אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה קורה כשמנסים לפתוח את דלת המטוס בזמן הטיסה? צילום: שאטרסטוק

סודות החופשה

מה קורה כשמנסים לפתוח את דלת המטוס בזמן הטיסה?

נוסע שמנסה לפתוח את דלת המטוס בהתקף אמוק מצליח לכל היותר להשתחל לעמודי החדשות. אבל האם זה בכלל אפשרי? ואם כן - אז באיזו נקודת זמן בטיסה?

04.01.2020, 08:02 | שירות כלכליסט

כותרות בסגנון "אדם ניסה לפתוח את דלת המטוס באוויר בעקבות התקף פאניקה", מצליחות בדרך כלל לתפוס את עין הקוראים. פעם זה קורה בגלל התקף חרדה של הנוסע ופעם בגלל נטיות אובדניות. אבל האם ניתן לפתוח את דלת המטוס בגובה רב?

מסתבר שלא ממש.

קראו עוד בכלכליסט

הסיכוי שדלת המטוס אכן תיפתח במהלך הטיסה הוא קלוש למדי. זאת משום שבגובה שיוט רגיל, ובהנחה שכל המערכות פועלות כסדרן, פתח היציאה מוחזק במקומו באמצעות לחץ השווה לשלוש טונות. עליכם להיות מאד חזקים כדי להכריע לחץ כזה. חזקים כמעט כמו גיבורי על.

דלת המטוס פתוחה, צילום: שאטרסטוק דלת המטוס פתוחה | צילום: שאטרסטוק דלת המטוס פתוחה, צילום: שאטרסטוק

דלתות המטוס מעוצבות ללא רבב מבחינה הנדסית. כאשר היא נסגרת, הדלת נדחקת לתוך תא הנוסעים ואז ננעלת בתוך מסגרת ייעודית. כאשר המטוס ממריא, הלחץ בתא הנוסעים גדל עוד ועוד ביחס ללחץ השורר בחוץ. הלחץ בתא הנוסעים מנסה להשתחרר החוצה ולמעשה לוחץ את הדלת עוד יותר לתוך המסגרת עד אשר הדלת ממש תקועה במקומה. למעשה, דלתות המטוס נקראות ׳דלתות - תקע׳.

לכן, אם נצא מנקודת הנחה כי המטוס משייט בגובה רב מספיק ומערכות המטוס מתפקדות כשורה, גם אם מישהו מנסה לפתוח את דלת המטוס, חוקי הפיזיקה ימנעו ממנו להצליח בניסיונו. אף אחד לא יצליח להפעיל מספיק כוח על דלת המטוס כדי להכריע את הלחץ הנגדי.

יחד עם זאת, במידה שהמטוס עדיין לא הגיע לגובה השיוט שלו, קיימת האפשרות שלא התגבש לחץ מספיק בתא הנוסעים ואז אדם חזק במיוחד עלול להצליח ולפתוח את דלת המטוס.

הפרשי הלחצים לא מאפשרים את פתיחת הדלת בטיסה בגובה רב, צילום: שאטרסטוק הפרשי הלחצים לא מאפשרים את פתיחת הדלת בטיסה בגובה רב | צילום: שאטרסטוק הפרשי הלחצים לא מאפשרים את פתיחת הדלת בטיסה בגובה רב, צילום: שאטרסטוק

וכשזה יקרה תהיה ירידה מסוימת בלחץ האוויר שבתא הנוסעים. אך משום גובה השיוט הנמוך של המטוס, מסכות החמצן לא יירדו אוטומטית לעבר הנוסעים. תא הנוסעים יהיה פרוץ לרוחות, רועש, ואט אט יהיה קר למדי (אם כי הטמפרטורה השוררת בתא לא תרד מתחת לאפס).

הטייס יראה איתות חירום לפיו דלת המטוס נפתחה ולחץ האוויר יורד, ובוודאי גם ישמע באוזניו שאירוע מאוד לא תקין מתרחש בתא הנוסעים. לאחר שיכריז על מצב חירום יחל בנחיתה מיידית - כדי להוריד את הפער בלחץ בתא הנוסעים.

ומה יקרה לנוסע? בד"כ הוא יימשך לאחור, יואזק ויואשם בפלילים ועשוי אף לשבת במאסר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות