אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

מאזדה CX 30 - הרכב שמכוון להצליח עם הקהל הישראלי

עם חזות חיצונית מרשימה, איכות חומרים מעולה ומערכת בטיחות רגישה - אולי אפילו רגישה מדי - מאזדה CX 30 הוא רכב כביש־שטח למי שמעדיף לשבת גבוה. הוא נותן תמורה נאה ביחס למחיר, אך בעוכריו עומדת העובדה שמתחריו בקטגוריה מציעים יותר

15.12.2019, 23:37 | תומר הדר

מאזדה היא יצרנית שיודעת לעשות יש מאין. בניגוד ליצרניות הגדולות, שקשורות זו לזו ברשת של קשרי משפחה סבוכים ובריתות שנחתמו במחשכים, מאזדה עודנה עצמאית. היא אמנם החלה כבר בהתקשרויות עם טויוטה, אך היום שבו טויוטה תייצר מאזדות רחוק. זה אומר שכל מנוע קיים של מאזדה עובר אינספור תהליכי ייעול כדי שיתאים לכל דגם אפשרי ויעמוד בכל מבחן זיהום בכל מדינה, וכמו המנועים כך גם תיבות ההילוכים והפלטפורמות. המוטו זהה: אם זה עובד, יש לשדרג ולמכור במחיר גבוה ככל האפשר כדי להעלות את הרווחיות.

קראו עוד בכלכליסט

מאזדה CX 30, צילום: אוראל כהן מאזדה CX 30 | צילום: אוראל כהן מאזדה CX 30, צילום: אוראל כהן

על בסיס זה מוצגת מאזדה 30 CX, רכב כביש־שטח שהוא בעצם סוג של גרסת קרוס אובר של מאזדה 3. או בקיצור, הרכב שמיועד להצליח עם הישראלים שכבר לא רוצים מכונית משפחתית איכותית, כשניתן להתפשר בלא מעט פרמטרים כדי לשבת גבוה.

מאזדה מוציאה את הרכב הזה בעיתוי גרוע מבחינתה. בשבוע שעבר התרחשה מיני רעידת אדמה בשוק הרכב המקומי: קבוצת דלק מכרה את יתרת אחזקותיה בדלק רכב, 14.99% מהחברה, תמורת 269 מיליון שקל. במשך שנים מאזדה היתה מותג הדגל של דלק רכב, ועבורה עיתוי כמו זה הוא ההבדל בין יבואנית רכב רווחית להחריד, לבין יבואנית רכב סתמית. נדמה שמרבית הפרמטרים - מוצר, יצרן, שיווק ומטבע - חברו יחדיו והסתדרו לרעתה.

תא הנוסעים מרשים ותא המטען מרווח, אך אלו באים על חשבון מרחב הישיבה המוגבל שנשאר לנוסעים מאחור, צילום: אוראל כהן תא הנוסעים מרשים ותא המטען מרווח, אך אלו באים על חשבון מרחב הישיבה המוגבל שנשאר לנוסעים מאחור | צילום: אוראל כהן תא הנוסעים מרשים ותא המטען מרווח, אך אלו באים על חשבון מרחב הישיבה המוגבל שנשאר לנוסעים מאחור, צילום: אוראל כהן

בשנים האחרונות מאזדה הפסיקה להיות קטר צמיחה, בין השאר משום שהיא הפסיקה לראות בעצמה יצרנית קטנה שרק מחפשת שוק להצליח בו, והחלה להתייחס לעצמה כיצרנית של מכוניות בעלות ניחוח ספורטיבי, המאובזרות באופן מופגן ומתחרות על פלח השוק של לקוחות ב.מ.וו. אלא שהישראלים מעדיפים רכב שמחירו נמוך, והעדפה זו הובילה לכך שמאזדה 3, שהיתה עד כה המכונית הנמכרת ביותר של מאזדה בישראל וזו שהביאה לעיקר רווחיה, לא תוכל להגיע פה להצלחה מסיבית. כדי לפצות על כך, מאזדה צריכה להטיל עתה את יהבה על הג’יפון החדש.

מאזדה 30 CX הוא רכב כביש־שטח נאה. במאזדה מבינים היטב שכדי למכור צריך לייצר רושם ראשוני חזק, ואת זה 30 CX עושה היטב עם הגריל הקדמי. מעבר לכך, קשה להתעלם מהעובדה שבניגוד לרכבי כביש־שטח רבים שמבוססים על פלטפורמות של מכוניות משפחתיות קיימות, 30 CX נראה כמו גרסה מוגבהת של המכונית המשפחתית שעליה הוא מבוסס, בנוסף לכמה תוספות עדינות שמיועדות להמחיש ש־30 CX הוא גרסה מוקשחת, למשל חיפויים שחורים לבתי הגלגלים. כך שלמעשה, מבחינה טכנית מדובר ברכב שהוא אפילו קצר יותר מאשר גרסת ההאצ'בק.

רכב כביש־שטח לנהגים שאוהבים לנהוג

בפנים תא הנוסעים של 30 CX מרשים, לא מעט הודות לגנטיקה משפחתית משובחת. איכות החומרים גבוהה מאוד, תנוחת הישיבה מצוינת אך מעט נמוכה, וניכר שמדובר ברכב שמבוסס בדרך זו או אחרת על מכונית שמיועדת לנהגים שאוהבים לנהוג. ממשק המשתמש של 30 CX מצליח לעבוד היטב - גם בשפה העברית - הודות לשימוש בחוגת שליטה עגולה בין מושב הנהג לבין מושב הנוסע. זו חוסכת את הצורך בעיסוק מיותר בשלל הכפתורים שמוצעים כיום במערכות בהתקנה מקומית.

 , צילום: אוראל כהן צילום: אוראל כהן  , צילום: אוראל כהן

נקודה חשובה לרעת 30 CX היא שמרחב הישיבה מאחור מוגבל, כנראה כדי לפנות מקום לתא המטען שדווקא נדיב בממדיו. לזכות 30 CX יאמר גם שכל הגרסאות מצוידות במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. 30 CX יודע לבלום לבד ומצויד גם במערכת המסוגלת להחזיר את ההגה בזמן סטייה מנתיב, לגרום לו לרטוט כשהנהג מאבד לרגע ריכוז וגם להתריע מפני קרבה למכונית שמלפנים. אמנם מדובר במערכת שהיא בגדר חובה בכל מכונית שמשווקת בישראל, אך זו של 30 CX היא אחת הרגישות ביותר שיש כיום בשוק, הרבה מעל לגבולות הסביר.

למי שרוצה רכב ספורטיבי ונאלץ להתפשר

במאזדה אין תקציבי פיתוח עודפים, לכן היצע המנועים בין דגמי החברה השונים אינו שונה באופן משמעותי. מאזדה 30 CX מצויד במנוע בנפח 2.0 ליטרים, המפיק 165 כוחות סוס - אחד הבודדים בתצורה זו בקטגוריה שמאוכלסת במנועי טורבו חכמים ויחידות הנעה היברידיות חסכוניות. ההספק מרשים אך דורש שימוש תכוף בבורר ההילוכים כדי להוציא את המיטב מהמנוע שניכר שכויל לביצועים. למרות זאת, בגרסת המבחן הבסיסית לא מותקן בורר הילוכים באמצעות גלגל ההגה.

בכל הקשור בהתנהגות, 30 CX מיועד באופן אירוני לנהגים שהיו רוצים לרכוש מאזדה 3 ספורטיבית, אך נאלצים להתפשר על 30 CX. כיוון שכך, מדובר ברכב שמנסה להיות חד כמו המאזדה המשפחתית, וכמוה הוא גם מנסה לתת תחושה של תקשורת טובה, ועושה בסך הכל עבודה טובה אך לא מושלמת. בכל מקרה, רוב הלקוחות יביעו עניין יותר מהותי בנוחות הנסיעה, שמרוככת מעט ביחס לגרסה המשפחתית של מאזדה.

בשורה התחתונה: מאזדה 30 CX הוא רכב כביש־שטח שמייצר הרבה ציפיות מיבואנית מאזדה, ועל חלקן הוא עונה היטב: הוא נאה, הוא ביצועיסט, והוא גם מעניק תמורה סבירה מאוד לכסף. אך בניגוד לעשור הקודם, מאזדה כבר מזמן לא לבד בפסגה והתמחור של 30 CX, שממוצב אלפי שקלים מעל למאזדה 3 עשוי לעמוד בעוכריו, במיוחד לנוכח העובדה שחלק מהמתחרים מצוידים במערכות הנעה היברידיות, חלקם ביכולת שטח מוכחת וחלק פשוט נמכרים במחיר נמוך יותר. בשורה התחתונה, 30 CX עשוי בהחלט להתאים בעיקר לחובבים מושבעים של מאזדה, שאינם מעוניינים במאזדה 3 אך ישמחו לפתוח את הארנק ולשלם יותר עבור רכב דומה להפליא עם יתרון קל בסעיף הגובה.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
חיכיתי לדגם הזה הרבה זמן לצערי יקר להחריד ולא נותן תמורה טובה מחיר
יחסית לג'יפון הרכב די נמוך, לא באמת יושבים גבוה הגחון נמוך ולא באמת מאפשר נסיעה בשטח או לחצות נחל. המנוע עדיין אותו מנוע גדול אטמוספרי מיושן כמו שיש במאזדה 3, למה לא כבר לשדרג לאיזה מנוע טורבו חדיש עם נפח מנוע קטן?! מסך המולטימדיה פה קצת מוחבא ופחות גבוה וזה פחות טוב לאפליקציות כמו WAZE, כל כך קיוויתי כבר להפטר מהגלגלת שליטה הנוראית הזו ולקבל מסך מגע נורמלי. מבחינת אבזור רק מרמת גימור executive מקבלים את מירב מערכות בטיחות החדישות אבל זה כרוך בלשים מחיר לא פרופורציונאלי של 170 אלף שקל. לסיכום, אותה תמורה בדיוק מקבלים ברנו קליאו או פיג'ו 2008 או קיה אקסיד או אופל קרוסלנד או ויטרה טורבו בגרסאות המתקדמות שלהם ב 35 אלף שקל פחות.. מבאס!
ארז  |  10.01.21
לכל התגובות