אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך ימנע משרד התחבורה מהיבואנים ומחברות הליסינג "להרוויח" שנת דגם צילום: יאיר שגיא

בלעדי לכלכליסט

כך ימנע משרד התחבורה מהיבואנים ומחברות הליסינג "להרוויח" שנת דגם

היבואנים שחררו אלפי מכוניות ללא רישיון רכב לחברות הליסינג בסוף 2019. המכוניות יירשמו כמודל 2020 בהתאם למועד עלייתם על הכביש, והיבואנים והחברות יגזרו קופון שמן. משרד התחבורה שלח מכתב אזהרה

02.01.2020, 10:16 | תומר הדר ואודי עציון

עשרות אלפי מכוניות חדשות שנמסרו במהלך השבועות האחרונים לחברות ליסינג שוחררו על ידי יבואני הרכב בניגוד לתקנות התעבורה, כדי "להרוויח" שנת דגם. כך עולה מתוכנו של מכתב אזהרה חמור שנשלח בחודש שעבר ממשרד התחבורה ליבואני הרכב וגם לחברות הליסינג.

קראו עוד בכלכליסט

לפי לשון המכתב שנשלח מהנהלת המשרד ועליו מכותב גם אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה: "כלל יבואני הרכב חתומים על כתב הסמכה לפיו על בעל כתב ההסמכה למלא אחר הוראות תקנות התעבורה ורשות הרישוי בכל הנוגע לרישום לראשונה של רכב חדש המתפרסמות מעת לעת.

"כאמור, בכפוף להוראות משרד התחבורה/אגף הרישוי, חל איסור להוציא רכב מהבונדד או מאתר המסירה, ללא הנפקת רישיון רכב וסגירת התיק. יתרה מכך, חל איסור על חברות הליסינג וההשכרה לקבל מאת היבואנים למתחם החברה רכבים שלא הונפק להם רישיון רכב ושנתוני הרכב לא שודרו למשרד התחבורה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ, צילום: אבי מועלם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ | צילום: אבי מועלם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ, צילום: אבי מועלם

הסימביוזה של יבואני הרכב וחברות הליסינג

כיום, בין יבואני הרכב ובין חברות הליסינג הגדולות קיימת מערכת סימביוטית הדוקה, לנוכח העובדה שחברות הליסינג הן הקנייניות הגדולות ביותר של מכוניות חדשות בישראל. החוק הישראלי קובע כי שנת המודל של מכוניות חדשות אינה נקבעת לפי המועד בו המכונית יוצרה בפועל, אלא על פי מה שמכונה "מועד עליה לכביש", כלומר הרגע בו למכונית ניתן מספר רישוי והיא נרשמת במאגריה של מדינת ישראל. יש לציין כי הליך זה אינו קשור כלל לשחרורה של מכונית ממכס, כלומר תשלום מסי הקניה עליה למדינת ישראל. זאת ועוד, החוק הישראלי מאפשר ליבואני הרכב לייבא מכוניות, להחזיק בהן במשך עד 12 חודשים ולהוציא להן רישוי כאשר היבואן חפץ.

מטבע הדברים, עם כניסת שנת 2020 חברות הליסינג רוצות מכוניות שיהיו מודל 2020 - ולא מודל 2019, מכיוון שמכוניות משנה חדשה יותר שוות אלפי שקלים יותר לכל יחידה. בפועל, ינואר הוא חודש עמוס ולחוץ במתקני המסירה של היבואנים, שעובדים בשיא תפוקתם כדי לספק כמה שיותר מכוניות משנת העלייה לכביש החדשה, ללקוחות הממתינים. בשנים האחרונות החלו חלק מהיבואנים לקצר הליכים, ולהוציא ממתקן המסירה מכוניות מוכנות לעלייה לכביש, לאחר הוספת התקנות מקומיות כמו מערכת איתור, אך ללא לוחית רישוי, ולהעבירן לחברות הליסינג ולסוכנויות שלהם, וכך לפנות מקום במתני המסירה המפוצצים.

בימים הראשונים של השנה האזרחית החדשה הם נהגו לעדכן את פרטיהן במערכת המחשבים של משרד הרישוי, ואז לשלוח לחברות הליסינג ולסוכנויות שליחים עם הרשיונות המודפסים הטריים לוחיות רישוי, ולחברן למכוניות. 

 

אחסנת מכוניות בנמל אילת, צילום: יאיר שגיא אחסנת מכוניות בנמל אילת | צילום: יאיר שגיא אחסנת מכוניות בנמל אילת, צילום: יאיר שגיא

לקראת 2020 החליט משרד התחבורה להפסיק את המנהג, והבהיר ליבואנים שהם פועלים בניגוד לחוק כשהם מוציאים ממתקני המסירה מכוניות שאינן רשומות במשרד הרישוי. השנה היה על היבואנים לחץ גדול יותר לזרז את המסירות, בעקבות עליית המס על מכוניות היברידיות, שיצרה ביקושים גדולים למכוניות לפי שייתיקרו.

מה-1 בינואר (ד') הועלה מס הקנייה על ההברידיות מ-30% ל-45% אחוז. התוצאה המיידית היתה שבשבועות האחרונים נכנסו לישראל אלפי היברידיות שיבואני הרכב היו חייבים לשחרר ממכס לפני ה 31 בדצמבר כדי להתחמק מהעלאת המס. המכוניות הללו יצרו לחץ במגרשי האחסנה של יבואני הרכב, מה שאילץ את היבואנים להוציא חלק מן הסחורה שהגיעה ארצה לאחסנה חיצונית אצל חברות הליסינג, וזאת בניגוד לחוק.

המשרד מסרב לנקוט בסנקציות

בפניה ראשונה של "כלכליסט" למשרד התחבורה הדגיש משרד התחבורה כי: "משרד התחבורה גילה ליקויים בחלק מעבודת היבואנים. אגף הרישוי פועל מול איגוד היבואנים להסדרת הנושא ומניעת הישנותם של ליקויים אלה".

יודגש כי למרות המכתב החמור, משרד התחבורה מסרב לנקוט בסנקציות כלפי יבואני רכב ספציפיים – ובמקום זאת ישנה את החקיקה.

כך, לפי משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל בימים אלה לתיקון החקיקה הקיימת בנושא, במטרה למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. במקביל לכך, פועל המשרד מול איגוד היבואנים למנוע ניצול לרעה של היבואנים, ברישום שנת העלייה של הרכב על הכביש".

השינוי היחיד שמשרד התחבורה יכול ליישם בפועל הוא איסור על יבואני הרכב לשחרר את המכוניות ללקוחות בלי שהמכוניות יעברו רישוי. המשמעות היא שיבואני הרכב לא יוכלו עוד להשתמש בשטחי אחסנה של לקוחות (למשל מגרשי החניה של חברות הליסינג שמסוגלים להכיל עשרות אלפי מכוניות) ויצטרכו לשלם יותר על אחסנת מכוניות. לסירוגין, עשויים גם להיווצר מצבים שבהם יבואני הרכב יהיו חייבים לרשום מכוניות שיועדו לחברות הליסינג לפני המועד שתוכנן.

כיום, ערכן של מכוניות משומשות נקבע לא רק לפי השנה אלא גם לפי חודש העליה לכביש, כלומר ערכן של מכוניות בציי הרכב של חברות הליסינג עשוי להיפגע.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות