אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה צריך לדאוג המפקח הבא על הבנקים צילום: עמית שעל

למה צריך לדאוג המפקח הבא על הבנקים

בין תחומי אחריותו של המחליף של בר יהיו האצת התייעלות הבנקים ושמירת פרטיות הלקוחות

02.12.2019, 08:14 | רחלי בינדמן
לצד ההישגים של המפקחת על הבנקים חדוה בר שהודיעה על פרישתה, היא לא היתה חפה מביקורת. בנוסף לטענה שאין באמת תחרות אמיתית בין הבנקים ואין מעבר לקוחות בין בנקים, או יכולת אמיתית להשוות שירותים בנקאיים, הוצפה כנגדה ביקורת מחברות כרטיסי האשראי המופרדות. הן טוענות בתוקף כי החלטתה להותיר בידי דיסקונט את כאל היא החלטה שפוגעת בתחרות, שכן היא נותנת כוח תחרותי עודף לכאל שנהנית מהגב של דיסקונט ומקשה על חברות כרטיסי האשראי להתחרות שכן כללי המשחק אינם שווים.

קראו עוד בכלכליסט

טענה נוספת שעלתה כנגד בר היא הרוח הגבית שנתנה לבנקים רגע לאחר שנפרדו מחברות כרטיסי האשראי, להקים אפליקציות תשלום שמאיימות להחליף את כרטיס האשראי מפלסטיק. בר הגיבה לכך בהגבלת היכולת של אפליקציות התשלום הבנקאיות להיכנס לסליקת תשלומים בבתי עסק בשלוש השנים הקרובות והצבת תקרות של מחזורי עסקאות.

ד"ר חדוה בר , צילום: עמית שעל ד"ר חדוה בר | צילום: עמית שעל ד"ר חדוה בר , צילום: עמית שעל

בר אמנם פעלה להגברת התחרות במערכת הבנקאית, אך בסופו של דבר לא הצליחה לייצר תחרות על הריביות הגבוהות ביותר שמשלמים הלקוחות על המינוס שלהם, ואף לא דרשה מהבנקים להציג נתונים מלאים ושקופים על הריביות הממוצעות שהם גובים.

גם אוזלת היד של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בכל הנוגע ליצירת תשתית לתשלומים חכמים בישראל היתה בעוכריה של בר. ישראל מפגרת הרחק מאחור בכל הקשור לתשלומים חכמים דרך הסמארטפונים שכן לאורך שנים בנק ישראל והפיקוח על הבנקים לא חייבו את בתי העסק לעבור לתשתית התשלום החדשה (EMV). המהלך קרם עור וגידים רק בשבוע שעבר, כך שהחל מדצמבר הבא כל העסקים הגדולים בישראל יהיו חייבים לכבד תשלומים חכמים.

בר גם ספגה ביקורת כבדה בדו”ח מסקנות ועדת כבל, הוועדה הפרלמנטרית שחקרה את האשראי שנתנו הבנקים לבעלי ההון. זו מצאה ברגולטור, הפיקוח על הבנקים, את האחראי העיקרי לכשל האשראי ולהיעדר פיקוח מספק על מערכות היחסים המורכבות בין מנהלי הבנקים לבעלי ההון.

למחליף (או המחליפה) של בר נכונים אתגרים חדשים, בהם לפעול לתיאום בין הרגולטורים השונים, להתמודד עם איומי הסייבר שבאים עם הקידמה הטכנולוגית, ולשמור על פרטיות הלקוחות בעידן שבו אותן שחקניות שמספקות ללקוח את שירותי האימייל, הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש - נכנסות גם לעולמות האשראי. במקביל, המחליף יידרש להמשיך להאיץ את תהליכי ההתייעלות במערכת הבנקאית והתאמת המודל העסקי לעולם הטכנולוגי המתחדש.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות