אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האפליקציות הפופולריות ביותר של העשור האחרון

האפליקציות הפופולריות ביותר של העשור האחרון

המנצחת הגדולה של העשור בתחום האפליקציות היא ללא ספק פייסבוק, שהצליחה להשחיל 4 אפליקציות לחמישייה הפותחת של רשימת האפליקציות הפופולריות ב-10 השנים האחרונות: פייסבוק, מסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם. היחידה שמאיימת עליה היא TikTok הסינית

19.12.2019, 22:02 | רפאל קאהאן

חברת המחקר App Annie פרסמה השבוע את רשימות סיכום העשור שלה בתחום האפליקציות, והממצאים חושפים את מה שכנראה ניחשנו - החברה המנצחת בתחום היא פייסבוק. על פי הרשימה זו, החברה של מארק צוקרברג, הצליחה להפוך את ארבעת מוצרי הדגל שלה: פייסבוק, ווטסאפ, מסנג'ר ואינסטגרם, לאפליקציות הפופולריות ביותר מבחינת מספר ההורדות ב-10 השנים האחרונות.

קראו עוד בכלכליסט

אפליקציות הפכו לחלק מהחיים שלנו רק מסוף העשור הקודם. לכן מעניין לגלות מהן האפליקציות שהיו הפופולריות ביותר בעשור החולף. יש לזכור כמה דברים: ראשית,  הנתונים מתייחסים רק לחנויות האפליקציות הרשמיות של גוגל ואפל. זאת אומרת שאפליקציות סיניות או מחנויות צד שלישי לא משוקללות בדירוג. ואולם, זה עדיין מכסה חלק ניכר מהעולם - כך שהדירוג עדיין מספק קריאת כיוון די קרובה למציאות.

דירוג הורדות האפליקציות של העשור דירוג הורדות האפליקציות של העשור דירוג הורדות האפליקציות של העשור

אגב, הניצחון של פייסבוק בנוקאאוט עשוי גם להראות למה הטענות על היותה מונופול דורסני החלו לצבור תאוצה בחודשים האחרונים, אפילו אצל המחוקקים האמריקאים. לא מספיק שהיא מחזיקה ב-4 האפליקציות עם מספר ההורדות הגדול ביותר, האפליקציות האלה גם מחזיקות בארבע המקומות הראשונים. זה הישג שאפילו גוגל לא הצליחה לשכפל בהתחשב בכך שחלק ניכר מהמשתמשים עושים שימוש לפחות ביוטיוב או בווייז.

האפליקציה היחידה שמתקרבת לפייסבוק היא סנאפצ'ט במקום החמישי במספר ההורדות בכל הזמנים - ושמצליחה לבצע קאמבק לא פשוט כלל לאחר שהיתה קרובה מאוד להתרסקות. פייסבוק ניסתה להיפטר ממנה על ידי העתקה בוטה של תכונותיה הייחודיות כמו הסטורי. אבל היא מצליחה להוכיח שיש לה מותג מספיק חזק וייחודי, בעיקר בקרב הצעירים שרואים את פייסבוק כרשת החברתית של ההורים, או גרוע מכך של הסבתות והסבים. TikTok הסינית היא אגב האיום החדש העיקרי על פייסבוק וב-2019 היא מחזיקה את המקום ה-4 ברשימת האפליקציות הפופולריות, לפני אינסטגרם.

בכל מקרה הדירוג גם מספק תובנה מעניינת: 8 מהאפליקציות המובילות בדירוג ההורדות מספקות תקשורת או מדיה חברתית. האפליקציות היחידות שלא הן UC Browser של עליבאבא ויוטיוב (למרות שהאחרונה גם כוללת ממד חברתי). אפילו אפליקציות הקמעונאות כגון אמזון או עליאקספרס לא מופיעות בדירוג, שלא לדבר על מפות, ג'ימייל או נטפליקס.

דירוג האפליקציות המכניסות, נטפליקס בראש דירוג האפליקציות המכניסות, נטפליקס בראש דירוג האפליקציות המכניסות, נטפליקס בראש

ואולם בדירוג האפליקציות המכניסות בעשור החולף, פייסבוק כבר לא מופיעה. כאן המקומות שמורים לאפליקציות הסטרימינג או הדייטינג למיניהן. במקום הראשון כמובן נטפליקס, אחריה אפליקציית הסטוצים/דייטינג טינדר ובמקום השלישי פנדורה מיוזיק. טנסנט וידאו הסינית, LIne היפנית ו-iQIYI הסינית, מחזיקות במקומות העוקבים. ספוטיפיי, יוטיוב, HBO Now ו-Kwai הסינית סוגרות את הרשימה.

ולסיום - המשחקים. אלה הפכו לאייקונים תרבותיים בשנים האחרונות ואולם השמות המובילים אינם דווקא אלו שהיינו מצפים לראות מככבים ברשימה. מבחינת מספר הורדות, Subway Surfers הדנית מובילה את הדירוג בעיקר בזכות פופולריות מבהילה בהודו, שם היא מהווה כ-15% מסך כל ההורדות בחנויות של גוגל ואפל יחדיו. במקום השני קנדי קראש סאגה הדביקה, ואחריה טמפל ראן 2 הוותיקה, החתול המטופש My Talking Tom, קלאש אוף קלאנס, Pou המוזרה, Hill Climb Racing, מיניון ראש, פרוט נינג'ה ו-8 Ball Pool סוגרים את הרשימה.

אפליקציות המשחקים הפופולריות, סאבוויי סרפרס בראש אפליקציות המשחקים הפופולריות, סאבוויי סרפרס בראש אפליקציות המשחקים הפופולריות, סאבוויי סרפרס בראש

עם זאת, גם בגיימינג הצורך להוציא כסף משנה את הרשימה לגמרי. קלאש אוף קלאנס היה המשחק המכניס ביותר, אחריו Monster Strike, קנדי קראש סאגה, Puzzle & Dragons, ומבית סוני Fate/Grand Order במקום החמישי. Honour of Kings הסיני, Fantasy Westward Journey, פוקימון גו, Game of War – Fire Age וקלאש רויאל סוגרים את הרשימה.

את הכסף הגדול הכניס קלאש אוף קלאנס את הכסף הגדול הכניס קלאש אוף קלאנס את הכסף הגדול הכניס קלאש אוף קלאנס

אפשר לתהות מה עשינו לפני עידן האפליקציות, לפני 10 שנים בסך הכול. צריך לזכור שהעולם הזה לא היה קיים לפני 2009, גם האייפון הראשון הושק ללא גיבוי של חנות האפסטור, ולקח לאפל כחצי שנה עד שהשיקה את החנות ביחד עם האייפון 3G השני לשמו. מ-500 אפליקציות בהשקה, כיום ישנן כ-2.5 מיליון אפליקציות והמספר רק גדל. מנגד, לגוגל לקח אפילו יותר זמן להתאפס על עצמה, בתחילה היא החזיקה בשלוש חנויות נפרדות לאפליקציות, ספרים ומוזיקה ורק ב-2012 הפכה אותן לגוגל פליי שאנו מכירים היום.

רשימת האפליקציות של העשור מוכיחות בעיקר תובנה אחת: כלכלת האפליקציות החליפה את השימוש בשירותים מקוונים דרך המחשב. אמנם לא לגמרי, אבל החזון של הרשת שנגישה דרך חלון הדפדפן פינה את מקומו לחזרה לעולם האפליקציות, סוג של חזרה לשנות ה-70, ה-80 וה-90, אז כולנו השתמשנו בתוכנות שהיינו טוענים מדיסקטים או בהמשך מ-CD-Rom. עם זאת, כעת, עם התרחבות השימוש במחשוב ענן, יכול מאוד להיות שחזון האפליקציות שוב ישתנה, ויתכתב עם שנות ה-2000 המוקדמות.

תגיות