אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חוף השנהב וגאנה יקימו קרטל קקאו שיזניק את מחיר המתוקים צילום: בלומברג

חוף השנהב וגאנה יקימו קרטל קקאו שיזניק את מחיר המתוקים

שתי המדינות המערב־אפריקאיות שאחראיות יחד על ייצור 60% מהקקאו העולמי יטילו פרמיה של 400 דולר לטונה. בתקווה למשוך אהדה ציבורית, יצרניות הממתקים העולמיות מברכות על המהלך שצפוי להגדיל את הכנסות החקלאים המקומיים

07.01.2020, 08:48 | שירות כלכליסט

חוף השנהב וגאנה, המייצרות יחד 60% מהקקאו העולמי, מאחדות כוחות כדי ליצור קרטל רב־עוצמה שישפיע על רמות ההיצע ויעלה את מחירי הקקאו בעולם. על כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".

קראו עוד בכלכליסט

שתי המדינות המערב־אפריקאיות החליטו להטיל פרמיה של 400 דולר על המחיר לטונה קקאו, שנמכרת כיום סביב 2,500 דולר. הפרמיה המשקפת 16% מהמחיר הנוכחי צפויה להיכנס לתוקף באוקטובר השנה. סוחרים וברוקרים של קקאו טוענים כי מדובר בשינוי הגדול ביותר שראה שוק הקקאו העולמי זה עשורים, כשהוא צפוי להשפיע על כל הגורמים המעורבים - מהחקלאים ועד לצרכנים שירכשו חפיסת שוקולד.

על פי הערכות, חלק מיצרניות הקקאו הקטנות יותר שוקלות לחקות את המדינות בעלות ההשפעה ולהעלות גם הן את המחירים.

"מדובר בשני שלישים מהקקאו בעולם", מדגיש ג'ונתן פרקמן, מייסד משותף של חברת תיווך הסחר בחקלאות מארקס ספקטרון. "העולם לא יכול להסתדר בלי הקקאו הזה". פרקמן מאמין כי הצרכנים יהיו מי שישלמו בסופו של דבר את עליית המחירים.

מנתוני ארגון הקקאו הבינלאומי עולה כי בשנה שהסתיימה ב־30 בספטמבר עובדו 4.8 מיליון טונות קקאו. עם הצרכניות הבולטות של סחורה זו נמנות יצרניות הממתקים הרשי, m&m, מארס ומונדלז אינטרנשיונל שמשווקת את מותג אוראו. עם זאת, החברות לא מדווחות על כמויות השוקולד הנרכשות מכל מדינה.

נשיא גאנה ננה אקופו־אדו. החברות עדיין לא גלגלו את עליית המחירים, צילום: רויטרס נשיא גאנה ננה אקופו־אדו. החברות עדיין לא גלגלו את עליית המחירים | צילום: רויטרס נשיא גאנה ננה אקופו־אדו. החברות עדיין לא גלגלו את עליית המחירים, צילום: רויטרס

רוב החברות המשתמשות בקקאו חותמות על חוזי רכישה חודשים או אפילו יותר משנה מראש, כדי להבטיח את המחיר לכמות הגדולה שתידרש להן. לכן, חלק מיצרניות הממתקים החלו כבר לקנות את פולי הקקאו במחירם החדש.

למרות העלאת המחירים, יצרניות הממתקים המובילות הביעו את תמיכתן ביוזמה של גאנה וחוף השנהב. זאת, בטענה כי היא תסייע לשפר את ההכנסה ורמת החיים של החקלאים המקומיים, מה שיחזק את יציבות הענף לטווח הרחוק.

הביקורת הציבורית על שרשראות האספקה של חברות גדולות ותנאי העובדים שלאורכן יכולה להסביר את ההבנה שגילו יצרניות הממתקים למהלך. זאת, בעיקר לאור תפיסת החברות כי נקיטת עמדה בנושא חברתי תזכה אותן בתמיכה ציבורית.

"מארס מאמינה שהגדלת הכנסת חקלאי הקקאו תוך הבטחת צמיחה בת־קיימא של הפרי, היא המפתח לשגשוג הענף", אמר ג'וזף גרבינו, דובר מטעם מארס. "זה הדבר הנכון לעשות", הוסיפה גם כריסטין מקגראת', סמנכ"לית השפעה עולמית, קיימות ורווחה במונדלז.

"חקלאי הקקאו צריכים להיות מסוגלים לתמוך במשפחותיהם ולהרוויח סכום ראוי למחיה", ציין גם ג'ף בקמן מהרשי. "אנחנו תומכים במטרת העלאת הכנסת החקלאים".

עד כה, אף חברה לא עדכנה מעלה את מחירי מוצרי השוקולד לצרכנים. בעבר, תאגידים בינלאומיים נאלצו להתמודד עם מחירי קקאו שחצו את רף 3,000 הדולרים לטונה. במקרים אחדים כיווצו היצרניות את גודל טבלאות השוקולד כך שיידרשו לפחות קקאו, ובמקרים אחרים נרשמו העלאות מחירים לצרכנים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות