אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל הרעות החולות של כלכלת החלטורה בסיפור מטריד ומרגיז במיוחד צילום: shutterstock

דו"ח טכנולוגי

כל הרעות החולות של כלכלת החלטורה בסיפור מטריד ומרגיז במיוחד

חברת התמלול Rev.com, שמספקת את שירותיה דרך עובדי חלטורה, נחשפה בערוותה ברשת לאחר שניסתה להקטין את השכר הזעום ממילא של "עובדיה"; אמזון שוב מקריפה; אפל נכנעת ברוסיה וטוויטר מוותרת על מחיקת חשבונות

28.11.2019, 15:34 | עומר כביר
בעולם ההייטק, יש כמה רמות של עובדים, כל קבוצה עם היתרונות והקשיים הייחודיים שלה. בראש השרשרת נמצאים העובדים במשרה מלאה בחברות הייטק גדולות וסטארט-אפים, שנהנים ממשכורות מפנקות ותנאים מועדפים (אם כי גם שם לא הכל מושלם, רחוק מכך). מתחתיהם בסולם נמצאים עובדי קבלן בחברות כמו גוגל או פייסבוק, שעובדים בשכר נמוך ובתנאים נצלניים, לפעמים איומים ונוראיים.

בתחתית הסולם, יש את עובדי כלכלת החלטורה. אין להם שום תנאים, טכנית שום מעסיק, והם נתונים באופן מוחלט לגחמות הפלטפורמות השונות שעושות כל מה שביכולתן על מנת לשמר את המצב הקיים. וגם שם יש מדרגים. נהגים של אובר, ליפט או שליחים של שירותים כמו וולט נמצאים במעמד טוב יחסית: הם נמצאים בשטח ופוגשים זה את זה, מה שמאפשר להחליף חוויות וליצור קשרים חברתיים, בסיס הכרחי להתאגדות, וגם היום שבו ניתן יהיה להחליף אותם על ידי מכונות נמצא הרחק מעבר לאופק.

גם עובדי ההייטק לא תמיד מרוצים ומאושרים, צילום: שאטרסטוק גם עובדי ההייטק לא תמיד מרוצים ומאושרים | צילום: שאטרסטוק גם עובדי ההייטק לא תמיד מרוצים ומאושרים, צילום: שאטרסטוק

לא זה המצב של עובדי חלטורה במגוון השירותים שמבוססים על ביצוע משימות דיגיטליות, ובפרט שירותי התמלול השונים. הם עובדים מהבית, בלי קשר זה עם זה ובלי יכולת פשוטה לאתר עובדים אחרים, והיום שבו יהיו מיותרים לחלוטין מתקרב במהירות, מבלי שיהיה להם יותר מדי מה לעשות כדי לעצור אותו. המצב מאפשר למפעילי הפלטפורמות להתעלל ולרדות בהם, מבלי שלעובדים יהיה יותר מדי מה לעשות נגד.

זה, אפשר להניח, מה שעבר בראש של הנהלת שירות התמלול Rev.com, שפעילותו מבוססת על עובדי חלטורה שמשתכרים פרוטות. החברה מציעה תמלולים שיחות ויצירת כתוביות בעלות נמוכה של החל מדולר לדקה (יותר אם ההקלטה לא נקייה), ומסתמכת על כוח עבודה זול מאוד שיעשה בעבורה את העבודה. כמה זול? החברה שמרה לעצמה 55% מהתשלום על העבודה, והשאירה למתמללים שלה רק 45 סנט לכל דקת תמלול (זה 45 סנט לא לדקת עבודה, אלא לדקה של קטע קול/וידאו שתומלל. כלל אצבע הוא שכל דקה של קול דורשת לפחות ארבע דקות עבודה על מנת לתמלל אותה).

אבל בחברה חשבו שהם יכולים להיות מוצלחים הרבה יותר, מבחינת ההכנסות שלהם כמובן, ומוקדם יותר החודש בישרו על מבנה שכר חדש: 30 סנט לדקה בלבד, קיצוץ של שליש בתשלום. מה כבר יעשו כל הרובוטים-האנושיים חסרי הפנים שיושבים מסוגרים בבתים שלהם? ימרדו? אבל ב-Rev לא חשבו על לי זילס, אחד.ת מאותם רובוטים חסרי פנים (זילס מגדיר.ה עצמו.ה כבעל.ת מגדר לא-בינארי ועושה שימוש בתארים לא מגדריים כמו Mx. או Them. בתרגום לעברית בחרנו בשיטה הנ"ל, שלמרות הסרבול שלה מצאנו שהיא המתאימה ביותר). העבודה גם כך היתה קשה ולא מתגמלת, ואף שעבד.ה במשרה מלאה השכר לא אפשר לזילס להתקיים בכבוד.

עובדי חלטורה של Instacar בפעולה, צילום: בלומברג עובדי חלטורה של Instacar בפעולה | צילום: בלומברג עובדי חלטורה של Instacar בפעולה, צילום: בלומברג

ההחלטה לקצץ את השכר הנמוך גם ככה היתה מבחינתו.ה נקודת השבר, וזילס החליט.ה לשבור שתיקה בטוויטר. "rev מתייחסת לעובדי הקבלן שלה כ'מתמללים מקצועיים' ו'ומומחי תמלול'", כתב.ה. "אתם מצפים ממתמלל מקצועי לעבוד בעבור 4.5 דולר לשעה לפני מס? אני לא! אם יש לקוחות של rev שתוהים למה הם מקבלים עבודה מפוקפקת או למה זמן העבודה מתארך, אתם יכולים להודות לחברה שקיצצה את שכר המתמללים ב-33% בן לילה. תשלום של 30 סנט לדקת אודיו הוא מעבר למעליב. עובדי כלכלת החלטורה ראויים ליותר, ולקוחות rev צריכים לדעת מה קורה".

סדרת הציוצים הפכה את זילס למנהיג.ת בלתי-צפוי.ה של מחאה בלתי-צפויה. "זה משהו שמעולם לא דיברתי עליו עם אף אחד", הוא.יא אמר.ה לניו יורק טיימס. "הרגשתי טוב, זה כאילו אמרתי, 'אני עושה את זה, וזה על הפנים". הסערה שעוררו הציוצים של זילס אלצו את החברה להגיב, והמנכ"ל ג'ייסון צ'יקולה פרסם הודעה בפורומים הפנימיים של החברה, שבה התנצל על האופן שבו טופלה ההודעה על ההחלטה, אך לא על ההחלטה עצמה. "טעינו בכמה דברים", הוא כתב. "היינו צריכים לתת לכם יותר זמן לעכל את השינוי, היינו צריכים לספק מקום טוב יותר למענה לשאלות שלכם". 

אבל ההחלטה נשארה על כנה, ובסשן שאלות ותשובות ששודר בלייב הסביר המנכ"ל שהמהלך נועד לעודד את המתמללים לבחור עבודות קשות יותר, ולכן מתגמלות יותר, וששולי הרווח של החברה לא השתנו. המתמללים נותרו ספקנים. וכך גם גורמים שעוסקים בתחום. פאולה קמן, שמפעילת חברת שירותי תמלול עצמאית, אמרה לניו יורק טיימס שהיא שומרת כעמלה רק 20% מהסכום שהיא גובה מהלקוחות, והיתרה מועברת למתמללים שלה, שמשתכרים לדבריה כ-24 דולר לשעה. את ה-70% שגובה Rev היא תיארה כנוהג "דיקנסי". "24 דולר לשעה זה לא סכום עצום בהתחשב ביוקרי המחייה, אבל זה עצום בהשוואה", אמרה.

חרף זאת, ייתכן שהכל היה נגמר כאן, למי כבר אכפת מכמה עובדי חלטורה קשקשנים? אבל Rev הוא לא סתם שירות תמלול, זה שירות שפופולרי במיוחד בקרב עיתונאים וכלי תקשורת (ונמצא בשימוש גם על ידי הניו יורק טיימס), וזילס החליט.ה למנף זאת באמצעות פנייה ישירה לחברות תקשורת שמשתמשות בשירותי החברה. הפניות נשאו הצלחה והחלו לייצר רעש תקשורתי מסוים, ואף הובילו לחשיפות מביכות בעבור החברה, למשל דיווח במדיום שלפיו כמעט כל הקבצים שלקוחות מעלים לשירות, שכוללים גם מסמכים רגישים, זמינים למתמללים מבלי שאלו עברו בדיקות רקע כלשהן.

אפילו זה לא הספיק, והחברה נשארה איתנה בעמדתה, כאשר בפוסט שפרסם המנכ"ל בשבוע שעבר הוא נשאר איתן בעמדתו וטען שהמתלוננים מייצגים רק 1% בלבד מהמתמללים, ושהרוב מאוד מרוצים מ-Rev. התגובות לפוסט בפורום הפנימי של החברה (הפוסט עצמו, משום מה, סגור לתגובות), דווקא הצביעו על מצב הפוך, וכמעט כולן היו שליליות. בסקר מקוון שהעלה אחד המתמללים השיבו 95% מהנשאלים שהם לא מרוצים מהשינוי. לחברה יש גם דירוג נמוך מאוד, 2.5 כוכבים, ב-Glassdoor.

גם מחאות נהגי אובר וליפט לא ממש שינו את התנאים, צילום: שאטרסטוק גם מחאות נהגי אובר וליפט לא ממש שינו את התנאים | צילום: שאטרסטוק גם מחאות נהגי אובר וליפט לא ממש שינו את התנאים, צילום: שאטרסטוק

ב-Rev לא מתרגשים מהתגובות השליליות או מהזעם התקשורתי, והמרד כך נראה נכשל. השינוי נשאר על כנו, ולא היה אקסודוס המוני של לקוחות או מתמללים. מי שכן עזב.ה הוא.יא זילס, שכבר לא עובד.ת עם Rev אך מקדמ.ת בימים אלו מיזם חדש בשם transcription.network, שנועד לחבר בין מתמללים מאוכזבים של Rev ללקוחות וחברות שמשלמים שכר נורמלי יותר. 

זה היה קרב אבוד מראש. למרות כמה יתרונות, ובראשם מנהיג.ה כריזמטי.ת ועניין תקשורתי, בסופו של יום לחברה יש כאן את כל הכוח והעובדים במקרה זה מפוצלים ומוחלשים. נהגי אובר וליפט נלחמים כבר שנים, באמצעים תקיפים הרבה יותר כולל הליכה לבתי משפט, על מנת לזכות בתנאים מינמליים, וזוכים רק להצלחות מעטות ומוגבלות, אם בכלל. איזה סיכוי יש לעובדים שנמצאים עוד יותר למטה?

המקרה של מתמללי Rev הוא דוגמה מייאשת לשינויים השליליים שמכניסות חברות כלכלת חלטורה לשוק העבודה, ולפערי הכוחות שהן יוצרות בין מעסיקים לעובדים. כישלון המרד רק יעודד את Rev וחברות אחרות מסוגה להמשיך בהתנהגות זו. כי אחרי הכל, מה כבר יכול לקרות, כמה עובדים יצייצו בטוויטר? שיצייצו. גם ככה אף אחד לא רוצה לשמוע.

קצרצרים

1. אמזון ממשיכה להוכיח שאין דבר מקריפ שהיא לא תנסה לעשות: החברה שקלה בעבר לשלב טכנולוגיית זיהוי פנים בפעמוני הדלת החכמים שלה, Ring, על מנת ליצור בסיוע בינה מלאכותית "רשימת מעקב" שכונתית של גורמים לא רצויים שנוכחותם באזור תשלח התרעות למשתמשים. התוכנית נזנחה, וטוב שכך. כמו שאנחנו מכירים את אמזון, סביר להניח של"רשימת המעקב" היה מצורף אוטומטית כל אדם בעל גוון עור שזוף ומעלה.

פוטין דרש ואפל ביצעה, צילום: איי אף פי פוטין דרש ואפל ביצעה | צילום: איי אף פי פוטין דרש ואפל ביצעה, צילום: איי אף פי

2. אפל מצטרפת לשורה ארוכה של חברות שמכופפות את הראש בפני משטרים סמכותניים, והפעם רוסיה הפוטיניסטית. החברה נענתה לדרישת רוסיה ואפליקציות המפות ומזג האוויר שלה יציגו מעתה את חצי האי כרים, שספק סופח ספק נכבש על ידי רוסיה מאוקראינה ב-2014 (מהלך שבכל מקרה לא זוכה להכרה בינלאומית), כחלק מרוסיה. זאת, בתנאי שהמשתמש עצמו נמצא ברוסיה (למשתמשים בשאר העולם אין שינוי). לא קול, אפל, לא קול.

3. טוויטר משעה את התוכנית למחוק חשבונות לא פעילים. זאת, אחרי שקרובי משפחה של משתמשים שהלכו לעולמם הביעו חשש שהמהלך ימחק את החשבונות שמשמשים כמעין מצבת זיכרון. "פספסנו את זה", אמרה החברה. "לא נסיר חשבונות לא פעילים עד שנפתח דרכים חדשות לשימור חשבונות זיכרון".

4. שופט פדרלי בארה"ב דחה חלקית תביעה ייצוגית של 29 מיליון משתמשי פייסבוק שהמידע שלהם נגנב בדליפה בשנה שעברה. השופט קבע שהתובעים לא יוכלו לדרוש במשותף פיצויים כלשהם, שכן הערכת הנזקים צריכה להיות פרטנית ולא ניתן לכמת אותה במסגרת תביעה ייצוגית. התובעים יוכלו להמשיך עם תביעה ייצוגית שדורשת מפייסבוק מגנוני אבטחה טובים יותר, אבל זה כבר שטויות. פייסבוק חמקה מעוד קליע.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות