אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שמונה קבוצות ראש בראש: תחרות עזה על תחנת הכוח רמת חובב צילום: חברת חשמל

בלעדי לכלכליסט

שמונה קבוצות ראש בראש: תחרות עזה על תחנת הכוח רמת חובב

על פי הערכות במשק האנרגיה, כל הקבוצות שניגשו למכרז המקדים לרכישת התחנה מחברת חשמל עברו את השלב הראשוני; שלוש מהן - סיניות; אם תזכה התחנה לתמחור גבוה כפי שהיה במקרה של אלון תבור, צפוי הדבר להביא לירידה נוספת בתעריפי החשמל

09.12.2019, 22:33 | ליאור גוטמן

כל החברות שניגשו למכרז המקדים (PQ) לרכישת תחנת הכוח רמת חובב מידי חברת החשמל עברו את שלב המיון הראשוני. כך על פי הערכות במשק האנרגיה.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בקרן נוי עם סימנס כקבלן משנה; שיכון ובינוי שניגשה ככל הנראה עם אדלטק; האצ'יסון; איבנרג'י האמריקאית; OPC; דליה אנרגיות שייתכן שתחבור לאלייד; וקבוצה של אלון ריבוע כחול, אלומיי ו-Zhejiang. עוד ניגשו למכרז הרוכשים הטריים של תחנת הכוח אלון תבור, כלומר מבטח שמיר, רפק אנרגיה ו-PMEC הממשלתית הסינית. מי שלא ניגשו למרות הבעת התעניינות הן פז ושפיר הנדסה.

התחנה ברמת חובב, צילום: חברת חשמל התחנה ברמת חובב | צילום: חברת חשמל התחנה ברמת חובב, צילום: חברת חשמל

במידה שרשימת החברות תישאר ללא שינוי, מדובר במספר רב של משתתפים מתוכן שלוש חברות סיניות - האצ'יסון (שמושבה בהונג קונג הסינית), PMEC הממשלתית שהייתה מעורבת ברכישת תחנת הכוח אלון תבור, וז'ג'יאנג אנרג'י גרופ (Zhejiang). המכרז עצמו יסתיים בעוד כחצי שנה, אולם כבר עכשיו ההערכות הן שתירשם התמחרות חריפה בין המתמודדים שתזכיר את זו שהייתה על אתר אלון תבור. כזכור גם שם נרשם מספר רב של משתתפים, מה שהוביל לכך שהתמחור הסופי של התחנה היה כ-1.9 מיליארד שקל, כ-1.1 מיליארד יותר מהשווי של התחנה בספרי חברת החשמל. העודף בתמחור כבר חזר לאזרחים בדמות ירידת תעריפי חשמל של 4% בינואר הקרוב.

בספרי חברת החשמל השווי של התחנה ברמת חובב נאמד סביב 1.8-2 מיליארד שקל, אך המחיר הסופי עשוי להיות גבוה ולהגיע לרף של כ-3 מיליארד שקל. במקרה כזה, רשות החשמל שוב תחזיר את הכסף לצרכנים באמצעות הורדת תעריף שנייה.

כזכור, במסגרת הרפורמה בחברת החשמל, המונופול הממשלתי התחייב למכור חמש תחנות כוח כדי להוריד את נתח שוק ייצור החשמל שלה מכ־68% כיום לכ־35% עד 2026. רמת חובב היא השנייה בתור כשאחריה, ככל שהעסקה תושלם, תגיע תחנת הכוח רידינג. רמת חובב נחשבת לתחנה גדולה ועם הספק ייצור של כ־1,140 מגה־ואט, שהם כ־8.7% מכוח הייצור המקסימלי של חברת החשמל. בדומה לאלון תבור, גם ברמת חובב קיים שטח נלווה שמיועד להרחבה עתידית, וגם היא תימכר "נקייה", כלומר ללא חוזה הגז היקר של חברת החשמל. ברשות החשמל השלימו את הרגולציה למכירת רמת חובב, עם תעריף זמינות בייצור החשמל של כ-3.76 אג' לקילוואט/שעה.

בדומה להליכי רכישת נכסי תשתית של המדינה, הזוכה הסופית תצטרך לקבל את אישור משרדי הממשלה השונים, לרבות ועדת ההשקעות שקמה לאחרונה בין משרדי האוצר, ראש הממשלה והמל"ל. במקרה של אלון תבור, PMEC הממשלתית הסינית קיבלה את אישור הממשלה טרם הרכישה. חברות סיניות כבר מעורבות במיזמי תשתיות רבים לרבות הרכבת הקלה בתל אביב (בנייה, מכירת קרונות, הפעלה), מנהרות הכרמל (בנייה), נמל חיפה (הפעלה), נמל אשדוד החדש (בנייה) ותחומי האנרגיה הסולארית. למעשה, התחום היחיד אליו החברות הסיניות עוד לא נכנסו - למרות שגיששו לפני כמה שנים - הוא תחום חיפושי הגז והנפט המקומיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות