אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
“אנשים יצירתיים הם המצפון של החברה" צילום: יח"צ

“אנשים יצירתיים הם המצפון של החברה"

מרכוס פיירס הקים את אתר dezeen, שהפך להיות אחד מאתרי העיצוב החשובים בעולם, כדי להשפיע על סדר היום. בחודש הבא הוא יגיע לתת הרצאה בישראל

20.02.2020, 08:23 | יונת נחמני

כשמרכוס פיירס הקים את מגזין האונליין dezeen (הלחם של “design” ו“magazine”) ב־2006, הוא לא שיער שיהפוך עד מהרה לאחד מאתרי האדריכלות והעיצוב המוערכים, הפופולריים והמשפיעים בעולם. ״כשביום הראשון היו 100 גולשים, הייתי מאושר. היום יש לנו מאות אלפי קוראים ביום״, הוא מספר בראיון טלפוני ממשרדו בלונדון.

במה זה מתבטא?

״יש לזה שני מדדים: כמה הקהל שלך גדול - ויש לנו כ־3 מיליון קוראים בחודש, והאם העסק מצליח כלכלית. אבל מה שעבורי הכי חשוב והכי קשה למדידה הוא מידת ההשפעה על סדר היום, היכולת לקבוע אג׳נדה. קשה למדוד את זה, אבל כשאני מבקר בכנס, בארץ זרה, או מתארח בארוחת ערב, ואומרים לי שנהנו ממשהו שקראו באתר, או ששכרו מישהו שקראו עליו - אני מגלה כמה חשוב מה שאנחנו עושים״.

ומבחינת פיירס היכולת לקבוע אג’נדה ולהיות מעורב בסוגיות חברתיות ופוליטיות היא חלק משמעותי מתפקידם של אדריכלים ומעצבים. “זה חלק מהאחריות של חיים בדמוקרטיה”, הוא מסביר, ”לאחרונה קהילת האדריכלים, בעיקר בבריטניה, החלה להשמיע את קולה בעניין משבר האקלים. אדריכלים התחילו להיות מחויבים להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם, או אפילו לייצר אפס טביעת רגל פחמנית או טביעת רגל שלילית, שזה מדהים. זה דורש מחקר. הם יודעים שזה יהיה קשה, אבל זה יכול לגרום לשינוי משמעותי.

 מרכוס פיירס , צילום: יח"צ מרכוס פיירס | צילום: יח"צ  מרכוס פיירס , צילום: יח"צ

"מעצבים מצדם נעשו מעורבים בדיון על שימוש בפלסטיק, מנסים להציע חומרים שלא יהיו כל כך מזהמים. אי אפשר לסמוך על ממשלות ותאגידים שיקדמו את זה. אנשים יצירתיים הם המצפון של החברה - הם יכולים להציע ולקדם פתרונות אפשריים על ידי ניסוי ומחקר. יש פרדקוס בתחום העיצוב. מעצבים הם אנשים מודעים, שמודאגים ממצב כדור הארץ והחברה, ומצד שני העבודה שלהם היא לייצר עוד מוצרים. רבים מתמודדים עם זה בעזרת שינוי בסדר העדיפויות - פחות מתעסקים בלהפוך לכוכבים, ובייצור מוצרים, ויותר בפיתוח חומרים חדשים ומתכלים״.

פיירס יגיע לארץ בתחילת החודש הבא (3 במרץ) להשתתף באירוע HOMEXPO שמארגנת חברת “תים תערוכות וירידים” (חברה־בת של איגוד תעשיות הריהוט בישראל). בהרצאה שלו שתתקיים בביתן 1 באקספו תל אביב הוא ידבר על ״עיצוב טוב בעולם רע״. בזכות ההצלחה של dezeen הוא נבחר כבר כמה פעמים לאחד האנשים המשפיעים בעולם העיצוב (בין השאר, על ידי העיתון הבריטי “Evening Standardׂ”).

על איזה מודל כלכלי מתבסס dezeen?

״רצינו ליצור מודל מגוון שנשען על רווחים ממקורות שונים, ולא להסתמך רק על פייסבוק או על פרסומות. יש לנו לוח דרושים לחיפוש עבודה שאנשים משלמים כדי לפרסם בו מודעות על תחרויות נושאות פרסים שאנשים משלמים כדי להשתתף בהן, ולהישפט על ידי שופטים מפורסמים מהתחום. יש לנו מחלקת וידיאו שמייצרת תוכן מסחרי, ואנחנו תמיד מחפשים כיוונים נוספים ומשקיעים בטכנולוגיות חדשות. בחודש שעבר השקנו מדריך אירועים שהפך פופולרי. בשנה שעברה השקנו ועידה, Dezeen day, שהיתה מאוד מוצלחת ונקיים אותה שוב בנובמבר השנה”.

אתה נחשף המון לאדרילות ועיצוב. מה מכל זה אתה לוקח למרחב הפרטי שלך?

״הטעם שלי הוא די מגוון. בבית שלנו יש עבודות עיצוב נהדרות, כולל כאלה שנוצרו עבורי, או כאלה שקיבלתי במתנה מחברים מעצבים. אבל יש גם דברים רגילים, לא מעט פריטים מאיקאה וענתיקות שאספתי לאורך השנים. אני מאוד אוהב מראות ישנות, למשל, אז יש לנו כמה מראות מוזהבות גדולות משוקי עתיקות. הייתי אומר שאני לא מעריץ עיצוב טיפוסי והטעם שלי אקלקטי״.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות