אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדרקון הסיני נמתח מסידני עד ניו יורק צילום: גטי אימג'ס

הדרקון הסיני נמתח מסידני עד ניו יורק

בעשור החולף יצאו משקיעים סינים למסע קניות שבמהלכו הם צברו מגוון נכסים, מבתים באוסטרליה, דרך יקבים בצרפת ועד למלונות במנהטן. צניחה בעתודות המט"ח בבית הפסיקה את החגיגה, אבל בייג'ינג ממשיכה לרשת את העולם בתשתיות

31.12.2019, 19:23 | תמר טוניק, נועם אוסטפלד וליאור גוטמן

התיאבון הסיני העצום לנדל"ן עולמי לקח את המשקיעים הסינים למסע חוצה יבשות הנמשך מאז תחילת העשור, מסידני דרך לונדון ועד ניו יורק.

לפני שהחל רעם תותחי מלחמת הסחר, ארה"ב היתה היעד המוביל עבור הסינים להשקעות במגוון נכסים, מבתים פרבריים טיפוסיים, דרך מגדלי משרדים ועד לבתי מלון איקוניים כמו הוולדורף אסטוריה בניו יורק, שנמצא כיום בבעלות ענקית הביטוח הסינית אנבנג. ב־2013, הסינים אף דורגו ראשונים מבין המשקיעים הזרים בנדל"ן למגורים בארה"ב מבחינת היקף השקעות. אבל החגיגה לא האריכה ימים.

קראו עוד בכלכליסט

צניחה חדה בעתודות המט"ח שנרשמה ב־2016 הביאה את הממשל בבייג'ינג לנקוט מהלכים מחמירים כדי לצמצם את זליגת ההון. כתוצאה, ההשקעות הסיניות בנדל"ן זר רשמו צניחה חדה. אך מי שהספיקו להניח ידיהם על נכסים נחשקים עוד בתור הזהב, יכלו להמשיך וליהנות מסמלי הסטטוס שזכו בהם. כמו, למשל, יקבים עתיקים בחבל בורדו שבצרפת ומגדל הדירות היוקרתי פארק אווניו פלאזה במנהטן שנרכש על ידי מנכ"לית ענקית הנדל"ן סוהו צ'יינה ב־2011.

ברקע ההשקעות של אזרחים וחברות בנדל"ן גלובלי, ממשלת סין ממשיכה לקדם את פרויקט החגורה והדרך שבמסגרתו היא מקימה מגוון תשתיות, מנמלים וכבישים ועד מסילות רכבת ותחנות סולאריות, בעשרות מדינות. גם ישראל נמצאת על המפה הסינית, עם פעילות נרחבת של חברות ממשלתיות במערך התשתיות, ממנהרות ועד תחנות כוח.

ממנהטן ועד סידני: מלונות, דירות וקבוצות ספורט

מלון ארבע העונות בוושינגטון, יקב צרפתי מהמאה ה־15 ומגדל ג'נרל מוטורס בניו יורק - זוהי רק רשימה חלקית של אייקונים נדל"ניים שעברו לבעלות סינית בעשור החולף.

מסע הבזבוזים הגיע לשיאו ב־2016 עם השקעות בנדל"ן ופיתוח בהיקף של 36.8 מיליארד דולר. חלק מהרכישות הבולטות התבצע במנהטן, לשם נכנסו הסינים ב־2015 עם השקעות בהיקף כולל של 5.4 מיליארד דולר. ב־2016, שנת השיא של הרכישות העולמיות הסיניות, כבר האמירה ההשקעה במנהטן ל־8.8 מיליארד דולר. עם המבנים האיקוניים שעברו לשליטה סינית ואשר הפכו אותה למשקיעה הזרה המובילה בנדל"ן אמריקאי אפשר למנות גם את מלון וולדורף אסטוריה ופארק אווניו פלאזה. "באותה תקופה לא היה דבר שהפחיד קונה פוטנציאלי יותר מצירוף המילים 'הסינים מתעניינים בזה'", סיפר ברוקר ניו־יורקי שצוטט ב"פייננשל טיימס".

בייג'ינג הגבילה

 

אך צונאמי ההשקעות החל לסגת ב־2017, זאת בעקבות מהלכים שנקט הממשל בבייג'ינג כדי לעצור את בריחת המטבע הזר. בשנה זו השקיעו חברות סיניות 2.2 מיליארד דולר ברכישות של נדל"ן בניו יורק, ושנה לאחר מכן כבר צנח היקף ההשקעות ל־ 336מיליון דולר, ירידה של כ־97% לעומת השיא שנרשם ב־2016.

פארק אווניו פלאזה, ניו יורק. מסע הבזבוזים הגיע לשיא ב־2016, צילום: ויקיפדיה פארק אווניו פלאזה, ניו יורק. מסע הבזבוזים הגיע לשיא ב־2016 | צילום: ויקיפדיה פארק אווניו פלאזה, ניו יורק. מסע הבזבוזים הגיע לשיא ב־2016, צילום: ויקיפדיה

הממשל בבייג'ינג, שסבר כי חלק מהרכישות הגלובליות היו לחלוטין "בלתי רציונליות", החל להטיל מגבלות על רכישות של בתי מלון, אולפני קולנוע וקבוצות ספורט. רכישה בולטת בזירה זו היתה נתח של 20% מאתלטיקו מדריד שרכש התאגיד הסיני דליאן וונדה ב־2015 (בשנת 2018 רכש עידן עופר 17% מהנתח הזה).

ברקע עלייתן והיחלשותן של ההשקעות הגלובליות, מקדם הממשל הסיני מאז 2013 את פרויקט החגורה והדרך חובק העולם, שבמסגרתו מקימה סין תשתיות בעשרות מדינות באפריקה, במזרח ובמרכז אסיה, באוסטרליה וגם באירופה. כך, למשל, השנה סיכמו סין ויוון על הרחבת ההשקעה של קוסקו שיפינג הסינית בנמל פיראוס ב־600 מיליון יורו, מהלך שיאפשר את הגדלת אחזקתה מ־51% ל־67%. החודש דיווח "הגרדיאן" כי נשיא סוריה בשאר אסד מקיים מגעים עם בייג'ינג לצירופה של סוריה לפרויקט. בקמבודיה, סין הופכת את פניהן של ערים עם השקעות בבתי מלון, בתי קזינו ומפעלים.

אוסטרליה הטילה מס

בינתיים, בחלק מהזירות שאליהן נכנסו המשקיעים הסינים, באופן בולט קנדה, אוסטרליה וניו זילנד, החל גל הרכישות לנפח בועות נדל"ן. אלה פגעו ביכולתם של המקומיים לרכוש נכסים למגורים, ורשויות החלו להילחם בתופעה באמצעות מיסוי על השקעות זרות. ב־2016, מדינת דרום וויילס באוסטרליה, שם שוכנת סידני, השיתה מס של 4% על רוכשים זרים של נדל"ן למגורים, מס שהוכפל ל־8% שנה לאחר מכן. ב־2018 ניו זילנד החלה לחסום זרים מרכישת בתים. שנה זו סימנה גם את פרוץ מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין שגרמה לדילול ההשקעות הסיניות. בנוסף, תמריצים שהעניק הממשל בבייג'ינג כדי לעודד השקעות מקומיות ברקע היחלשות הצמיחה, הביאו להכפלת המכירות של נכסים זרים על ידי סינים ב־2018 לעומת שנה קודם לכן.

ועדיין, הסינים מוצאים לעצמם פרצות. באפריל השנה דווח כי השקעות סיניות בנדל"ן מסחרי בוונקובר, בין השאר על ידי ענקית הביטוח אנבנג, צנחו ברקע גל של רגולציות שהשיתו הרשויות המקומיות. לעומת כמיליארד דולר ב־2017, היקף ההשקעות הסיניות בוונקובר צנח בשנה שעברה לכ־350 מיליון דולר בלבד. עם זאת, המשקיעים הסינים מצאו מפלט בטורונטו, שם טרם הוטלו הגבלות, ורכשו בה נכסים בהיקף של 526 מיליארד דולר, עלייה קלה לעומת שנה קודם לכן.

בישראל הסינים כורים מנהרות אבל לא מחפשים גז

הכניסה של חברות סיניות למיזמי תשתיות בישראל החלה ב־2007, עם חפירת פרויקט מנהרות הכרמל והזכייה בכריית קו הרכבת העירוני הראשון בתל אביב, שהולאמה בסוף 2010. מאז ועד היום התרחב שיתוף הפעולה הסיני במשק, כאשר קיים רק תחום אחד שבו הסינים לא השיגו דריסת רגל - חיפושי גז ונפט.

פועלים סינים במנהרה של הרכבת הקלה בת"א, צילום: שאול גולן פועלים סינים במנהרה של הרכבת הקלה בת"א | צילום: שאול גולן פועלים סינים במנהרה של הרכבת הקלה בת"א, צילום: שאול גולן

רשימת הפרויקטים שחברות ממשלתיות סיניות מעורבות בהם הולכת ומתארכת. בתחום הכבישים ומסילות הרכבת כוללים הפרויקטים את כריית מנהרות הכרמל, מנהרות מסילת אחיהוד־כרמיאל, הרכבת הקלה בגוש דן והכניסה החדשה לירושלים. עוד אפשר למנות את הפעלת נמל חיפה והקמת נמל אשדוד.

בתחום האנרגיה מתרחבת היריעה לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח, החל באספקת חומרי הגלם ועד לליווי ותחזוקה של מתקנים שמייצרים חשמל לרשת. לכך יש להוסיף את הרכישה של תחנת הכוח אלון תבור מחברת החשמל בסכום של כ־1.9 מיליארד שקל, שהושלמה בשבועות האחרונים, בשיתוף מבטח שמיר ורפק.

המעורבות של בייג'ינג בתשתיות מעוררת דאגה רבה בוושינגטון, וכתוצאה, ישראל הקימה צוות בין משרדי על מנת לבחון את השילוב של חברות סיניות במיזמי תשתית. התזמון מעורר תמיהה, שכן רק באפריל 2018 קבעה הממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין, שאין חשש בהשתלבות הסינים בארץ. בבדיקה שערכה לבקשת התאחדות בוני הארץ, דחתה הלפרין על הסף בקשה להכריז על הסינים כקבוצת ריכוז. קביעה זו התקבלה כשנה לאחר ששר האוצר משה כחלון והחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בנושא תשתיות מול שר האוצר הסיני.

בפועל, כך נראה, הסינים פה כדי להישאר. במכרז האחרון לכריית הקו הירוק של הרכבת בתל אביב שנערך בחודש מאי השתתפו חברות סיניות בלבד, חמש במספר. אף שחברות ישראליות זכו במכרז על הקו האדום ב־2015, הפעם הדירו אותן תנאי הסף.בשנה הקרובה אמורים לצאת מספר מכרזי תשתיות גדולים, ומעיון באלה שכבר פורסמו עולה, כי פעילות החברות הסיניות לא תוגבל גם בעשור הבא. כך למשל, החברה שרכשה את תחנת הכוח אלון תבור מתמודדת על המכרז לרכישת תחנת רמת חובב, גם שם ללא התערבות ממשלתית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות