אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
10,000 שקל בחודש מחברים בפייסבוק - מה בדיוק עושה מנהל קהילה צילום: שאטרסטוק

10,000 שקל בחודש מחברים בפייסבוק - מה בדיוק עושה מנהל קהילה

תפקיד מנהל הקהילה צמח בשנים האחרונות, יצא מגבולות הרשתות החברתיות והפך להיות מקצוע נדרש בשוק העבודה. יש היום בישראל 3,850 מנהלי קהילה, יותר מכפול ממספרם לפני שנתיים; מחצית מהם מועסקים כשכירים בארגונים

02.02.2020, 17:13 | מעין מנלה

בתוך שנים ספורות ניהול קהילה הפך מתחביב או עיסוק צדדי למקצוע מבוקש. בישראל יש היום 3,850 מנהלי קהילה, כמעט כפול ממספרם לפני שנתיים בלבד. רובם מרוויחים 10,000 שקל בחודש ומעלה כאשר 14% מרוויחים מעל 15 אלף שקל בחודש, כך עולה מסקר שערך לאחרונה ארגון מנהלי הקהילות בישראל ופייסבוק ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

בסוף 2019 היו בישראל 6,549 קהילות, כמעט 2,000 קהילות יותר משהיו שנה לפני כן. תפקיד מנהל הקהילה צמח בשנים האחרונות, יצא מגבולות הרשת החברתית והפך להיות חלק אינטגרלי ומשמעותי מעולם העבודה. ארגונים בתעשיית ההייטק וגם בתעשייה המסורתית מעסיקים מנהלי קהילות ומוסדות אקדמיים החלו להעניק נקודות זכות על קורסים בנושא ניהול קהילה.

"אם פעם מנהל קהילה היה בעיקר באזז וורד אז היום זה הפך להיות תחום מקצועי בפני עצמו. ארגונים מציעים תנאים טובים יותר לתפקיד מבעבר, ובאקדמיה אפשר כבר בתוך תארים מוכרים לקבל נקודות זכות על ניהול קהילה", אומרת, מריה גרין פוברצ'יק, שותפה מייסדת ב-Community Forward, ארגון מנהלי הקהילות של ישראל.

מריה גרין פוברצ מריה גרין פוברצ'יק, שותפה מייסדת בארגון מנהלי הקהילות של ישראל | צילום: פזית עוז מריה גרין פוברצ

כמחצית ממנהלי הקהילה בישראל (49%) עושים את זה כשכירים, 21% מהם הם פרילנסרים או עצמאים והיתר מנהלים קהילות בהתנדבות או ללא שכר. מתוך אלה שמנהלים קהילה ללא שכר רובם (46%) משקיעים בקהילה בין עשר לעשרים שעות שבועיות, 27% משקיעים פחות מעשר שעות בשבוע והשאר משקיעים מעל 20 שעות בכל שבוע בניהול הקהילה, כך עולה מהסקר, שנערך לקראת אירוע הקהילות השנתי של פייסבוק ישראל.

יש היום כ-60 משרות פתוחות למנהלי קהילה בחברות שונות בישראל, רובן חברות טכנולוגיה. שכרם של מנהלי קהילות שכירים נע סביב ה-10,000 שקל בחודש כאשר 46% מהם משתכרים פחות מכך, 33% משתכרים בין 10-15 אלף שקל בחודש ו-13% בין 15 ל-20 אלף שקל בחודש. מצבם של הפרילנסרים שעוסקים בניהול קהילה טוב יותר כאשר 41% מהם מרווחים 10-15 אלף שקל בחודש ו-15% מהם משתכרים בין 15 ל-25 אלף שקל בחודש. שליש מהפרילנסרים שעוסקים בניהול קהילה משתכרים פחות מ-10,000 שקל בחודש.

הצמיחה של תחום הקהילות ושל מקצוע מנהלי הקהילות בשנים האחרונות אינה מקרית. בפייסבוק, שם נולדו כמעט כל הקהילות ומנהלי הקהילות, זו החלטה אסטרטגית. "האלגוריתם שלנו יודע לתעדף קהילות. רמת החשיפה של קבוצה תהיה הרבה יותר גבוהה מעמוד או כל פוסט אחר. העלנו למעלה את נושא הקהילות כי הבנו שאם פעם אנשים היו מגיעים לפייסבוק כדי לחוות חוויה של כיכר העיר הדיגיטלית, היום הם יותר מחפשים את הקהילות", אומרת מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל.

מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל, צילום: פזית עוז מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל | צילום: פזית עוז מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל, צילום: פזית עוז

כמעט כל הקהילות מתחילות כקבוצה בפייסבוק, אז מה ההבדל בין קבוצה לקהילה ומדוע הן צריכות מישהו שינהל אותן? באופן כללי ההבדל בין קבוצה לקהילה הוא שבקהילה מתקיימים קשרים אמיתיים, לרוב אוף ליין, בין חברי הקהילה. "פייסבוק העולמית הגדירה את זה נכון שברגע שקבוצה היא משמעותית עבור החברים בה - זו קהילה. מפגשי אוף ליין הם מאוד קריטיים כדי להפוך קבוצה לקהילה", אומרת גרין פוברצ'יק. בקהילה שהיא הקימה, סופר גירלס, היא הייתה מקיימת עשרה מפגשי אוף ליין בחודש.

מה עושים מנהלי קהילות?

הניהול של הקהילות, בין אם הן מסחריות או לא, דורש הרבה שעות וזה כבר לא מיני-תחביב. "מנהל קהילה טוב זה מישהו שיודע לבנות שיח מתגלגל בתוך הקבוצה. הוא מקבל כמות עצומה של פניות וצריך להנהיג את הנורמה ואת כללי הקהילה, זה משהו מאוד תובעני שדורש הרבה מאוד עבודה. זה לא סתם לזרוק פוסט לאוויר ואחיך המבול", אומרת שריג.

אם כך, מה עושים מנהלי קהילות כמקצוע? מנהל קהילה בארגון או קהילה עסקית תפקידו לחבר את קהל היעד למוצר או לשירות על מנת לייצר מותג ונאמנות למותג חזקה יותר.

ניהול קהילה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק ניהול קהילה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק ניהול קהילה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

 גרין פוברצ'יק למשל, מועסקת כמנהלת קהילה בהאניבוק ושם היא בונה קהילה של פרילנסרים אמריקאים בארה"ב. "בניית קהילה היא צורה יותר נעימה ופחות שיווקית ליצירת מודעות למותג. אני בהאניבוק מראה איך הפיתוח של הפרילנסרים שחברים בקהילה בהכרח משפיע גם על הביזנס של האניבוק. זה לא יכול להיות רק שיווק אלא חייב להיות משהו שנותן ערך לחברי הקהילה, אי אפשר שהמטרה תהיה רק ערך לחברה עצמה", היא אומרת. ביומיום התפקיד של מנהלי קהילות הוא ליצור תוכן רלוונטי לאנשי הקהילה.

מהן דרישות התפקיד?

כדי להתברג בתעשייה כמנהל קהילה צריך להגיע עם נסיון מסויים ולכן צריך לעשות את זה לפני כן או בתחום החברתי או העסקי כדי להבין מה המשמעות. דרישה נוספת היא ליצור קהילה שתיתן ערך לשני הצדדים, גם לעסק וגם לחברי הקהילה. "כדי להיות מנהל קהילה טוב צריך לתת ערך לשני הכיוונים. הרבה פעמים אנשים נשאבים למשאבי השיווק ולא מצליחים ליצור קהילות מעניינות. צריך להיות אדם של אנשים, להסתכל על חברי הקהילה קודם כל כאנשים", היא אומרת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות