אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות התחרות: מקס וישראכרט ישווקו גם ביטוח צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל

בלעדי לכלכליסט

רשות התחרות: מקס וישראכרט ישווקו גם ביטוח

הממונה על התחרות קובעת: כניסתן של חברות כרטיסי האשראי לשיווק מוצרי ביטוח וחיסכון תעודד תחרות. כעת נתונה ההכרעה הסופית בידיו של הממונה על שוק ההון שצריך להשיב לבקשתה של חברת מקס לקבל רישיון לסוכנות ביטוח. סוכני הביטוח והבנקים נערכים לקרב מאסף

09.01.2020, 09:48 | רחלי בינדמן

הממונה על התחרות מיכל הלפרין, תומכת בכניסתה של חברת כרטיסי האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד) לעולם הביטוח, כך נודע לכלכליסט.

קראו עוד בכלכליסט

ומה עם הרגולציה? מי יפקח על חברות האשראי בשוק הביטוח שני מפקחים, מטרה אחת: הבטחת תחרות בשיווק ביטוחים רחלי בינדמןלכתבה המלאה

אם הממונה על שוק ההון משה ברקת יאמץ את חוות הדעת, אותה ביקש מהלפרין לפני כחודשיים, תוכל מקס, ויתכן שגם ישראכרט בעתיד, לשווק מוצרי ביטוח וחיסכון למיליוני לקוחות שמחזיקים בכרטיסי האשראי שלהן ולמאות אלפי בתי עסק שמקבלים מחברות כרטיסי האשראי שירותי סליקה.

המשמעות: חברות כרטיסי האשראי ייכנסו לתחרות בעולמות הביטוח ויוכלו להציע מחירים תחרותיים לביטוחים שמשווקים היום סוכני הביטוח עבור חברות הביטוח. ככל שהרפורמה תצא לדרך, רשות שוק ההון תפקח לראשונה על חברות כרטיסי האשראי לצד הפיקוח על הבנקים.

בנובמבר 2019 חשף "כלכליסט" כי ברקת העביר את תפוח האדמה הלוהט - שאלת מתן היתר לחברות כרטיסי האשראי המופרדות לשווק מוצרי ביטוח וחסכון - לרשות התחרות וביקש ממנה לנתח: האם כניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום תעודד תחרות או תפגע בה.

מימין: מנכ"ל מקס רון פאינרו, הממונה על שוק ההון משה ברקת, הממונה על התחרות מיכל הלפרין, צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל מימין: מנכ"ל מקס רון פאינרו, הממונה על שוק ההון משה ברקת, הממונה על התחרות מיכל הלפרין | צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל מימין: מנכ"ל מקס רון פאינרו, הממונה על שוק ההון משה ברקת, הממונה על התחרות מיכל הלפרין, צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל

ברקת פנה להלפרין לאחר שחברת כרטיסי האשראי מקס, שנמכרה לפני שנה על ידי בנק לאומי לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס ביקשה לקבל רישיון להקמת סוכנות ביטוח. מקס מעוניינת לשווק לא רק מוצרי ביטוח כללי כמו ביטוח עסקים, ביטוחי רכב ודירה וביטוחי נסיעות לחו"ל, אלא גם מוצרי חיסכון כמו פוליסות החיסכון הפיננסיות של חברות הביטוח וקופות הגמל להשקעה, שמשווקים כיום באופן בלעדי על ידי סוכני הביטוח.

ההכרעה, לכאן או לכאן, תכה גלים הן בענף הביטוח (בדגש על סוכני הביטוח) והן במערכת הבנקאית ולכן ביקש ברקת לקבל בדיקה מקיפה טרם יחליט.

הנפגעים העיקריים: סוכני הביטוח

אם ברקת יסמוך את ידיו על המלצתה של הלפרין, בשלב זה תוכל רק מקס לשווק ביטוחים, שכן 35% מחברת ישראכרט עדיין מוחזקים על ידי בנק הפועלים. רק לאחר מכירת יתרת אחזקות הבנק, בסוף השנה לכל המאוחר, תוכל ישראכרט להצטרף לשיווק הביטוחים. זו הסיבה שישראכרט עדיין לא הגישה בקשה לקבלת רישיון להקמת סוכנות ביטוח, אבל צפויה לעשות כן כשתושלם הפרדתה מבנק הפועלים. חברת כרטיסי האשראי כאל, שנמצאת בשליטת בנק דיסקונט, לא תוכל לשווק ביטוחים למעט ביטוח ללקיחת משכנתא.

מי שמוטרדים מאוד מהמהלך ההולך ונרקם למתן היתר לחברות כרטיסי האשראי לשווק ביטוחים - הם סוכני הביטוח שיהיו המפסידים העיקריים ממהלך כזה. כבר לפני כמה חודשים, לאחר שברקת פנה לראשונה להלפרין, שלח נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד מכתב לממונה על שוק ההון ובו התריע ממתן רישיון למקס ולישראכרט. הוא טען כי הן מחזיקות בכוח מונופוליסטי בתחום סליקת בתי העסק ואם יאושר להן לשווק ביטוחים, הן יפעילו לחצים פסולים על בתי עסק לרכישת ביטוחים דרכם. החשש של סוכני הביטוח ברור, לאור העובדה כי חברות כרטיסי האשראי מחזיקות במאגר מידע משמעותי של לקוחות, ויוכלו לשווק ביטוחים באפיקים דיגיטליים, שאינם זוללי תקציב, וכך להתחרות בעמלות שגובים סוכני הביטוח. חברות הביטוח עצמן ירוויחו כי יקבלו עוד זרוע הפצה ויהיו פחות תלויות בסוכנים ויוכלו לחסוך בעמלות.

בשורה התחתונה: המרוויחים - חברות הביטוח, מקס וישראכרט. המפסידים - סוכני הביטוח, הבנקים וכאל.

מתארגנת לשיווק: מקס כבר בשטח

 

התמיכה של רשות התחרות בכניסת חברות כרטיסי האשראי לשיווק ביטוחים אינה מפתיעה. במסגרת מסקנות ועדת שטרום, רשות התחרות הציגה דעת מיעוט שטענה כי חברות כרטיסי האשראי צריכות לעבור לפיקוח רשות שוק ההון משום שהפיקוח על הבנקים שדואג ליציבות המערכת הבנקאית, יתקשה להקל ברגולציה על חברות האשראי ולהעניק להן רוח גבית להתחרות בבנקים. בחוות הדעת של הלפרין לברקת היא מסבירה כי מתן היתר לחברות האשראי לשווק ביטוחים יחזק את חקיקת שטרום שנועדה להגביר את התחרות במערכת הבנקאית.

75% מכרטיסי האשראי הם עדיין כרטיסים בנקאיים – כלומר כרטיסים שהבנק מנפיק וחברת כרטיסי האשראי רק מתפעלת. הבנקים הציבו מגבלות קשיחות לחברות כרטיסי האשראי שמונעות מהן גישה נוחה ללקוחות לצורך הגשת הצעות אשראי לכן לא ברור עד כמה יאפשרו הבנקים לחברות האשראי לפנות למחזיקי הכרטיס הבנקאי ולהציע להם ביטוחים.

מקס, מצידה, החלה כבר לפני חודש לבקש אישור מלקוחות שגלשו באפליקציה לאשר לה מראש להשתמש במידע עליהם כדי לשווק להם בעתיד מוצרים בתחום הביטוח. המידע כולל את שם הלקוח, תעודת הזהות שלו, גילו, מצבו המשפחתי, מקום מגוריו, קיומה או העדרה של משכנתא, הרגלי צריכה ועוד כדי לנסות ולנתח אילו מוצרי ביטוח וחיסכון מתאימים לו. עוד נודע כי מקס כבר נמצאת במגעים מול כמה חברות ביטוח לשיווק הביטוחים שלהן ברגע שתקבל אור ירוק לצאת לדרך.

הפיקוח על הבנקים כבר נתן מזמן את ברכתו לכניסת חברות כרטיסי האשראי לביטוח, גם משרד האוצר שיזם את חוק שטרום תומך בכך, וכעת מצטרפת רשות התחרות. משקיבל ברקת גם את הרוח הגבית הזו, הוא יתקשה לסרב לבקשת הרישיון של מקס.

מרשות שוק ההון נמסר: "נלמד ונבחן את ההמלצות".

תגיות