אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברקת מתנה כניסת מקס לביטוח בתנאים שלא חלים על אף סוכנות צילום: עמית שעל

ברקת מתנה כניסת מקס לביטוח בתנאים שלא חלים על אף סוכנות

הממונה על שוק ההון מציב שתי דרישות מרכזיות לחברה לכניסה לתחום שיווק ביטוחים: שתעבוד עם כל חברות הביטוח ולא רק עם חברות בודדות וכן שתהיה מפיץ אובייקטיבי, כלומר תקבל עמלת הפצה מכל חברות הביטוח

19.01.2020, 08:51 | רחלי בינדמן

הלחצים של סוכני הביטוח על רשות התחרות והממונה על שוק ההון משה ברקת עושים את שלהם. ברקת מציב תנאים לחברת כרטיסי האשראי מקס למתן רישיון כניסה לתחום הביטוחים, הצפויים להקשות על נתינתו.

קראו עוד בכלכליסט

נזכיר כי עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות שלחה בשבוע שעבר חוות דעת תומכת בכניסת חברות כרטיסי האשראי לשיווק ביטוחים ודחקה את ברקת לפינה שכן עד כה התמהמה לקבל החלטה בעניין בקשת הרישיון של מקס. בתגובה שלחה לשכת סוכני הביטוח מכתבים חריפים לברקת ולהלפרין ודרשו למנוע את המהלך.  

מימין: מנכ"ל מקס רון פאינרו הממונה על שוק ההון משה ברקת הממונה על התחרות מיכל הלפרין, צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל מימין: מנכ"ל מקס רון פאינרו הממונה על שוק ההון משה ברקת הממונה על התחרות מיכל הלפרין | צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל מימין: מנכ"ל מקס רון פאינרו הממונה על שוק ההון משה ברקת הממונה על התחרות מיכל הלפרין, צילום: עמית שעל, אוראל כהן, דנה קופל

בסוף השבוע נשא ברקת דברים בכנס של מתכננים פיננסים עם נוכחות גדולה של סוכני ביטוח. באותו הכנס נשא דברים גם נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד שחשף כי ביום רביעי האחרון נפגש עם הלפרין "הבהרנו לה שלא נאפשר לחברות כרטיסי האשראי להיכנס לתחום הביטוח. הטבח לא ינגדן והנגן לא יטגן. כל אחד שיתעסק בתחומו".

ברקת מצידו התייחס להמלצתה של הלפרין והבהיר כי כתנאי למתן רישיון סוכנות ביטוח למקס הוא דורש שתי דרישות מרכזיות – שמקס תעבוד עם כל חברות הביטוח ולא רק עם חברות בודדות, ותהיה מפיץ אובייקטיבי, כלומר תקבל עמלת הפצה מכל חברות הביטוח. מדובר בשתי דרישות שלא חלות היום על יתר סוכני הביטוח.

למעשה לחברות הביטוח יש לא מעט סוכנויות ביטוח בבעלות שמשווקות בעיקר את מוצרי הביטוח של החברה ולא מעט סוכנים פרטיים עובדים עם כמה חברות בודדות. בנוסף, הסוכנים מקבלים היום עמלות הפצה שונות מחברות הביטוח השונות שכוללות גם עמלה שוטפת הנגזרת מגובה הפרמיה הביטוחית החודשית וגם עמלות שיווק חד פעמיות שמשתנות בין חברה לחברה ומשפיעות על התמריצים של סוכני הביטוח לשווק מוצר כזה או אחר.

עד כה רק מקס הגישה בקשת רישיון להקמת סוכנות ביטוח. ישראכרט צפויה להגיש בקשה דומה אך תוכל לעשות זאת רק כאשר בנק הפועלים ימכור את יתרת האחזקות בה (33%) עד סוף השנה. כאל לא תוכל להגיש שכן נותרה בבעלות בנק. על בנקים נאסר לשווק ביטוחים למעט ביטוחי משכנתא.

יועצים אובייקטיבים

ברקת לא מסתיר כי הוא פועל להפוך את סוכני הביטוח כולם ליועצים אובייקטיבים שמקבלים עמלות זהות מכלל חברות הביטוח. התוכנית של ברקת היא גם לחייב את סוכנויות הביטוח של חברות שהיום משווקות גם מוצרים של חברות מתחרות, לבחור בין שיווק אך ורק מוצרי הביטוח של חברת הביטוח – סוג של זרוע שיווק – או לחלופין לעבוד עם כל חברות הביטוח בתמורה לעמלה שווה. אלא שמהלך כזה דורש שינוי חקיקה שצפוי לייצר התנגדות של סוכני הביטוח. בינתיים אם כן הוא דורש להחיל את הכללים הללו רק על מקס שתצטרך לפעול בכללי משחק נחותים למול יתר הסוכנים.

ברקת מביע חשש מכניסת מקס לתחום שיווק הביטוחים תוך שהוא מתחבר לטענת סוכני הביטוח כי ברשות מקס מידע עודף שעלול לייצר תחרות לא הוגנת למול סוכני הביטוח שלא מחזיקים במידע הזה – דוגמת מועד חידוש הביטוחים, פרמיית הביטוח ועוד (שמופיעים על גבי החיוב בכרטיס האשראי). ברקת גם חושש מהחלשת חברות הביטוח הדיגיטליות שלהן הוענק רישיון מבטח לאחרונה ובכלל זה ווי שור (של אמיל וינשל) וליברה (של אתי אלישקוב). הוא מודאג שאם מקס תחבור לחברות הביטוח הגדולות היא עלולה להציע מחירים טורפניים תוך ניצול המידע העודף שברשותה, שיחסלו את חברות הביטוח הקטנות.

עמלה זהה

לכן, לנגד עיניו הוא רוצה לראות את מקס משווקת את מוצרי כל חברות הביטוח בתמורה לעמלה זהה. ברקת אף נרתע מלאשר למקס להיכנס לכל עולמות הביטוח ורוצה לאפשר לה בשלב ראשון לשווק רק מוצרי ביטוח פשוטים כמו ביטוח רכב וביטוחי נסיעות. במקס מעוניינים לשווק גם פוליסות חיסכון פיננסיות וקופות גמל להשקעה, בעוד שברקת נרתע מלאשר להם שיווק מוצרים אלו שלכאורה שיווק שלהם דורש ידע מקצועי.

ברקת הורה לצוותים שלו ברשות שוק ההון לבצע בדיקה נוספת שלטענתו חסרה בחוות הדעת של רשות התחרות שבוחנת את השפעת כניסת מקס לשיווק ביטוחים לא רק בצד של ניצול לרעה של כוח מול הלקוחות שלה, אלא גם על מפת השחקנים בענף הביטוח ופגיעה בתחרות מצד חברות הביטוח הקטנות או החלשת סוכני הביטוח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות