אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המדינה תקדם בניית מסלולי מירוצים נוספים" צילום: ניר עמוס

"המדינה תקדם בניית מסלולי מירוצים נוספים"

מסלולי מרוצים חוקיים כבר יש בארץ, אבל עדיין אי אפשר לארח קהל והתחום סובל ממגבלות רבות; דימה קוזניצוב, ראש הרשות הנכנס לספורט מוטורי: "אפעל לצמצם רגולציה, ולהביא עוד ספורטאים"

17.12.2019, 08:27 | אודי עציון

סוף החודש תקיים הרשות לספורט מוטורי במשרד המדע והספורט כנס ראשון, בניסיון להושיב יחד את העוסקים בתחום, ולחזק את הקשר איתם. לדימה (דמיטרי) קוזניצוב, ראש הרשות החדש, יש הרבה תוכניות, ובמקביל הוא מתמודד עם ביקורת מהענף על תפקוד הרשות עד היום.

הרשות לספורט מוטורי היא חיה מוזרה. אין לה גוף מקביל בענפים כמו כדורגל או כדורסל. היא הוקמה ב־2007, לאחר ששנתיים קודם לכן אישרה הכנסת את חוק הספורט המוטורי, שנועד לאפשר לענף הפופולרי בחו"ל להתקיים גם בארץ, לאחר שרשויות המדינה עד אז לא איפשרו קיום מירוצים והקמת מסלולים.

רבים בענף מצטערים כיום על אישור החוק והכנסת המדינה לניהול התחום, עם תקנות ומגבלות שלא קיימות בחו"ל. רק בשנתיים האחרונות נפתחו מסלולי מירוצים חוקיים בערד ובפצאל, ומסלול אופנועי שטח חדש במכון וינגייט, שהחליף מסלול אחר שנסגר. אז יש מירוצים קבועים למכוניות ולאופנועים, אבל המתקנים עדיין לא בנויים לארח קהל, וללא קהל גם נותני החסות לא נוהרים.

דימה קוזניצוב (במרכז), צילום: ניר עמוס דימה קוזניצוב (במרכז) | צילום: ניר עמוס דימה קוזניצוב (במרכז), צילום: ניר עמוס

כמו קודמו יוסי ניסן, גם קוזניצוב (38) לא היה מעולם נהג או רוכב מירוצים פעיל. הוא עלה לישראל ב־1990 מבריה"מ, בוגר לימודי מדעי המדינה וקרימינולוגיה בבר אילן, ומדיניות ציבורית בת"א, ומילא 16 שנים תפקידים שונים בגופים ביטחוניים, האחרון שבהם קב"ט אבטחה פיסית במשרד המדע והספורט.

בעולם מי שמנהלים את הספורט המוטורי בדרך כלל התחרו או ניהלו קבוצות מירוצים.

"כילד בבריה"מ הייתי חובב מירוצים, פורמולה־1 וניצחונות של משאיות קאמאז בפריז דקאר שודרו גם אצלנו. אני מקווה שנוכל לקדם מרוצי מכוניות גם בארץ, אבל המטרה הראשונה היא לצמצם רגולציה, להגדיל את מספר המסלולים ואיכותם, כולל מסלולי אימונים שחסרים, ולהביא עוד ספורטאים לענף".

גם בעולם המימון להקמת מסלולים מגיע מהמדינה או מהרשויות המקומיות.

"אנחנו עובדים עם אגף המתקנים הלאומי, שעבר למשרד הספורט. בתוכנית הבאה למתקנים ישולב גם ספורט מוטורי, עם קול קורא לשני מסלולי מוטוקרוס עפר ומכשולים. יש כוונה להקים שני מסלולים בתקנים בינלאומיים לקארטינג, באורך של 1.2 ק"מ כל אחד".

לספורטאים אין היכן להתאמן למירוצים.

"אנחנו מנסים לפתח מסלולים מקומיים שייתנו לזה את התשובה".

איך תעודדו כניסת ספורטאים צעירים?

"יהיו קריטריונים בספורט מוטורי כמו בענפים אחרים, שמי שמגיע אליהם מקבל תמיכה מהמדינה. אנחנו כבר תומכים ומסייעים היום לעידו כהן שבדרך לפורמולה 3, לרועי מיוחס בפורמולה 4, לנווה טל אור (נסקאר), לאריאל לוי (קרטינג) ולנהגת סופי גולן (קרטינג)".

רוכבי אופנועי שטח סובלים מהמגבלה של אחזקת שני כלים בלבד על שמם.

"זו באמת מגבלה, כי רוכבים מקצועיים מחליפים כמה כלים בשנה, ולעיתים מתחרים בכמה קטגוריות. המגבלה קיימת בגלל שהכלים האלה מיובאים לארץ במיסוי מופחת, והמכס ביקש לוודא שההטבה מגיעה רק למי שזכאי לה, ושהכלים האלה לא ייסעו היכן שאסור להם, ובידי מי שלא מחזיקים ברשיון ספורט מוטורי. אנחנו רוצים לחזק את ההסברה ואת האכיפה, זה בתוכנית העבודה עם המשטרה והמשרד לביטחון פנים. המכס ורשות המסים בעד ספורט מוטורי. אנחנו במגעים להקלות מצד רשות המסים בעקבות חיזוק אכיפה".

כמה המדינה משקיעה בספורט המוטורי?

"אנחנו ארבעה עובדים ברשות, וארבעה יועצים מקצועיים. התקציב בעלייה, בזכות השרה רגב. השנה נעביר 5.1 מיליון שקל לשתי ההתאחדויות ולמימון הביטוח לענף, עלייה מ־4.2 מיליון שקל ב־2017".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות