אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היבואנים שוב מטפחים את המאבק ברגולטור צילום: אוראל כהן

היבואנים שוב מטפחים את המאבק ברגולטור

תקנות התמרוקים, שמאפשרות יבוא קוסמטיקה וטואלטיקה ללא רישיון, חודשו לאחר שנגנזו לפני שנתיים. היבואנים הרשמיים מנסים לזרוע בהלה: “ישראל תהפוך לפח זבל”

15.12.2019, 08:19 | אורנה יפת

משרד הבריאות הפיץ בשבוע שעבר את רפורמת התמרוקים החדשה להערות הציבור, והיבואנים הרשמיים נערכים מחדש למאבק. מאבקם צלח בסבב הקודם של הרפורמה, שהיתה אמורה להיות מאושרת כבר לפני שנתיים ונגנזה. הפעם, התקנות שמאפשרות יבוא חופשי של מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה מכל מדינות העולם, מעבירות את כל האחריות על תקינות המוצרים ממשרד הבריאות ליבואנים. במסגרת השינויים, גם הבשמים והסבונים צפויים לעבור מאחריות משרד הכלכלה לבריאות, מה שלא היה קיים בתקנות הישנות. 

קראו עוד בכלכליסט

התקנות הנוכחיות מאמצות את מודל הרגולציה השוויצרית. אחת הרעות החולות של ענף הקוסמטיקה היא תשלומי העתק שמשלמים היבואנים למשרד הבריאות עבור אגרות רישיונות שיווק. אותן אגרות אמורות להיות משולמות על ידי היבואנים גם ברגולציה החדשה. בשנה וחצי החולפות הקל הרגולטור על היבואנים, כאשר ביטל את האגרה שנדרשו היבואנים לשלם בעבר על כל גוון של מוצר איפור. אך היבואנים הרשמיים ציפו שחלק מהרפורמה יכיל הפחתה נוספת של אגרות.

"בהנחה שהרגולציה השוויצרית תתקבל, המצב יישאר כפי שהוא כיום והיבואנים הרשמיים ימשיכו לשלם עשרות מיליוני שקלים למשרד הבריאות ולמעבדות שונות שמכינות עבורנו את החומר הנדרש לקבלת רישיונות שיווק. כל הסכומים הללו מגולגלים היום על הצרכן והרגולציה החדשה לא תפחית את זה במאומה", טוען ראובן בילט, מבעלי חברת לילית קוסמטיקה, אחת היבואניות הגדולות בארץ, ונציג היבואנים הרשמיים באיגוד לשכות המסחר.  

מחלקת בשמים ברשת Be. "הבעיה של היבואנים הרשמיים היא הדיוטי פרי", צילום: אוראל כהן מחלקת בשמים ברשת Be. "הבעיה של היבואנים הרשמיים היא הדיוטי פרי" | צילום: אוראל כהן מחלקת בשמים ברשת Be. "הבעיה של היבואנים הרשמיים היא הדיוטי פרי", צילום: אוראל כהן

בילט טוען כי חברת לילית קוסמטיקה שילמה ב־2018 למשרד הבריאות ולחברות המתמחות כמיליון שקל רק עבור בקשות רישיון שיווק למוצר מסוים. "הפחתת האגרה על הגוונים היא שולית", טוען בילט, שמטיל את האשמה של יוקר המחיה על משרד הכלכלה ומשרד האוצר. "בפגישה שהיתה לי עם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, לפני שישה שבועות שאלתי אותו האם ברפורמה ניפטר מהאגרות שמשרד הבריאות דורש מאיתנו? והוא טען שלא כיוון שמשרדי הכלכלה והאוצר לא מאפשרים. משרד הכלכלה הוא זה שמייקר את המוצרים".

קשה להבין את הצד של היבואנים הרשמיים. לפחות לא אם מסתכלים על נתוני מחקר שפרסם ב־2016 אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שהצביעו על גידול חריג ברווחי חברות הקוסמטיקה והטואלטיקה בין 2003 ל־2013. המחקר מצא עלייה של 175% ברווחי החברות.הנתונים הם שהובילו את הרוגלטור לפעול. ביחס לרווחים החריגים, אומר בילט: "הבעיה של היבואנים הרשמיים היא לא היבוא המקביל, אלא ההתמודדות מול הקניות המרובות של ישראלים בחו"ל והאפליה מול הדיוטי פרי, שבו לא משלמים מע"מ. זו הסיבה העיקרית למחיר הגבוה יותר של הבשמים בישראל, וזה לא קשור ליבואנים המקבילים. תבטלו את הפטור ממע”מ עד 75 דולר ותנו תנאים שווים לכולם".

אז למה אתה נלחם ביבוא מקביל?

"זו לא מלחמה, זו רק דרישה לשוויון. שר הכלכלה אמר בעבר שהוא לא רואה תורים בבתי חולים של אנשים שהשתמשו בבושם שפג תוקף, זו היתה דמגוגיה לשמה. לפי התקנות החדשות של הרפורמה, יהיה מותר להביא מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה מכל מקום בעולם. אז המחירים יהיו נמוכים, אבל בחסות שר הכלכלה תהפוך ישראל לפח הזבל של מוצרים מכל העולם. אם חושבים שאין סכנה לבריאות במוצרים מיבוא מקביל, אז שלא ידרשו מאיתנו את כל המסמכים ומידע על הנוסחאות. אם נקבל פטור — המחירים יירדו".

אבל התקנות הן של משרד הבריאות, לא של משרד הכלכלה.

“משרד הבריאות נאלץ להיכנע לדמגוגיה של שר הכלכלה”.

גורמים במשרד הכלכלה אמרו בתגובה: "נקדם את היבוא המקביל באופן שיהיו בו רק הקלות כדי לעודד יבואנים מקבילים, להגדיל את מספרם בשוק ואת מגוון המוצרים. כל מטרתו של ראובן בילט, שמייצג את היבואנים הבלעדיים, היא להשאיר רגולציה שתותיר בשוק רק את היבואנים הבלעדיים, שכל מה שהם רוצים זה לגזור קופון על הצרכן הסופי וחוששים להתמודד עם תחרות. משרד הכלכלה מתנגד להכנסת בשמים וסבונים לרפורמה”.

ממשרד הבריאות נמסר: "על משרד הבריאות לנפק רישיון לכל תמרוק לפני שיווקו בארץ. בימים אלה מוצגת לעיון הציבור והגורמים השונים הצעה לרפורמה בתחום התמרוקים אשר מעבירה את כלל האחריות לבדיקת המוצר: בטיחותו, יעילותו ואיכותו, והמידע לגביו, ממשרד הבריאות — ליצרנים, יבואנים ומפיצים”.

תגיות