אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רגע לפני הבחירות: המדינה תאשר פיצוי מוגדל בכפר שלם צילום: תומי הרפז

רגע לפני הבחירות: המדינה תאשר פיצוי מוגדל בכפר שלם

נת"ע, שקו הרכבת הקלה שלה יעבור בכפר שלם, תפנה את התושבים מהאזור הדרוש לעבודות יממה לפני הבחירות. כדי להימנע מיחסי ציבור שליליים, שר התחבורה סמוטריץ' ומועצת רמ"י אל יאשרו פיצוי הולם למפונים

06.02.2020, 07:08 | ליאור גוטמן וענת דניאלי

מועצת רשות מקרקעי ישראל תתכנס ביום רביעי הקרוב כדי לאשר רשמית את "מתווה יצחקי" לפיצוי תושבי כפר שלם. בפגישה שנערכה ביום שני בלילה בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לבין נציגי התושבים, השר הסביר שאיש אינו רוצה לגרור את הסיפור לבית המשפט.

קראו עוד בכלכליסט

באוקטובר 2018 תבעו תושבי כפר שלם את נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב - שאחד מקוויה יעבור בכפר שלם - בטענה כי החברה מנסה לפנותם מבתיהם תוך פיצוי נמוך מאד ומביש וללא דיור חלופי. בעקבות התביעה הוקמה ועדה בראשות יו"ר קבינט הדיור לשעבר אביגדור יצחקי, ובה גובש "מתווה יצחקי", המעניק פיצוי הולם למתיישבים, אם יוכיחו זיקה לקרקע.

כפר שלם, צילום: תומי הרפז כפר שלם | צילום: תומי הרפז כפר שלם, צילום: תומי הרפז

סמוטריץ' רמז כי יאפשר לתושבים שירצו בכך, לקבל את הפיצוי בהתאם ל"מתווה יצחקי" שקבעה המדינה גם שנה אחרי הפינוי, וגם אם יחליטו להתפנות חודשים ארוכים אחרי מועד הפינוי המיועד.

סמוטריץ' מנסה בכל כוחו לפתור את המשבר משום שבאופן מקרי, הפינוי המיועד נקבע לתחילת חודש מרץ, 24 שעות בלבד לפני קיום הבחירות השלישיות שנכפו על המדינה.

רחובות לא מוסדרים

אף אחד, בוודאי לא ממשלת המעבר המכהנת שסמוטריץ' חלק ממנה, לא רוצה להתמודד בזמן נפיץ כזה עם מראות קורעי לב ובנוסח "כפר שלם 2", ולכן שר התחבורה ישב עד השעות הקטנות כדי לשכנע את התושבים שפני הממשלה לשלום בית.

הפינוי המיועד הוא חלק ממהלך לבנות את קו הרכבת הסגול באזור תל אביב. זהו הקו השלישי, ולפי נתוני נת"ע הוא אמור להימתח על פני 29 ק"מ, עם קיבולת הסעה של כ־60 מיליון איש בשנה. עלות הקמתו נאמדת בכ־9 מיליארד שקל, והפתיחה הלא רשמית מתוכננת ל־2026. הקו אמור לחבר בין תחנת רכבת מרכז (סבידור) בתל אביב, הרחובות בן יהודה ואלנבי, מחלף אלוף שדה בכביש 4 ועם פיצול לביה"ח שיבא וקריית אונו, וזרוע אחרת תנוע לאורך כביש 461 ועד אור יהודה ויהוד־מונוסון, כולל מעבר בכפר שלם.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' | צילום: אלכס קולומויסקי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ

עבור בניית הקו נת"ע זקוקה בסך הכל לרצועת עבודות באורך של 350 מטר וברוחב כ־40 מטר. אלא שלפי הערכות, יש שם כ־80 נחלות שונות, שלא נמדדו מעולם.

גם בחברת החשמל יודעים לספר ש"בכפר שלם הרחובות לא ממש מסודרים ומוסדרים. כל דירה מזינה מספר יחידות עם מוני משנה. רוב המונים פנימיים והלקוחות לא מאפשרים אליהם גישה".

לא רוצים לריב

למרות המתווה החדש, חלק מתושבי המקום חוששים שהם יישארו בלי כלום. בשיחה עם "כלכליסט" מספרת תושבת המקום דנה עוזרי ש"התחושות מאוד

מאוד קשות. להבנתי מהשוטר שהיה פה השבוע, הגיעו ליידע את התושבים כי ב־1 במרץ יהיה פינוי גם בכוח. יש כאן רמיסה של הכבוד שלנו". עוזרי (40) נשואה עם שישה ילדים וכל משפחתה הוריה ושני אחיה גרים בכפר שלם וצפויים לפינוי.

לתושבים תהיה אפשרות לקבל פיצוי ביחס לזיקה לקרקע, כלומר הוכחת דיור לאורך שנים. גם פה קיים מנעד תשלומים לבנים או נכדים, ומנגד אפס תשלום למי שפלש ללא היתר.

במשרדי הממשלה חוששים שתושבים שכבר יצאו משם תוך קבלת פיצוי חזרו כדי לקבל פיצוי שני, אולם השורה התחתונה היא שאף אחד לא רוצה לריב, בטח לא עכשיו.

תגיות