אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעקב שחר ישלם 200 מיליון שקל עבור יתרת האחזקות ב"קווים" צילום: יובל חן

יעקב שחר ישלם 200 מיליון שקל עבור יתרת האחזקות ב"קווים"

לכלכליסט נודע כי הבעלים של מכבי חיפה נמצא במגעים עם השותפה השנייה בחברת האוטובוסים, הורן את ליבוביץ, לרכישת חלקה בחברה. קווים, ששוויה מוערך ב־400 מיליון שקל, חולשת על כ־12% משוק נסיעות האוטובוסים

30.01.2020, 08:13 | רחלי בינדמן וליאור גוטמן

קבוצת מאיר בבעלות יעקב שחר וגיסו ישראל קז במגעים לרכישת אחזקות השותפים שלהם במפעילת האוטובוסים "קווים" - חברת ההסעות הורן את ליבוביץ, המחזיקה בנתח שווה לזה של קבוצת מאיר, כך נודע ל"כלכליסט". הרקע לרכישה הוא חיכוכים שנתגלעו ביניהם.

קראו עוד בכלכליסט

לפי הערכות, קבוצת מאיר תשלם לשותפיה כ־200 מיליון שקל, המשקפים שווי חברה של 400 מיליון שקל.

לפני שנתיים וחצי שחר וקז, המחזיקים גם בקבוצת מכבי חיפה, ניסו להקטין את אחזקותיהם וניהלו משא ומתן מתקדם מול קרן תשתיות (תש"י) למכירת כ־33% ממניות חברת האוטובוסים בתמורה ל־92 מיליון שקל. באותה תקופה שווי החברה עמד על 280 מיליון שקל.

קווים היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 2000 על ידי קבוצת מאיר (יבואנית מכונויות הונדה וולבו) והורן את ליבוביץ.

החברה מעסיקה כ־3,000 עובדים ומפעילה כ־1,400 אוטובוסים ב־484 קווים, שעלות כל אחד מהם מוערכת בכמיליון שקל. החברה פועלת באשכול חשמונאים, שם לפי משרד התחבורה היא החזיקה נכון לאמצע 2018 בנתח שוק של 5.1% והסיעה 34.1 מיליון נוסעים בשנה; אשכול חדרה־נתניה, עם נתח שוק של 3.3% ו־11.1 מיליון נוסעים; אשכול אונו־אלעד, עם נתח שוק של 2.7% ו־23.5 מיליון נוסעים בשנה; אשכול בית עילית עם 1.8% מנתח השוק בישראל ו־18.5 מיליון נוסעים בשנה.

ב־2011 התמזגה קווים עם חברת עילית המפעילה את קווי האוטובוסים בביתר עלית החרדית ובסוף 2015 רכשו קבוצת מאיר והורן את ליבוביץ של חלקם של שותפיהם.

התוצאות הכספיות של החברה אינן גלויות אך לשם השוואה, לפני שנה חשף תשקיף של קרן התשתיות ג'נריישן כי הכנסות מטרופולין ב־2017 עמדו על 413 מיליון שקל עם שיעור EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 17.1% כשאת 2018 היא סיימה עם הכנסות של 504.6 מיליון שקל ו־EBITDA של 17.6%. מטרופולין מפעילה מספר נמוך יותר של קווי אוטובוסים בהשוואה לקווים.

מבחינת תנאי השוק בישראל, שתי החברות הגדולות שחולשות על יותר מ־40% משוק האוטובוסים (במונחים של קילומטר־נסיעה) הן עדיין אגד ודן. מאז הפרטת שירותי התחבורה הציבורית תעריפי הנסיעה ירדו ב־%50-20%. בשל כך הסובסידיה הממשלתית זינקה מ־6 מיליארד שקל ב־2013 ל־9 מיליארד שקל בשנה כיום. השימוש בתחבורה ציבורית בכלל ובשירותי האוטובוסים בפרט הולך ופוחת, ורק כ־20% מהאוכלוסייה משתמשים בהם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות