אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נהגי המוניות לא יחכו למדינה: שביתה מ-10 בבוקר צילום: שאטרסטוק

נהגי המוניות לא יחכו למדינה: שביתה מ-10 בבוקר

פגישה בהשתתפות מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן נכשלה, לאחר שהמדינה ביקשה מהנהגים עוד יום כדי לבחון את טענתם שהתעריפים החדשים יפגעו בפרנסתם

30.12.2019, 07:13 | אודי עציון

המאמצים למנוע השבתה הבוקר (ב') של חלק משוק המוניות, לקראת כניסתם לתוקף של תעריפי הנסיעה החדשים ביום רביעי נכשלו: כ-6,000 נהגים אמורים לשבות היום בין השעות 10:00 עד 16:00, ויקיימו לפני הצהריים נסיעת הפגנה בתל אביב, שתעבור ליד בניין העירייה ומרכז עזריאלי וצפויה לגרום לשיבושי תנועה.

קראו עוד בכלכליסט

אתמול לפנות ערב נפגשו הנהגים לדיון עם מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר ועם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, ואף זכו למפגש קצר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנהגים הציגו את טענותיהם, כי שיטת התעריפים החדשה, שהיתה אמורה לייקר את הנסיעה בעיר ב-6.5% ולהוזילה מחוץ לעיר ב-13%, תגרום בפועל לפגיעה משמעותית בהכנסותיהם.

"בלילה הודיעו לנו שהמדינה תזדקק ליום נוסף כדי לקבל החלטה לגבי התעריפים החדשים. אנחנו לא מחכים יותר. צר לנו על הפגיעה בציבור, אבל אנחנו נלחמים על הפרנסה ועל הפנסיה", אמר יהודה בר אור, יו"ר איגוד הנהגים. "לפי בדיקות שערכנו, ונסיעות שבהן הופעלו ביחד שני מונים, אחד בשיטה הישנה ואחד בחדשה, ההכנסות שלנו ייפגעו ב-30%. התעריפים החדשים נבדקו בידי המדינה רק בסימולטורים, ומשרד התחבורה לא עמד בהבטחה שיתאפשר לנו לבחון אותם על 200 מוניות לפני כניסתם לתוקף".

מונית, צילום: שאטרסטוק מונית | צילום: שאטרסטוק מונית, צילום: שאטרסטוק

איגוד נהגי המוניות, המייצג את התחנות הגדולות שבהן 6,000 בעלי מוניות, כרבע מהשוק, הכריז על שביתה היום ומחר, שלה שותפים גם אנשי ארגון ועד המוניות, המייצג קבוצה נוספת של נהגים. בשביתה ישתתפו גם תחנות מראשון לציון, באר שבע וחיפה

כך או כך, רק מעטים מבין 25 אלף בעלי המוניות דאגו להצטייד בעדכון המונה החדש באחת משתי חברות המונים, מוניטקס וקופונית, ובכל מקרה יתקשה הענף להתחיל לפעול לפי התעריפים החדשים, הכוללים לצד תעריפים 1 ו-2 המוכרים, הוספת תעריף 3 חדש, שייגבה בלילות חמישי, שישי ושבת. תעריף 2, שמופעל בערבים, בלילות ובסופי שבוע יקר ב-25% מתעריף 1 הבסיסי. תעריף 3 יקר ב-40% מ-1, במטרה לעודד נהגים לעבוד בלילות שבהם יוצאים רבים לבלות ומתקשים להשיג מונית.

השיטה החדשה מעניקה לטענת משרדי תחבורה והאוצר הקלות נוספות לנהגים: מחירון הנסיעות הבין עירוני הקיים יבוטל, והנסיעות יבוצעו רק לפי המונה, מה שיעניק להם פיצוי על פקקים בדרך, שכעת לא ניתן להם. בנוסף יבוצעו עדכוני מחירים במונה מרחוק, מבלי שהנהג יצטרך להגיע פיזית לחברות המונים. בנוסף, יקטן משקלו של מחיר הדלק מ-30% ל-7% אחוז מחישוב סל עלויות הנסיעה, כך שבמקרה של ירידה במחירי הדלק, לא יוזלו תעריפי הנסיעה בחדות כבעבר. אולם המדינה לא הצליחה לשכנע את הנהגים כי השיטה החדשה תגדיל את הכנסותיהם, וכעת הם נלחמים בה.

תגיות