אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרן פורטיסימו במגעים לרכישת ישראייר מאי.די.בי במחיר מופחת צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

קרן פורטיסימו במגעים לרכישת ישראייר מאי.די.בי במחיר מופחת

הקרן בניהול יובל כהן מובילה על פני המתעניינים האחרים בחברת התעופה, רונן אלעד ומאיר שמיר. זאת בשל יכולתה להעמיד במהירות את התמורה במזומן — סכומים שאדוארדו אלשטיין זקוק להם לפירעון חוב למחזיקי אג"ח אי.די.בי. בעבר טרפדו הטייסים ניסיונות מכירה

06.01.2020, 06:59 | גולן חזני

אדוארדו אלשטיין מחדש את ניסיונותיו למכור את חברת התעופה ישראייר, תוך נכונות, ככל הנראה, להתפשר על המחיר - זאת בעקבות הירידה הדרמטית בטיסות לאילת. 

קראו עוד בכלכליסט

ל"כלכליסט" נודע כי קרן פורטיסימו, בניהולו של יובל כהן, מנהלת מגעים לרכישת חברת התעופה מידי אי.די.בי פתוח שבשליטתו של אלשטיין. תג המחיר בעסקה ירד ל־45–50 מיליון דולר, לאחר שבניסיון המכירה הקודם, בתחילת 2019, דרש אלשטיין עבור החברה 60–65 מיליון דולר. 

אדוארדו אלשטיין ויובל כהן אדוארדו אלשטיין ויובל כהן אדוארדו אלשטיין ויובל כהן

עוד נודע כי אתמול (א') התקיימה פגישה, שלא היתה הראשונה, בין ראשי הקרן לבין בכירי אי.די.בי וישראייר, כדי לנסות לקדם את המשא ומתן. בין הצדדים קיימים פערים, אולם כאלה שניתנים לגישור.

גם אלקו, מני ויצמן וקרן קדמה התעניינו

פורטיסימו אינה היחידה המתעניינת ברכישת ישראייר. גורם נוסף שבוחן את הרכישה הוא איש העסקים רונן אלעד, טייס בעברו, שרכש לפני כשנתיים את רשת מוצרי התינוקות והילדים שילב, וכעבור כחצי שנה מכר מחצית ממנה לרשת פוקס שבשליטת הראל ויזל. במקרה של אלעד מדובר על חבירה למאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר, שכבר ניהל בעבר משא ומתן לרכישת ישראייר אך ללא הצלחה.

בכל מקרה, נראה כי באי.די.בי יעדיפו למכור את ישראייר לקרן פורטיסימו, בשל יכולתה להעמיד את התמורה במזומן במהירות גדולה יותר מגורמים פרטיים. אי.די.בי פתוח זקוקה למזומנים, כדי לפרוע את חובותיה למחזיקי האג"ח שלה.

לפני כשנה ניהל אלשטיין משא ומתן מול גורמים שונים. הבעלים של חברת חמת, יואב גולן, היה קרוב לרכוש את החברה תמורת 55–60 מיליון דולר, ועוד התעניינו ברכישה אלקו שבשליטת האחים זלקינד, מני ויצמן וקרן קדמה. 

רונן אלעד ומאיר שמיר רונן אלעד ומאיר שמיר רונן אלעד ומאיר שמיר

מכירת ישראייר איננה משימה פשוטה, שכן ועד הטייסים של החברה, בראשות קובי ברוט, הוא מיליטנטי, וכבר טירפד בעבר ניסיונות רכישה, כשהציג לאלשטיין דרישות שונות. הטייסים דרשו מגולן להתחייב כי לא יממן את הרכישה באמצעות הלוואות או הנפקת אג"ח, וכן דרשו ממנו לספק להם ביטחון תעסוקתי ולאמץ את תוכנית ההשקעות של החברה, שכוללת רכישת מטוסי איירבוס A220 ולחכור שני מטוסים נוספים מדגם זה בעלות של 134 מיליון דולר. הטייסים גם הכריזו כי זכותם להשבית את החברה, והיתנו את חתימת ההסכם בחתימותיהם של מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ושל סמנכ"ל הכספים בחברה, מורשי החתימה של חברת אי.די.בי תיירות. סירקיס התנגד לכל אורך הדרך למכירת החברה במחיר של עימות עם טייסיה.

סירקיס נחשב למי שאחראי להתאוששות של ישראייר בשנים האחרונות ולמעבר של החברה לרווח, אבל סגירת שדה התעופה דב בצפון תל אביב ביולי 2019 - שנחשב לאחד ממרכזי הרווח שלה - הנחיתה עליה מכה קשה. בשל העברת הטיסות לנמל התעופה בן גוריון חלה ירידה של 40% במספר הטסים לאילת במטוסי החברה.

סירקיס הוביל מהלך התייעלות אגריסיבי בישראייר והפחית את מספר העובדים מ־546 באוגוסט ל־474 עובדים כיום. מהלך ההתייעלות, לצד עלייה חדה בהכנסות ממכירת מוצרים נלווים לטיסה, ושיפור משמעותי בפעילות התיירות הנכנסת, אפשרו לישראייר למתן את הפגיעה.

ירידה של 30% בהכנסות ברבעון מטיסות פנים

החברה, שמפעילה שישה מטוסים, רשמה רווח של 11.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2019, ירידה של 23% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2018.

ישראייר זקוקה לבעלים בעל כיסים עמוקים, בניגוד לאי.די.בי שהשווי הנכסי הנקי שלה שלילי, כדי זה ישקיע בה לטובת רכישת מטוסים חדשים, פתיחת ערוצי שיווק חדשים וחברות תיירות מתמחות, בניסיון להתמודד עם הירידה במספר הנוסעים. גם הכנסותיה של ישראייר ממגזר התיירות והתעופה הבינלאומית ירדו ברבעון השלישי, בשיעור של 13% להיקף של 109 מיליון דולר - ירידה שנבעה, בין היתר, מהשבתה של אחד ממטוסיה. ההכנסות ממגזר טיסות הפנים ירדו ברבעון ב־30% להיקף של 8.4 מיליון דולר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות