אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
700 הפגנות בשווקים המרכזיים: הסוחרים ההודים מצופפים שורות נגד וולמארט ואמזון צילום: בלומברג

700 הפגנות בשווקים המרכזיים: הסוחרים ההודים מצופפים שורות נגד וולמארט ואמזון

מכירות החנויות בהודו צנחו ב־60% בחג הדיוואלי, הבוננזה הקמעונאית המקבילה לכריסמס, ובאותו זמן זינקו הכנסות ענקיות המסחר המקוון. לסוחרים המקומיים שמהווים נתח חשוב מבסיס הבוחרים של מפלגת השלטון יש כוח פוליטי שהוכיח את עצמו בעבר

03.12.2019, 08:10 | בלומברג

בליבו של הבזאר הסיטונאי הגדול ביותר בניו דלהי, מול במה קטנה בכיכר המרכזית, סוחרים שבדרך כלל מתחרים זה בזה משלבים כעת ידיים כדי להילחם באויב משותף. "אמזון, פליפקארט!", צועק במיקרופון אחד הסוחרים, וכ־50 סוחרים שהתקבצו סביבו קוראים חזרה: "לכו מכאן! לכו מכאן!".

קראו עוד בכלכליסט

הם מקיימים את המחאה בישיבה, מה שמגביר את הכאוס שנגרם בדרך כלל על ידי תנועת הריקשות, האופנועים והעגלות הרתומות לשוורים שנוסעות בשוק. זוהי הפגנה אחת מתוך 700 שנערכו באמצע החודש שעבר בשווקים רבים בהודו, נגד וולמארט ואמזון.

סוחרי הודו מגייסים כוחות נגד ענקיות המסחר המקוון הזרות, בטענה שהן מעורבות בקביעת מחירי רצפה המפרים את החוקים החדשים שנועדו להגן על עסקים מקומיים. באוקטובר פתחה הממשלה ההודית בחקירת ההאשמות לגבי התימחור הבעייתי לכאורה. על הכף מונח העתיד הקמעונאי של מדינה עם 1.3 מיליארד צרכנים.

וולמארט ואמזון הזרימו מיליארדי דולרים להודו במטרה לפצח את השוק ולזכות בפוטנציאל הצמיחה שלו. כך למשל, במאי שעבר רכשה וולמארט את השחקנית המקומית פליפקארט תמורת 16 מיליארד דולר.

קולוניאליזם בתחפושת

"אמזון ופליפקארט הן הגרסה השנייה של חברת איסט אינדיה", טען פראבין קאנדלוואל, המזכיר הלאומי של קונפדרציית הסוחרים בהודו, במהלך המחאה שהתקיימה בדלהי. קאנדלוואל התייחס לבית המסחר הבריטי שהגעתו להודו היתה יריית הפתיחה ל־200 שנות משטר קולוניאלי. "המניע של החברות הוא לא לעשות עסקים, אלא לשלוט ולהיות מונופול".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. מגביל את הקמעונאיות הזרות, צילום: אם סי טי ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. מגביל את הקמעונאיות הזרות | צילום: אם סי טי ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. מגביל את הקמעונאיות הזרות, צילום: אם סי טי

ההאטה בכלכלת הודו, שצמחה ברבעון השלישי בקצב האטי ביותר זה שש שנים, בשילוב ההאטה בצריכה, מחריפות את מצוקתם של הסוחרים בחנויות. עם זאת, עדיין יש להם תקווה. איגוד בעלי החנויות, המייצג 70 מיליון סוחרים קטנים ששולטים יחד בכמעט 90% מהמסחר הקמעונאי בתת היבשת, מהווה כוח פוליטי משמעותי. הסוחרים הם נתח חשוב מבסיס הבוחרים של המפלגה העממית ההודית (BJP), שכיום עומד בראשה ראש הממשלה נרנדרה מודי.

"מבחינת הממשלה שמקבלת את תמיכת אנשי העסקים הקטנים יהיה זה לא זהיר ולא נכון פוליטית להתעלם לחלוטין מדרישות כאלה", אמר סאנדיפ שסטרי מהפקולטה למדע המדינה באוניברסיטת ג'אין בבנגלור. "הם יהיו חייבים לפעול".

כוחו של האיגוד הוא גם הסיבה המרכזית לכך שהממשלה כבר הטילה מגבלות מכבידות על קמעונאיות זרות, ביניהן השקעה מינימלית של 100 מיליון דולר במדינה והגבלות נוקשות לגבי ייצור מקומי. בהינתן משוכות אלה, וולמארט וקארפור, למשל, ויתרו על פתיחת חנויות הנושאות את שמן במדינה.

בשנה שעברה זכו בעלי החנויות בניצחון משמעותי מול שחקניות המסחר המקוון, כשהממשלה הידקה את הרגלוציה על דרכי מכירת הסחורות. חקיקה זו אילצה את אמזון ופליפקארט למשוך ממדפיהן הווירטואלים אלפי מוצרים ולארגן מחדש חלקים נרחבים בפעילותן המקומית.

השינויים, שהגיעו לאחר שוולמארט רכשה את פליפקארט, זרעו כאוס בקרב החברות הזרות וגרמו לאנליסטים לתהות לגבי הכדאיות של השקעותיה בהודו. ברקע ההפרעות בשוק ההודי, אמזון הודיעה באפריל על יציאתה מסין לאחר שלא הצליחה להתחרות בענקיות המקומיות JD.com ועליבאבא, בעוד ביצועי המסחר המקוון של וולמארט בארה"ב מקרטעים. כניסת שתי החברות להודו נועדה להיות מפתח לצמיחה.

נקודת הרתיחה בהסלמה האחרונה היה החג ההינדי דיוואלי, שבמהלכו נהוג להעניק מתנות. מבחינת הקמעונאים, זוהי הבוננזה המקבילה לכריסמס.

החגיגות שצויינו השנה באוקטובר התקיימו על רקע אקלים קודר של האטה בהוצאות הצרכנים שפגעה בכל הסוחרים, מבעלי חנויות תמרוקים ועד סוכנויות רכב. אך בשעה שאיגוד בעלי החנויות דיווח כי המכירות צנחו ב־60% במהלך ששת ימי המכירות של החג, אמזון ופליפקארט רשמו הכנסות שיא.

ימונה רגולטור ייעודי

"לחברות מסחר מקוון אין זכות להציע הנחות או מחירי רצפה", אמר בתגובה שר המסחר ההודי פיוש גויאל. "אסור למכור מוצרים מוזלים ולגרור את ענף הקמעונאות להפסדים". נבחר ציבור אחר טען כי מקבלי ההחלטות שוקלים למנות רגולטור ייעודי למסחר מקוון.

על אף המחאות, הנתונים הקיימים מצביעים על כך שחנויות משפחתיות מסורתיות עדיין צומחות בהודו. אף שנתח המכירות של חנויות אלה מכלל המכירות הקמעונאיות נמצא במגמת ירידה מאז 2014, לאור התחזקות המסחר המקוון והרשתות הקמעונאיות, השוק הצרכני מתרחב בקצב כזה, שההוצאה האבסולוטית בחנויות המשפחתיות צמחה בכמעט 60%. כך על פי נתוני טכנופארק אדוויזורס. הצפי הוא כי בחמש השנים הבאות יאט קצב הצמיחה ל־50%.

תגיות