אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כלים לחשיבה אחרת: התוכנית שמקדמת עסקים קטנים

ועידת הכלכלה והתעשייה

כלים לחשיבה אחרת: התוכנית שמקדמת עסקים קטנים

Tech Factory מצמידה מנטורים למפעלים קטנים ובינוניים מהתעשיות הישנות, מכשירה את עובדיהם בתחום עיבוד נתונים וכך שהמפעל מתייעל

05.02.2020, 07:11 | נעמי צורף

ישראל מתהדרת בטייטל "סטארט־אפ ניישן", אך למרות זאת במקומות רבים בתעשייה - בעיקר בזו המסורתית - כמעט שאין שימוש בפרקטיקות של איסוף ושימוש בנתונים.

לפי מנהל המדיניות הציבורית בגוגל שמעון שמואלי, הדבר מוביל באופן ישיר לחולשה במשק ובפיריון: "בענפי התעשייה המסורתית, שמתאפיינת בריבוי עסקים קטנים ובינוניים, משתמשים פחות בתהליכים מבוססי נתונים. דווקא שם השינוי הוא בר השגה ויכול להיות משמעותי מאוד. הרי לא מדובר ברכישה של מכונות חדשות, אלא רק אימוץ שיטות עבודה חדשניות יותר".

קראו עוד בכלכליסט

מנהל המדיניות הציבורית בגוגל שמעון שמואלי מנהל המדיניות הציבורית בגוגל שמעון שמואלי מנהל המדיניות הציבורית בגוגל שמעון שמואלי

בשיתוף עם משרד האוצר, משרד הכלכלה והתאחדות התעשיינים גיבשה גוגל את תוכנית Tech Factory שמטרתה הכנסת חדשנות בתעשייה המסורתית. "בבסיס התוכנית עומדת התפיסה שלנו שעדיף להכשיר את המנהלים והעובדים שכבר נמצאים במפעלים על פני לשכור את שירותיו של ידען מחברת ייעוץ חיצונית שמגיע לפרוייקט נקודתי של כמה חודשים ועוזב. אנחנו רוצים שהכישורים ישארו במפעל וימשיכו להתפתח ללא תלות בגורם חיצוני".

מפעל שמצטרף לתכנית מסמן את נקודות החולשה שלו בתחומי הייצור, השיווק או כוח האדם ובהתאם מוצמד לו מנטור למשך חצי שנה. המנטורים מגיעים למפעל ומתחילים למפות ולזהות אתגרים, לאחר מכן ההנהלה בוחרת שלושה מעובדי המפעל ושולחת אותם להכשרה: הכשרה בתחום עיבוד הנתונים שבסופה מוכשר העובד כדאטה אנליסט, הכשרה של שיווק מבוסס נתונים דיגיטליים, הכשרת ניהול כוח אדם מבוסס נתונים. בתום ההכשרות נפגשים העובדים עם המנטור ובונים יחד תכנית עבודה במטרה להוציא את הפרויקטים החדשים לפועל. עד כה השתתפו בתכנית 50 מפעלים בכל רחבי הארץ.

איריס קינן, אחת המנטוריות המשתתפות בתוכנית שמלווה את מפעל פולירון שבקיבוץ זיקים, מתארת: "העולם מתקדם לעבר ארגונים מבוססי דיגיטציה וטכנולוגיה גם בתעשיות המסורתיות. עובדים שישרדו יהיו אלה שעברו הכשרות שעוזרות להם להתאים את עצמם ואת הארגון לעולם החדש". קינן היא מתמטיקאית עם ניסיון רב בתחום האנליטיקה, המנהלת והבעלים של חברת VisionBIT המייעצת לארגונים כיצד לעבור לעולם החדשנות.

מפעל פולירון, צילום: קובי פודה מפעל פולירון | צילום: קובי פודה מפעל פולירון, צילום: קובי פודה

"בפולירון ראינו איך עובד שהוכשר כדאטה אנליסט מסתכל על תהליכי איסוף וניתוח המידע ומציע להוסיף מדדים שונים. זה עובד שהיום חושב בכיוונים של חדשנות ודיגיטציה".

"מטרת הכשרות העובדים היא לתת להם כלים לחשיבה אחרת, בנוסף לזה שכשמקום העבודה משקיע בעובדים שלו ושולח אותם לקורסי הכשרה והעשרה ישנה עלייה במוטיבציה של העובדים", הסביר קובי פודה, מנכ"ל מפעל פולירון.

"אחת הבעיות שאנחנו מנסים להתמקד בהן קשורה בתיאום בין המערכים השונים - שיווק, הזמנות, ייצור והפצה. אנחנו מקבלים הזמנות מלקוחות ברחבי הארץ ומוציאים משאיות כדי לשלוח להם את המזרונים. אני רוצה לבצע אופטימיזציה לתהליך, להביא למודעות של מחלקת הייצור שאם יש שלוש הזמנות שונות שהתקבלו בימים האחרונים לירושלים כולן צריכות לצאת מחר יחד על אותה המשאית, וכך נוכל לחסוך בהוצאות של הובלה".

שמואלי מוסיף: "המטרה שהצבנו לעצמנו לשנת 2020 היא לראות איך אפשר לחבר בין סטארט־אפים ישראליים לתעשייה המסורתית, לצערי זה כמעט שלא קורה באופן טבעי.

"סטארט־אפים ישראלים שרוצים לעשות פיילוט טסים לחו"ל , בין השאר כי אם הצלחת בגרמניה זה יותר מרשים את המשקיעים מאשר אם הצלחת במפעל בעוטף עזה. חלק מהתרומה של גוגל היא לתת את השם והחותמת כתו איכות שהפרויקט אכן רציני".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות