אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכה חדשה: מסדר הקפוצ'ונים צילום: Devan Shimoyama

תערוכה חדשה: מסדר הקפוצ'ונים

הקפוצ'ון הוא לא רק פריט לבוש שהשתלט על מסלולי התצוגות. זה בגד בעל משמעויות פוליטיות וחברתיות עמוקות. תערוכה חדשה מתחקה אחר שורשיו

09.12.2019, 07:54 | אדר ריכטר

בשבועות האופנה שהתקיימו בבירות העולם ב־2018 הוצפו המסלולים בקפוצ׳ונים מעוצבים, ה”הודיז”, מהתצוגות של טומי הילפיגר ועד קלווין קליין, רלף לורן וראף סימונס. בתצוגות של 2019 הצטרפו אליהם עוד ועוד מותגי־על כמו מוסקינו ו־Vetements. לכאורה זה עוד פריט לבוש שנהפך על ידי מעצבי־העל לטרנד. אבל האמת יותר מורכבת. הברדס מלא במשמעויות פוליטיות וחברתיות ובכל אלה דנה תערוכה חדשה בהולנד.

קפוצ קפוצ'ון בעיצוב בלנסיאגה. הבגד של כל מי שהרחוב שייך לו | צילום: Devan Shimoyama קפוצ

“The Hoodie” מוצגת במוזיאון Het Nieuwe Instituut, המכון ההולנדי לארכיטקטורה, עיצוב ותרבות דיגיטלית ברוטרדם. באמצעות יותר מ־60 דגמים וייצוגים בצילומי אופנה, מגזינים וסרטי קולנוע, מדגימה התערוכה את הדרך הארוכה שעשה הקפוצ׳ון מאז הופיע לראשונה בארונות שלנו ועד שקיבל לגיטימציה אופנתית וכיצד עיצובים עכשוויים משקפים נושאים חמים כמו מעמד ומגדר.

אוצרת התערוכה היא לוּ סטופארד, עיתונאית ב”ניו יורק טיימס”, שמנסה להציג את המתחים והניגודים בפריט הלבוש הזה. הראשונים שלבשו הודיז בעידן המודרני היו פועלים ומתאגרפים בשנות ה־30. הוא המשיך לעשות דרכו למחוזות אפלים בשנות ה־70, כשאומץ על ידי מרססי גרפיטי וחברי כנופיות בעיקר בארה״ב, ובהמשך נהפך להיות מזוהה עם האקרים, סקייטרים, אמני היפ־הופ, ועם כל מי שהרחוב שייך לו.

בראיון אמרה סטופארד שהודיז הופכים את מי שלובש אותם לשקופים וגורמים להם להיעלם. ״זה יכול להיתפס כאקט של זעם או התנגדות, אבל למעשה הוא מסמל חוסר ביטחון או פחד. בעיקר צעירים או כאלה שנדחקו לשולי החברה לובשים הודיז כדי להרגיש בטוחים כמו בתוך פקעת. הם מרגישים כאילו הם נבלעים בהמון״.

קפוצ קפוצ'ון של Vetements. קל להתחזות | צילום: Gio Staiano קפוצ

התערוכה מתמקדת לא מעט בעובדה שהברדס מתקשר באופן אוטומטי לעולמות הפשע בקרב שחורים ומשמש ככלי לייצוג גזעני, בעיקר בארה״ב. ב־2012 אף נערכה בניו יורק צעדת ״מיליון הקפוצ׳ונים״ כמחאה על ירי בשוגג בנער שחור שנורה כשהוא לבוש בקפוצ׳ון.

במקביל מעוררת התערוכה דיון בתרבות הפיקוח של המאה ה־21 וכיצד אובדן הפרטיות בעידן המצלמות והרשתות החברתיות משפיע על היחס שלנו לאופנה ולבגדים. בהקשר זה יש שיאמרו שהחדירה של הקפוצ׳ון למיינסטרים היא דבר מאיים משום שהיא מאפשרת התחזות: לעולם לא תוכל לדעת האם הלובש הוא פורע חוק במרחב האורבני או סתם פאשניסטה שנענית לטרנד העכשווי, ובכל מקרה כניסה חינם לתערוכה מובטחת לכל מי שיגיע לבוש בקפוצ’ון.

התערוכה תוצג עד 20 באפריל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות