכלכליסט

תע"א דיווחה הבוקר (ה') על תזרים שלילי בסך 245 מיליון דולר בגלל עיכובים בתשלום מ"לקוח גדול" שבשמו אינה נוקבת, אולם לפי ההערכות מדובר בצה"ל. זאת כשברקע המשבר הפוליטי דוחה את הדיון בהגדלת תקציב הביטחון, ושולח את החברה הממשלתית הגדולה ביותר לממן פעילויות של מערכת הביטחון. עם זאת, לחברה יתרונות מזומנים בסך מיליארד דולר, ואין לה בעיה לעמוד בהתחייבויותיה.

נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית, צילום: כפיר זיו נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית | צילום: כפיר זיו נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית, צילום: כפיר זיו

התעשייה הביטחונית הגדולה בארץ הציגה רבעון חיובי גם בפעילות הצבאית וגם בפעילות האזרחית, יומיים לאחר שנחשף כי הממונה על השכר באוצר עשוי לדרוש מחלק מעובדי החברה להחזיר למדינה מאות אלפי שקלים בגלל חריגות שכר.

החברה, ששתי סדרות אג"ח שלה נסחרות בבורסת תל אביב, דיווחה על רווח הנקי של 32 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 21 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. תע"א דיווחה על עלייה של 16.8% במכירות ל-1.03 מיליארד דולר, שמתוכם 73% הם ללקוחות בחו"ל - ירידה קלה מ-76% ייצוא ברבעון המקביל אשתקד.

גורמים בהנהלת החברה אמרו כי "אנחנו מנהלים דיונים אינטנסיביים עם העובדים, האוצר ורשות החברות לגבי הסכם עבודה חדש. אי אפשר להמשיך להתנהל עם הסכם העבודה הנוכחי, שנחתם בשנת 1979 ומקשה עלינו להתנהל בשוק התחרותי של היום ולתגמל עובדים כראוי. גם ארגון העובדים מבין את זה, ואנחנו במאמץ לחתום על הסכם חדש במהלך השנה הקרובה".

במקביל ממשיכה החברה בהכנות להנפקת 25% ממניותיה, אולם עדיין לא ברור אם המשבר הפוליטי יאפשר לה לקבל את האישורים הממשלתיים הדרושים לכך בחודשים הקרובים. "שני המהלכים הם קריטיים לעתיד התעשייה האווירית", אמרו הגורמים בהנהלה. הנפקה של נתח מהחברה תאפשר לה ליהנות מהטבות החוק לעידוד השקעות הון, בשל היותה חברה הבעלות ממשלתית מלאה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 צמחו המכירות ב-13.4% ל-3.02 מיליארד דולר לעומת 2.66 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2018. הרווח הגולמי בשלושת הרבעונים הראשונים גדל ב-13.3% ל-427 מיליון דולר בהשוואה לרווח גולמי של 377 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הרווח הגולמי בשלושת הרבעונים הראשונים גדל ב-13.3% ל-427 מיליון דולר בהשוואה לרווח גולמי של 377 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי מתחילת השנה עלה ל-82 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של 3 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2018.

נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית, אמר כי "תוצאות הרבעון ממשיכות את המגמה החיובית של שיפור בביצועי החברה, בזכות יישום האסטרטגיה החדשה של החברה המתמקדת בכניסה לשווקים חדשים, שיפור המודל התפעולי ומיקוד במנועי הצמיחה. כל זאת תוך שמירה על המשך השקעות במחקר ופיתוח עצמי שיניבו פיתוח טכנולוגיות חדשניות על ידי ההון האנושי המצוין שיש לה".

בתוך כך הודיעה התעשייה האווירית על מינויו של שלומי סודרי, למנהל החדש של מפעל החלל שלה. סודרי, אל"מ (מיל') ולשעבר בכיר במנהלת חומה במשרד הביטחון, שימש בארבע השנים האחרונות כראש מנהלת חץ בחברה, ויחליף את עופר דורון. מפעל החלל מייצר את לווייני הריגול הישראלים מסדרת "אופק", ובנה את עבור עמותת ספייס IL את החללית בראשית, שהתרסקה בתחילת השנה בעת ניסיון לנחות על הירח.

תגיות