אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ועידת התחזיות

"אנחנו משקיעים השקעות היסטוריות בנמל אשדוד שלא הושקעו מעולם"

כך אמרה יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור בפאנל משותף עם יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות וליאור מנצר, מנהל מערך מימון פרויקטים ותשתיות בבנק הפועלים - בוועידת תחזיות 2020של כלכליסט, בנק הפועלים ופסגות

31.12.2019, 15:14 | ליאור גוטמן

"אני לא מסתכלת על התחרות כעל צרות אלא כעל אתגרים שנתמודד איתם בשנים הקרובות", כך אמרה אורנה הוזמן-בכור, יו"ר נמל אשדוד בועידת התחזיות 2020 של כלכליסט. "הנמל החדש שנבנה ייפתח בעוד כשנה, אנחנו משקיעים השקעות היסטוריות שלא הושקעו מעולם. כמעט 2.4 מיליארד שקל נשקיע בשניים-שלוש הקרובות כדי לפתח את הנמל לנמל מים עמוקים. אוניות הענק יוכלו להיכנס גם אלינו והתחרות תהיה שווה והוגנת".

נמל אשדוד הוא הנמל הגדול בישראל, כאשר 50% מהמכוניות המיובאות נכנסות אליו."אני לא רואה בעיה עם מימון של פרויקטים גדולים", השיב ליאור מנצר, מנהל מערך מימון פרויקטים ותשתיות בבנק הפועלים, כשנשאל על כיצד ניתן למנוע את צוואר הבקבוק של המימון בפרויקטים גדולים. "בנק הפועלים התחיל כבר לפני 20 שנה הליך של מימון פרויקטים. הצטבר אצלנו הרבה ניסיון ואנחנו מובילים את התחום. אין בעיה של נזילות, כי יש כסף בשוק. הבעיה עלולה להיות פרויקטים מסובכים מידי ומורכבים מידי".

פאנל אנרגיה מתחדשת מימין: אורנה הוזמן-בכור, ליאור מנצר ויעקב קוינט, צילום: יריב כץ פאנל אנרגיה מתחדשת מימין: אורנה הוזמן-בכור, ליאור מנצר ויעקב קוינט | צילום: יריב כץ פאנל אנרגיה מתחדשת מימין: אורנה הוזמן-בכור, ליאור מנצר ויעקב קוינט, צילום: יריב כץ

לדברי מנצר, הבעייתיות הגדולה ביותר היא בריכוז הידע המקצועי והניסיון, כמו למשל בפרויקטי הרכבת הקלה בירושלים והקו הירוק והסגול של הרכבת בתל אביב. " זה לא כל כך פשוט. ראינו שיש פרויקטים שלא מצליחים וזה לא אחד או אפס. יש מורכבויות שצריך לטפל בהן, הניסיון והידע חשובים מאוד. לחלק מהפרויקטים יהיה קשה למצוא מימון. לא בגלל שאין נזילות", הוא מדגיש. "אלא בגלל היותם מורכבים ומסובכים".

בעשור האחרון נרשמה השתפרות בממשל התאגידי, חלק מהחברות הופרטו ויעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, מוביל זון של הכנסת האזרחים פנימה. "ברגע שמכניסים את הציבור ומנפיקים בבורסה – כמו שאנחנו מנסים לקדם בחברת החשמל ובתעשייה האווירית - זה משפר את הממשל התאגידי", טוען קוינט. "עשינו יותר מחצי דרך בכך שהחברות גייסו חוב, של יותר מ-50 מיליארד שקל. רוב הפרויקטים צריכים להתבצע על ידי החברות, והן צריכות לגייס אג"ח". קוינט הוסיף כי "אפשר לראות את זה בשני הנמלים שמוקמים על ידי מימון חוב. הם עומדים ביעדים, ובלוחות הזמנים, ואני מאמין שהכל יעמוד בדד-ליינים של שר התחבורה".

"מחלוקת לשם שמים. שנינו רוצים לקדם את התשתיות", תיאור קוינט את המחלוקת בינו ובין החשב הכללי בעניין המטרו בתל אביב". המטוטלת הלכה רחוק מידי, צריך להחזיר אותה לשיווי משקל. בסוף, זה תפקיד החברות, בהיותן זרוע מבצעת של הממשלה. החברות יפקחו ויעשו טוב יותר את פיתוח הפרויקטים. גם הרחבת המימון היא אפשרות שתאפשר להוציא את זה מחוץ לתקציב ולפתור בעיות נוספות על הדרך".

"בקדנציה שלי התמקדנו בלהביא את הנמל להיות מוכן לתחרות", אמרה הוזמן-בכור. "הדברים כבר קורים בפועל, בשטח". "כשתהיה ממשלה יציבה נוכל להכניס משקיע מעולם הספנות שיביא ערך. אנחנו רוצים להיות נמל חדשני וטכנולוגי".

"בעידוד רשות החברות נכנסנו לעניין של חדשנות ויש סטארט אפ שזכה בתחום בינה מלאכותית במנופים. אנחנו רוצים להוביל ולהיות ראש החץ של החדשנות", אמרה הוזמן-בכור. "בעושר הקודם התעסקו בתחבורה חכמה, אבל העושר הבא שייך לעולם הספנות והים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות