אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספקים: הזמנות יינות ביתן צנחו ב־15%–20% צילום: אוראל כהן

ספקים: הזמנות יינות ביתן צנחו ב־15%–20%

ספקי רשת המזון אמרו לכלכליסט כי גם בניכוי הירידה הנובעת ממכירות 12 סניפי הרשת ב־2019 עדיין מדובר בירידה של לפחות 10% בהזמנות

13.01.2020, 08:23 | נורית קדוש

ירידה במכירות סניפי מגה ויינות ביתן לצד מכירת סניפים לקמעונאים שונים, הביא לקיטון חד בפעילותה של יינות ביתן, כך טוענים ספקים של הרשת. משיחות שקיים "כלכליסט" עולה כי ב־2019 ירד היקף הקניות של הקבוצה מספקים גדולים בכ־15%–20% ביחס לשנה שקדמה לה. לדברי הספקים, חלק גדול מהירידה - 10% לפחות - נובע מהיחלשות בפעילות חנויות הרשת שנותרו בבעלותה.

קראו עוד בכלכליסט

סניף יינות ביתן. קושי במציאת קונים ל־12 סניפים בעייתיים, צילום: אוראל כהן סניף יינות ביתן. קושי במציאת קונים ל־12 סניפים בעייתיים | צילום: אוראל כהן סניף יינות ביתן. קושי במציאת קונים ל־12 סניפים בעייתיים, צילום: אוראל כהן

"היקף הקניות של קבוצת יינות ביתן בשנה החולפת ירד בכ־15%. כשמוסיפים לזה את ההשפעה החלקית של מכירות החנויות לרשתות ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט, שעדיין לא הושלמו, הירידה עומדת על כ־20% וצפויה להתעצם עם השלמת העסקאות", אומר בכיר בענף.

גורם משמעותי נוסף בשוק המזון מאשר כי היקפי הקניה של ביתן ירדו בשנה החולפת בכ־10%–15%, לא כולל הירידה בקניות הסחורה שנרשמה בעקבות ירידה במכירות החנויות שנותרו בידי הרשת. "אנחנו חווים ירידה מתמשכת במכירות החנויות שבבעלות ביתן, אליהן מצטרפת המכירה של חנויות גדולות ומשמעותיות של הרשת", אמר הגורם, "הירידה בהיקפי הקניות הביאה לצמצום החשיפה שלנו לקבוצה". בחברת מזון גדולה נוספת הוערכה הירידה בשיעור דומה.

המבטחים ממתינים להגעת המשקיע החדש

בחודשים האחרונים ביצע נחום ביתן מספר עסקאות למכירת סניפים לרשתות ויקטורי (5 סניפים), פרשמרקט (3), יוחננוף (3) וקינג סטור (1) בתמורה כוללת של כ־155 מיליון שקל. העסקאות נרשמו בחודשיים האחרונים וחלקן לא הושלמו, כך שעיקר ההשפעה של אבדן המכר תבוא לידי ביטוי ב־2020.

התחושה בענף היא שהמיקוד והפניית משאבי ניהול רבים לגיוס הון, בין שעל ידי מציאת משקיע ובין שבניהול המשא ומתן עם קמעונאים מתחרים על מכירת חנויות, תוך התמודדות עם התנגדויות מצד בעלי הנכסים לעסקאות אלו, לא אפשר לביתן להתפנות לקידום הסניפים של הרשת.

חברות ביטוחי האשראי הגדולות טרם התאימו את היקפי הביטוח שהן מעניקות לספקים להיקפי המכירות החדשים של הרשת לאחר מכירת הסניפים. משכך, החשיפה של הספקים לביתן ירדה, ועימה גם הלחץ שלהם מפני חוסר יכולתו לעמוד בהתחיבויות. בענף מעריכים שבחברות ביטוחי האשראי עוקבים אחר השינויים בקבוצת ביתן, שמכרה באחרונה סניפים שמחזור המכירות המשותף שלהן עומד על כ־460 מיליון שקל, בטרם יקבעו כיצד לפעול.

גורם בכיר בתחום ביטוחי האשראי אמר כי החברה פועלת בהתאם למידע שנמסר לה מביתן, לפיו בשבוע הקרוב צפוי להיכנס לחברה משקיע שיזרים הון: "אם יכנס משקיע שיזרים הון לקבוצה, לא נדרש לפעול. אם התכנית לא תצא לפועל, יהיה עלינו לבצע התאמות להיקפי הפעילות החדשים של החברה". 

ביתן. בענף אומרים שהתמקד בהון, צילום: עמית שעל ביתן. בענף אומרים שהתמקד בהון | צילום: עמית שעל ביתן. בענף אומרים שהתמקד בהון, צילום: עמית שעל

הנסיונות למכירת סניפים נוספים עדיין נמשכים

לצד הניסיונות בשנתיים האחרונות לגייס משקיע ממשיך ביתן לפעול למכירת מקבצי סניפים נוספים. כך, נמשכים המגעים עם אבי יוחנן מרשת זול ובגדול, שנחשפו ב"כלכליסט". בין הצדדים קיים פער של כ־15 מיליון שקל. אם העסקה תצא לפועל, צפוי ביתן להכניס לקופה כ־120 מיליון שקל ולהיפרד מ־13 חנויות שוק מהדרין הפונות למגזר החרדי.

במקביל, נוהלו מגעים עם אילן שבע מחברת ביכורי השדה, שצפויה לפרסם השבוע תשקיף לקראת הנפקה. בסביבת ביכורי שדה טוענים כי העסקה למכירת 3–10 סניפים בתמורה ל־30–100 מיליון שקל לא צפויה לצאת לפועל לפני השלמת ההנפקה.

גם אם יושלמו עסקאות אלה ביתן עדיין יידרש למצוא פתרון לכ־12 חנויות בעיתיות, כאלו שפועלות בסביבה תחרותית מאתגרת או שדמי השכירות עבורן גבוהים במיוחד. בשלב זה הוא מתקשה למצוא קונים לחנויות דוגמת מגה באבן גבירול ורחוב עמק ברכה בתל אביב, חנויות ביתן בערד, מגדל העמק, טבריה, אילת וקריית אתא.

מיינות ביתן לא התקבלה תגובה עד למועד סגירת העיתון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות