אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד הבריאות הזמין לשימוע: "מכבי מגדילה את נתח השוק בדרך לא תקינה" צילום: אבי מועלם

משרד הבריאות הזמין לשימוע: "מכבי מגדילה את נתח השוק בדרך לא תקינה"

במכבי טוענים שתקציב הסיוע הממשלתי מתגמל את הקופות שלא שומרות על איזון ו"דופק את המצליחים", כפי שאומר בכיר במכבי. "אנחנו מצפים ממשרד הבריאות שיעודד את התחרות במערכת"

20.01.2020, 06:47 | אדריאן פילוט
במשרד הבריאות מכירים היטב את נתוני הניוד ומוטרדים מהם, מכיוון שלטענתם מכבי משתמשת בכלים לא תקינים כדי להגדיל את נתח השוק שלה. ל"כלכליסט" נודע כי משרד הבריאות שיגר למנהלי מכבי הזמנה לשימוע על רקע רכישת קבצי מידע דיגיטלי על ידי הקופה לשימוש שיווקי ("קניית לידים"). במשרד הבריאות קובעים היום כי הדבר אסור. לפי אותם מקורות, במכבי הודו בפני משרד הבריאות כי אכן היו רכישות כאלו. במשרד הבריאות מגדירים את הצמיחה של מכבי כ"לא מאוזנת".

קראו עוד בכלכליסט

"הדגש הוא בשימור"

במכבי כופרים בתוקף בטענות המשרד ומסבירים כי מכבי איננה הקופה שהכי מגייסת אלא הקופה שהכי שומרת על מבוטחיה. "אנו לא מובילים בשיווק, אלא בשימור. אי נטישה משקפת נאמנות מאוד גבוהה — שמשקפת שביעות רצון", מסביר בכיר במכבי.

שר הבריאות יעקב ליצמן , צילום: אבי מועלם שר הבריאות יעקב ליצמן | צילום: אבי מועלם שר הבריאות יעקב ליצמן , צילום: אבי מועלם

לדברי הבכיר, "ההצלחה של מכבי איננה מתרכזת בעיר אחת או במגזר אחד. יתרה מזו, יש הלימה בין הנתונים לבין תוצאות הסקרים, כמו זה של משרד הבריאות וזה של מכון ברוקדייל, שמצביעים על שביעות רצון מאוד גבוהה — ולעתים הכי גבוהה — ממכבי בהשוואה ליתר קופות החולים. כך שיש הלימה בין נתוני המעבר אל הקופה לבין נתונים של סקרי שביעות רצון". בנוסף, במכבי סבורים ששיטות השיווק באמצעות רכישת קבצי מידע לגיטימיות לחלוטין. הם טוענים שגם יתר קופות החולים, לרבות כללית, עושות בהן שימוש".

המחלוקות בין מכבי לבין הרגולטור אינן חדשות ומתפרסות גם לתחומים נוספים. בתחילת השנה, בעת חתימת הסכמי הייצוב בין משרדי האוצר והבריאות לקופות החולים, מכבי טענה כי תקציב הסיוע שקיבלה אינו תואם את מצבה ואת גודלה וכי תקציב זה מעניק פרסים לקופות שאינן שומרות על איזון תקציבי ו"דופק את המצליחים", כלשון הבכיר במכבי. "במקום להתעסק באיך מגדילים את הניוד, משרד הבריאות עוסק בפייק רגולציה", הוא מוסיף.

עוד טוען הבכיר כי מכבי משקיעה את משאביה לא בצירוף חברים חדשים אלא במתן שירות שגורם לחברים הקיימים להישאר בקופה וכי זה "הסוד" שלה. לדבריו, חמש שנים ברציפות מכבי גדלה בכל הארץ ו"זו לא תוצאה של גימיק שיווקי. שיעור הנאמנות של חברי מכבי הוא הגבוה ביותר. ולראיה, מבין ארבע קופות החולים, כללית אמנם מצרפת הכי הרבה חברים אך סובלת מהנטישה הגדולה ביותר ולכן מצויה ב"מינוס" במספר החברים המצטרפים אליה.

רגולציה אבל בלי אפליה

"אנחנו מצפים ממשרד הבריאות שיעודד את התחרות במערכת הבריאות כולה", אומר הבכיר. "זה המנוע הכי חשוב בשיפור מתמיד של המערכת. מכבי פועלת כדין. אם יש מחלוקות מקצועיות, יש לדון וליישב אותן עם כל קופות החולים. בעבר החלה הידברות עם משרד הבריאות על כל נושא הפרסום ויש לקדם את השיח הענייני. כמו כן, ככל שבכוונת המשרד לכפות רגולציה כלשהי, יש לעשות זאת באופן שווה על כלל הקופות. על משרד הבריאות לאפשר למטופלים חופש בחירה אמיתי ומלא בקופת החולים שהם רוצים להיות חברים בה".

מקופת חולים מכבי נמסר: "מכבי נותנת את השירות הטוב ביותר ולכן לא רק שיש אלינו הצטרפות רבה, אלא בעיקר שהנאמנות אל מכבי היא הגבוהה ביותר. משרד הבריאות נמצא בדיון איתנו וגם עם קופות אחרות על שיטת התחרות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות