אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל תשאירו את ענף המסוקים תלוי באוויר צילום: יח"צ

אל תשאירו את ענף המסוקים תלוי באוויר

בשל פינוי שדה דב, על המדינה למצוא מקום למנחת מסוקים תקין ומסודר במרכז הארץ

27.12.2019, 07:40 | דוד פרץ

לאחרונה פורסם כי צה"ל החל לבחון התקשרות עם חברות תעופה פרטיות כדי להטיס מפקדים בכירים במסוקים מפגישות ברחבי הארץ בחזרה למרכז הארץ. על פי הפרסומים, הסיבה העיקרית לפניית צה"ל לחברות מהסקטור הפרטי היא פינויו של שדה דב בתל אביב בתחילת יולי האחרון והפסקת פעילות התעופה האזרחית וצבאית בשדה.

אין ספק כי מדובר ביוזמה מבורכת, שתקל על צה"ל, מצד אחד, ותחזק את תחום התעופה הפרטית המוסקת בישראל, תחום אשר תופס תאוצה עולמית בשנים האחרונות, מאידך. ואולם, הגדלה כזו של מספר טיסות המסוקים הפרטיות בישראל תדרוש מהמדינה התייחסות שונה לטיסות המסוקים בישראל.

מסוק (ארכיון), צילום: שאטרסטוק מסוק (ארכיון) | צילום: שאטרסטוק מסוק (ארכיון), צילום: שאטרסטוק

המצב כיום כמעט בלתי אפשרי: מאז סגירת שדה דב בתחילת יולי. נותרו חברות המסוקים בישראל ללא פתרון ראוי להמראה עם נוסעים במרכז הארץ. עד יולי, מסוקים יכלו לנחות ולהמריא במהלך כל שעות היממה משדה דב ללא הגבלה.

בעקבות פסיקת בג"ץ, אשר אסר על טיסות מסחריות היוצאות משדה התעופה בהרצליה, חברות המסוקים אינן יכולות להמריא עם נוסעים אף משדה תעופה זה.

בנתב"ג, שדה התעופה הגדול והראשי בישראל, אין מנחת למסוקים, וכפי שהדברים נראים כעת - לא ברור מתי יוקם כזה. במשרד התחבורה דנים כבר תקופה ארוכה בתוכנית להקמת מנחת כזה, ללא התקדמות ממשית. כיום, כשמסוק מגיע לנתב"ג, מגדל הפיקוח מוביל ומנחה אותו כאילו הוא מטוס נוסעים.

המשמעות היא שכדי להיכנס עם מסוק לנתב"ג, נדרש תיאום של 24 שעות מראש. בנוסף, בשל הקדימות הניתנת לטיסות בינלאומיות, מסוקים נדרשים להמתין לעיתים להמראה שעות ארוכות. בשל היחס הזהה למסוקים ולמטוסי נוסעים, נדרשים טייסי המסוקים, ללא כל סיבה, לטוס בגובה נמוך על המסלול כאילו שיש להם גלגלים, בריחוף קל.

לשם השוואה: ב–JFK, שהוא אחד משדות התעופה העמוסים בעולם, טייסי המסוקים אינם מדברים כלל עם מגדל הפיקוח. יש שם עמדה למסוקים ומסוקים יכולים להיכנס אליה ולצאת ממנה עד גובה של 3,000 רגל מכל נתיב.

במדינות רבות בעולם המערבי, האפשרות להזמין טיסת מסוק הופכת פופולרית ונגישה לציבור הרבה יותר. בעידן שבו בכל יום עולים בכל יום אלפי מכוניות חדשות על הכבישים ברחבי העולם, והכבישים נסתמים בפקקים מיום ליום, ישנה משמעות מיוחד ליכולתם של מסוקים להמריא ולנחות כמעט בכל מקום.

דוגמה לפופולריות הגוברת של התחום היא היוזמה החדשה חברת אובר, אשר הצטרפה לענף כשהשיקה שירות מסוקים משדה התעופה JFK למנהטן ובכך סימנה את עולם התוכן הבא שמעניין אותה: תחבורה אווירית. כיום, נסיעה מ–JFK למנהטן בשעות העומס יכולה להימשך כשעתיים, באובר השכילו להבין זאת והגיעו למסקנה שיהיה ביקוש משמעותי לתחבורה חלופית בשל המצב, קרי, תחבורה מוסקת.

אובר לא המציאה את הגלגל: בלונדון, ברלין, ניו יורק וערים גדולות אחרות יש חברות רבות שמוכרות כרטיסים לטיסות מסוק של 8 דקות בשמי העיר עם סיור מובנה באתר תיירותי, כמו פסל החירות.

לסיכום: חיזוק התעופה המוסקת בישראל הוא התקדמות מבורכת, ואולם בטרם ניתן יהיה לברך על המוגמר, על רשויות המדינה למצוא מקום למנחת מסוקים תקין ומסודר במרכז הארץ ולקדם תוכניות קיימות, שיאפשרו הנחתת מסוקים ברמה הפרקטית בשדות התעופה המרכזיים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת המסוקים עדן תעופה

תגיות