אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שינוי אופנתי: עובדי פראדה יחויבו לעבור סדנה לרגישות גזעית צילומים: Chinyere Ezie ,Associated Press

שינוי אופנתי: עובדי פראדה יחויבו לעבור סדנה לרגישות גזעית

עובדי מותג היוקרה האיטלקי חתמו על הסכם עם הוועדה לזכויות אדם בניו יורק, לפיו כל עובדי החברה ישתתפו בסדנה, לרבות מיוצ’ה פראדה עצמה. גוצ'י ודיור הם הבאים בתור

09.02.2020, 08:52 | עילית מינמר

“פנים שחורות”, סוודר גולף שחור של גוצ’י, המכסה את חלקם התחתון של הפנים ומתוכו מבצבצות שפתיים אדומות גדולות.

קראו עוד בכלכליסט

סרט וידיאו של דולצ’ה וגבאנה, שהראה דוגמנית סינית מנסה לאכול פיצה בעזרת צ’ופ סטיק; בובות קופים שחורים עם שפתיים אדומות ענקיות בחלון הראווה של פראדה בניו יורק; מסע הפרסום של דיור בשם “סובאז’” (פרמיטיבי); בשנים האחרונות עוררו מותגי היוקרה בעולם תגובות זועמות על היותן גזעניים, פוגעניים וחסרי רגישות כלפי קהילות וציבורים שלמים.

הסוודר השחור של גוצ הסוודר השחור של גוצ'י. משמאל הבובות של פראדה. המותגים הסירו את המוצרים הפוגעניים אך השימוש בסטריאוטיפים חוזר | צילומים: Chinyere Ezie ,Associated Press הסוודר השחור של גוצ

עכשיו , מדווח ”הניו יורק טיימס”, במסגרת הסכם שנחתם ב־4 בחודש בין מותג היוקרה האיטלקי פראדה לוועדה לזכויות אדם בניו יורק, ישתתפו כל עובדי החברה, לרבות מיוצ’ה פראדה עצמה, בהדרכה שתתמקד ברגישות גזעית. זה רק עניין של זמן עד שגם עובדי גוצ’י, דיור ואחרים יקבלו גם הם הדרכה כזאת, נאמר.

בשנה האחרונה חקרה הוועדה, האחראית על אכיפת חוקי זכויות האדם בעיר, את הנושא, וזו הפעם הראשונה שהיא מתמקדת כך בדימויים ובמוצרים של מותגי אופנה. פראדה גם התחייבה לחולל שינוי פנימי, לרבות סיוע לקהילות מיעוטים אם כלכלית ואם בהעסקת עובדים, וכל זה מתוך הסכמה לפיקוח חיצוני בשנתיים הקרובות, שיעקוב אחר התקדמותה.

התגובות בינתיים חלוקות: מעט מדי מאוחר מדי, נכתב בתגובה לידיעה שפורסמה באינסטגרם של ”הניו יורק טיימס”. זו רק ההתחלה, נכתב באחרת, מפגש אחד אינו מספיק לשינוי חשיבה. שינייר אזי, עורכת הדין לזכויות האזרח שב־2018 בציוץ זועם בטוויטר עוררה דיון סוער על הדמויות השחורות שהוצבו בחלון הראווה של פראדה , צייצה מיד עם פרסום הידיעה, כי היא מודה לוועדה על תגובתה ל”פנים שחורות” והקריאה לשינוי. “ככה נראית מחויבות. אחרי שנה של מאבק פראדה מסכימה לשינויים מבניים ארוכי טווח”.

במשך השנים עוררו דימויים סטריאוטיפיים וגזעניים זעם גדול. פראדה וגוצ’י, וגם המותג האנגלי ברברי שהעלה בתצוגת חורף 2019 למסלול דוגמנית לובשת סוויטשירט קפוצ’ון עם חבל שנקשר כחבל תלייה, הם אולי בתי האופנה האחרונים שעוררו סערה, אבל היו עוד הרבה. האשמות בדבר גזענות הוטחו, הרשתות החברתיות סערו, ועורכי דין לזכויות האזרח צייצו בטוויטר על גבולות ה”אל תעשה” של חברות האופנה.

היו גם מקרים שבהם חברות האופנה שילמו מחיר צרכני מסוים על מפגן הגזענות. למשל, במקרה של דולצ’ה וגבאנה שב־2016 הוציאו דגם של סנדלים שעורר סערה וזכה לכינוי “סנדלי עבד”, מאוחר יותר הוציא המותג את סרטון הפרסומת שפגע ברגשות הסינים, והביא לקריאות לסגירת המותג, להחזרת סחורות, ולביטול תצוגה שהיתה מתוכננת בשנגחאי.

שלוש שנים קודם לכן, ב־2014, רשת זארה הורידה מהמדפים חולצת פסים לילדים, ועליה טלאי צהוב בצורת מגן דוד. בכל המקרים אף על פי שהחברות התנצלו, אמרו שזו לא היתה כוונתן, הורידו מהמדפים את הפריטים הפוגעניים , לא היה די בכך, שכן השימוש בסטריאוטיפים חזר על עצמו שוב ושוב במותגים השונים. ההחלטה המחייבת שיצאה מניו יורק היא אולי טיפה בים, אבל אולי היא גם ראשיתה של דרך ארוכה.

הסוודר השחור של גוצ'י. משמאל הבובות של פראדה. המותגים הסירו את המוצרים הפוגעניים אך השימוש בסטריאוטיפים חוזר
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות