אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ישראל תבצע בחודש הבא ניסוי במשלוחי רחפנים צילום: אוהד צויגנברג

בלעדי לכלכליסט

ישראל תבצע בחודש הבא ניסוי במשלוחי רחפנים

חברת נתיבי איילון תבצע את הניסוי סמוך לאצטדיון הכדורגל בנתניה בעקבות פניות שהתקבלו מחברות טכנולוגיה, ובהן גוגל ואובר. מדובר בשלב הראשון בדרך להסרת האיסור על הטסת משלוחים ברחפנים

22.01.2020, 06:53 | תומר הדר ואודי עציון

היום שבו פיצה, משלוחים מהסופר והרכישות האחרונות מעליאקספרס יגיעו לאזרחי ישראל הביתה ברחפן ולא באמצעות שליח אנושי עם רכב מסחרי, מתקרב. ל"כלכליסט" נודע כי בחודש הבא תזמין חברת נתיבי איילון לראשונה חברות להשתתף בניסויים שייערכו בארץ בהטסת משלוחים באמצעות רחפנים. מדובר בשלב ראשון בדרך להסרת האיסור שקיים היום על הטסת רחפני משלוחים. נתיבי איילון תבצע את הניסויים עבור רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה (רת"א), שתהיה אחראית לקביעת הרגולוציה העתידית בתחום, ובשיתוף מינהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה ורשות החדשנות.

קראו עוד בכלכליסט

משלוח באמצעות רחפן. לפי הערכות, שירותי משלוחים מסחריים בהיקף נרחב באמצעות רחפנים יופעלו בארץ ב־2025, צילום: אוהד צויגנברג משלוח באמצעות רחפן. לפי הערכות, שירותי משלוחים מסחריים בהיקף נרחב באמצעות רחפנים יופעלו בארץ ב־2025 | צילום: אוהד צויגנברג משלוח באמצעות רחפן. לפי הערכות, שירותי משלוחים מסחריים בהיקף נרחב באמצעות רחפנים יופעלו בארץ ב־2025, צילום: אוהד צויגנברג

להחלטה על ביצוע הניסוי קדמו פניות של אובר וגוגל בבקשה להתחיל בארץ משלוחי רחפנים בתל אביב. סגירת שדה דב בשנה שעברה פינתה את רצועת הגובה הנמוך בשמי תל אביב, שהיתה עמוסה לפני כן בטיסות אזרחיות וצבאיות שהמריאו ונחתו בשדה. כעת נוצרה האפשרות העקרונית להטיס בשמי העיר רחפנים מבלי לסכן מטוסים ומסוקים, אך המדינה תצטרך לקבוע את הכללים לכך, ואת מגבלות הבטיחות.

"להטיס מנות דם במהירות"

"כל חברות המשלוחים בעולם בוחנות את הטכנולוגיה החדשה, שמעניינת מאוד גם חברות מזון מהיר כמו רשתות משלוחי פיצה", מסביר אליצח דמבינסקי, סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשות בנתיבי איילון. "במדינה כמו שלנו יכולה להיות גם חשיבות רבה לאפשרות להטיס במהירות מנות דם לזירת פיגוע, למשל, הרבה יותר מהר משיעשה זאת אפילו שליח בקטנוע".

לפי הצעות חברות המשלוחים לביצוע הניסויים, תחליט נתיבי איילון היכן לבצעם. אחד המיקומים המתוכננים הוא אזור אצטדיון הכדורגל החדש בנתניה, עם אפשרות לטיסה מעליו ומעל מגרשי החנייה הסמוכים, במועדים שבהם לא מתקיימים משחקים או אימונים. נתיבי איילון כבר מאפשרת לחברות אוטו־טק לקיים באזור ניסויי נהיגה ברכבים אוטונומיים. ניסויי הרחפנים יכללו בחינת יכולתם לשאת מטענים שונים, לנחות במדויק ביעד שהוגדר ולטוס ללא קשר עין עם המפעיל. ניסויים של כמה חברות שונות במקביל יאפשרו לבחון את הטכנולוגיות לתיאום הטיסה במרחב האווירי בין הכלים, למניעת התנגשויות. כל חברה שתבחר להשתתף בניסוי תפעיל רחפן בודד – שיורשה לשאת חבילות במשקל של עד 2 ק"ג – ולאחר מכן תתאפשר הפעלה של רחפנים של כמה חברות בו־זמנית בשטח הסטרילי שבנתניה.

מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר

שימוש ברחפני משלוחים הוא אחת ממהפכות המסחר הצפויות בשנים הבאות. ללא צורך בשליח אנושי וברכב יקר אמורות עלויות השילוח לרדת באופן משמעותי. המהלך יחסוך פקקים, והמנועים החשמליים של הרחפנים לא מפזרים פליטות מזהמות כמו של רכבי השליחים ויאפשר הפעלת שירותי משלוחים גם ביישובים קטנים ודלי אוכלוסייה, שמפעילות שירותים כמו וולט לא נכנסות אליהם מטעמי כדאיות כלכלית. מנגד, החשש הוא מהתנגשויות אוויריות של הכלים בבתים, בעמודי חשמל ותאורה או זה בזה, ונפילה של כלים השוקלים ביחד עם המטען כ־10 ק"ג מטה לתוך רחוב שבו צועדים הולכי רגל ורוכבי אופניים חסרי הגנה.

מצנחים שייפתחו אוטומטית

בעולם מתלבטים כעת כיצד ינוהלו טיסות הרחפנים, באמצעות מרכזי בקרה אזוריים, שאיתם יתקשרו הכלים ומפעיליהם. בגובה שבו יטוסו הכלים, ובין בניינים, יהיה קשה לעקוב אחריהם באמצעות מכ"ם, והם יצטרכו לשדר את מיקומם כל הזמן, וגם לזהות מיקומי רחפנים אחרים באוויר ולחמוק מהתנגשות עמם, תוך שמירה על טיסה בגובה ונתיב שנקבעו להם. במקרה של תקלה או התנגשות בוחנים בעולם לצייד את הכלים במצנחים שייפתחו אוטומטית ויבלמו את קצב נפילתם.

כיום פועלות בעולם כמה חברות גדולות המבצעות ניסויים להטסת חבילות באמצעות רחפנים. כך, באוקטובר האחרון פרסם מינהל התעופה האמריקאי, ה־FAA, כי ניתן אישור לחברת השליחויות UPS לבצע פיילוט לפעילות באמצעות רחפנים בארה"ב. אמזון נערכת להפעלת שירות אספקת חבילות באמצות רחפן שיקרא PRIME AIR, הצפוי להתחיל לפעול רשמית השנה בכמה מיקומים בארה"ב. 

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי ומנכ"ל אובר דארא קוסרשאה | צילום: בלומברג, Sasson Tiram Photography מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ

מי שכבר מבצעת משלוחים באמצעות רחפנים היא פלייטרקס (Flytrex) מתל אביב. החברה, שפיתחה מערכת הפעלה ושליטה משלה ומשתמשת ברחפני DJI, מפעילה מאז 2016 שירותי משלוחים כאלה ברייקיאוויק שבאיסלנד, ובאחרונה קיבלה אישור לבצע משלוחים דומים גם בעיר הוליספרינגס בצפון קרוליינה, שיתמקדו במשלוחי מזון. פלייטרקס, שהוקמה בידי עמית רגב ויריב בש, המוכר גם כאחד ממייסדי עמותת ספייס איי אל שיזמה את שיגור החללית בראשית לירח ומשמש כמנכ"ל החברה, גייסה עד היום 11.5 מיליון דולר. גוגל פועלת בתחום באמצעות חברת ווינג של אלפבית, החברה־האם של ענקית החיפוש, ומבצעת משלוחים באוסטרליה מאז 2014, תחילה כהדגמת יכולת, ומהשנה שעברה במסגרת רישיון הפעלה מסחרי. ווינג קיבלה גם רישיון מה־FAA לביצוע משלוחים מסחריים באזורים דלי אוכלוסייה בווירג'יניה, והחלה גם בביצוע משלוחים בהלסינקי שבפינלנד.

אובר פועלת בתחום באמצעות חברות־הבת אלוויט (Elevate) ואובר איטס, ועורכת ניסויים בסן דייגו שבארה"ב. אובר מבצעת כיום משלוחים באמצעות נהגים, ומחפשת דרכים להוזיל את השירות. אין עדיין לוח זמנים מלא לביצוע הניסויים בארץ ולאישור תקנות ההפעלה של שירותי משלוחי רחפנים. ברת"א יקבעו את תקנות ההפעלה של השירות החדש שיוגשו בידי משרד התחבורה לאישור הכנסת. לפי ההערכות, שירותי משלוחים מסחריים בהיקף נרחב באמצעות רחפנים יופעלו בישראל סביב שנת 2025.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות