אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שמיים סגורים: חברות תעופה ישנו מסלולים בצל המתיחות באיראן

שמיים סגורים: חברות תעופה ישנו מסלולים בצל המתיחות באיראן

חברות קנדיות, אוסטרליות ואמריקאיות יאריכו מסלולים ויספגו עלויות. התרסקות שלישית של בואינג קרתה במשמרת של המנכ"ל הזמני

09.01.2020, 11:16 | עדי ברק

מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) אסר על חברות תעופה אמריקאיות לטוס בשטח האווירי של איראן ועיראק כמו גם מעל מפרץ עומאן והים שבין איראן לסעודיה. זאת, לאור תקיפת הטילים האיראנית על כוחות אמריקאיים בעיראק בלילה שבין יום שלישי לרביעי. על כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

קראו עוד בכלכליסט

על פי שירות נתוני הטיסות בזמן אמת פלייט־ראדר24, במהלך התקיפה האווירית נרשמה תנועת מטוסים זרים בשמיים האוויריים של איראן ועיראק. לדברי ה־FAA, האיסור מגיע "בעקבות פעילות צבאית מוגברת והתעצמות מתחים פוליטיים במזרח התיכון, שמהווים סיכון לפעילות המטוסים האזרחיים".

אף שהאיסור חל על חברות אמריקאיות בלבד, חברות תעופה נוספות משנות גם הן את נתיבי התעופה שלהן, זאת אף שהדבר כרוך לא אחת בהארכת מסלול הטיסה ושריפת דלק בכמות גדולה מהרגיל.

תוספת של 50 דקות טיסה

כך, למשל, משרד התחבורה הקנדי ציין כי חברת התעופה הגדולה במדינה, אייר קנדה, תשנה את מסלוליה. סינגפור איירליינס אמרה כי מטוסיה יוסטו מהמרחב האווירי האיראני. גם חברת התעופה הלאומית של טייוואן הודיעה כי לא תטוס מעל איראן ועיראק. חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס דיווחה כי עדכנה את נתיבי הטיסה, מה שאילץ אותה להוסיף 50 דקות בטיסות בין פרת' ללונדון ולצמצם את מספר הנוסעים כדי לשאת את כמות הדלק ההכרחית.

זירת ההתרסקות של המטוס האוקראיני מעל איראן זירת ההתרסקות של המטוס האוקראיני מעל איראן זירת ההתרסקות של המטוס האוקראיני מעל איראן

ברקע ההסלמה הביטחונית, אתמול לפנות בוקר התרסק מטוס בואינג 737־800 שטס בשירות אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס מטהרן לקייב, שש דקות בלבד לאחר ההמראה. האסון שאירע ככל הנראה בעקבות כשל טכני במטוס גבה את חייהם של 176 הנוסעים ואנשי הצוות.

זוהי ההתרסקות השלישית שעמה מתמודדת ענקית המטוסים בתוך 15 חודשים בלבד. באוקטובר 2018 התרסק בואינג 737 מקס בשירות ליון אייר, ובמרץ 2019 התרסק מטוס אתיופיאן איירליינס מאותו הדגם. שתי התאונות גבו את חייהם של 346 בני אדם.

בואינג מגייסת עוד חוב

 

בעקבות שתי ההתרסקויות קורקעו כל מטוסי הדגם הבעייתי, שעדיין ממתין לאישורים הרגולטוריים הדרושים כדי לשוב אל המסלול. למרות הקרקוע, החברה המשיכה לייצר עוד מטוסי 737 מקס, אך עוד החודש היא צפויה להקפיא את הייצור. כעת, קיים מלאי של 400 מטוסים מהדגם.

על רקע המשבר והביקורת הציבורית, בחודש שעבר החליט דירקטוריון החברה שהמנכ"ל דניס מילנבורג יסיים את תפקידו לאלתר. דיוויד קלהון, שכיהן כיו"ר, צפוי להיכנס לנעליו ביום שני הקרוב. "הדירקטוריון החליט שהשינוי בהנהגה הכרחי כדי לשקם את האמון בחברה ואת הקשר שלה עם הרגולטורים, הלקוחות ובעלי המניות", ציינה בואינג בהודעתה.

משום שההתרסקות של מטוס אוקראינה אינטרנשיונל התרחשה בחלון הזמנים הקצר שבין עזיבת מילנבורג לכניסת קלהון, סמנכ"ל הכספים גרג סמית', שמונה למנכ"ל זמני, ייאלץ לספוג את האש.

ביום שני הודיעה אמריקן איירליינס כי הגיעה להסדר חשאי עם בואינג לגבי הפיצויים שתקבל בעקבות קרקוע המטוסים. ההסדר מול חברת התעופה הגדולה בעולם מצטרף לשורת הסדרים דומים עליהם חתמה בואינג בשבועות האחרונים.

במקביל דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה שוקלת לגייס עוד חוב כדי להתמודד עם העלויות הכבדות של המשבר. אף שיש לה מספיק מזומנים, על פי גורמים שצוטטו בכתבה, על בואינג להיערך לזינוק חד בהוצאותיה, בעיקר בסעיפי פיצויים לחברות תעופה ומשפחות הנספים.

מנכ"ל בואינג הנכנס, דיוויד קלהון. הכרחי לשיקום האמון

חברות קנדיות, אוסטרליות ואמריקאיות יאריכו מסלולים ויספגו עלויות. התרסקות שלישית של בואינג קרתה במשמרת של המנכ"ל הזמני
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות