אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לחברות האוטובוסים נגמר הכסף לדלק - מזהירות מקריסת הענף צילום: youtube

בלעדי לכלכליסט

לחברות האוטובוסים נגמר הכסף לדלק - מזהירות מקריסת הענף

לאחר שביום חמישי הקפיא האוצר תשלומי סובסידיות של מאות מיליוני שקלים לחברות האוטובוסים, לכלכליסט נודע שחלק מהן חדלו מלשלם על דלק ופנו לחשב הכללי חזקיהו: "אם לא תחודש אספקת החמצן בתוך ימים בודדים, התוצאות תהיינה הרות אסון"

15.12.2019, 21:46 | ליאור גוטמן

ועדת הכספים עשויה לדון מחר (ב') במשבר התחבורה הציבורית שהתגלע ביום חמישי האחרון, לאחר שהחשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו הקפיא תשלומי סובסידיה לחברות האוטובוסים בהיקף של מאות מליוני שקלים. התשלומים שהוקפאו אמורים היו לעבור לחברות בעבור נסיעות שכבר בוצעו. החברות שנפגעו ישירות מאי העברת הכספים הן אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן ב"ש.

קראו עוד בכלכליסט

ממידע שהגיע לכלכליסט עולה כי חלק מהחברות לא שילמו בימים האחרונים על הדלק שהן צורכות לטובת הפעלת הקווים השונים, והחשש מקריסה כספית הביא אותן לשלוח לפני שעה קלה (א') מכתב לחשב הכללי ובו הן מזהירות את האוצר שהמשך הקפאת התשלומים יוביל לנזק בלתי הפיך.

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, צילום: אוראל כהן החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו | צילום: אוראל כהן החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, צילום: אוראל כהן

"חברות התחבורה הציבורית מגלגלות מדי חודש מחזורים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים רבים שמשולמים להם על ידי הממשלה ובתמורה לשירותי התחבורה הציבורית שניתנים לציבור הנוסעים לפי הזמנת הממשלה", כותב לחשב הכללי עו"ד עמית גור, ממשרד עו"ד סלומון ליפשיץ, שמייצג את חברות האוטובוסים.

לדבריו, "סכומי כסף אלו נועדו כולם לתשלומים לעובדי החברות, לנהגים, ולספקים השונים. בנוסף מחויבות החברות מדי חודש בחודשו בתשלום עתק לגופים המממנים השונים לשם החזר הלוואות שאותן נדרשו לקחת". המסקנה של גור היא ש"כל החברות חיות מהיד אל הפה, ותשלומי הסובסידיה השוטפת המשולמים להן מדי חודש הן מבחינתם כמו אוויר לנשימה. "ללא תשלומים אלו אין יכולת קיום, בוודאי לא יכולת להפעיל תחבורה ציבורית".

אוטובוס של חברת אפיקים, צילום: youtube אוטובוס של חברת אפיקים | צילום: youtube אוטובוס של חברת אפיקים, צילום: youtube

גור הודיע לחזקיהו ש"העצירה של תשלומי הסובסידיה, בייחוד באופן פתאומי וללא כל התראה, הינו מעשה שלא יעשה שיש בו כדי לגדוע באחת הצינור החמצן שמזין את החברות ומאפשר את קיומנו פעילותן. אם לא תחודש אספקת החמצן בתוך זמן קצר, והכוונה לימים בודדים לכל היותר, התוצאות תהיינה הרות אסון ולחלק מן החברות אף בלתי הפיכות. לפי עדכונים שקיבלתי מהחברות השונות עצירת התשלומים תגרום לכאוס תחבורתי אצל חלק מהחברות ובהמשך לכך לקריסה מוחלטת של ענף התחבורה הציבורית", הוא מסכם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "על שולחן ועדת הכספים מונחות פניות תקציביות בהיקף של מיליארדי שקלים, עבור פעולות שונות וחיוניות של הממשלה ובהן, בין היתר, גם תשלום למפעילי התחבורה הציבורית. דיון הוועדה שנקבע במטרה לדון בפניות בוטל, וכרגע לא פורסם בלו"ז הוועדה מתי, אם בכלל, היא צפויה להתכנס ולדון בהן".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות