אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בית משפט בגרמניה: טסלה תוכל לכרות יער כדי להקים מפעל חדש צילום: Getty Images

בית משפט בגרמניה: טסלה תוכל לכרות יער כדי להקים מפעל חדש

למרות התנגדות עזה של תושבים ופעילי איכות סביבה, יצרנית המכוניות החשמליות תכרות יער הנמצא 40 ק"מ מברלין ותקים בשטח מפעל

21.02.2020, 12:39 | תומר הדר

המפעל הגרמני של טסלה, שהתקבל בתחילת דרכו בלא מעט התלהבות שלטונית, כבר ידע לא מעט צרות: החל בפצצות עתיקות ממלחמת העולם השנייה וכלה בתושבים זועמים שטענו שטסלה תזהם את מקורות המים באזור. כעת יכול אילון מאסק לנשום לרווחה לאחר שקיבל היתר - על אפם ועל חמתם של תושבי האזור - לכרות יער המשתרע על שטח של 92 הקטר (920 דונם), כדי להקים את המפעל החדש, במרחק של כ-40 קילומטרים מברלין.

קראו עוד בכלכליסט

בדומה למאבק על מקורות המים, שבמסגרתו ספג מאסק לא מעט ביקורת על פגיעה סביבתית, גם נושא כריתת היער לא עבר בגרמניה באופן חלק במיוחד: לאחר מחאות מצד פעילי איכות סביבה באזור ברנדנבורג, שבו צפוי המפעל להיבנות, פנו אלה לבית המשפט המחוזי בברלין כדי לקבל אישור להפסקת הבנייה כדי לשמר את היער.

לאחר דיון בנושא קבע בית המשפט באופן סופי כי טסלה תוכל לכרות את היער - לטובת מפעל שיקום ביולי 2021. במפעל עצמו ייוצרו בין היתר מכוניות מדגמי טסלה 3 סדאן וטסלה מודל Y. המפעל גרמני שיצטרף למפעל טסלה הסיני ומפעל טסלה האמריקאי נושא בחשיבות רבה עבור היצרנית - הזקוקה לידע וליכולות פיתוח של מי שנחשבים למובילים במחקר, פיתוח ויצור של מכוניות יוקרה.

הפגנה נגד כריתת היער בגרמניה, צילום: Reuters הפגנה נגד כריתת היער בגרמניה | צילום: Reuters הפגנה נגד כריתת היער בגרמניה, צילום: Reuters

הפגנה נגד התוכנית של טסלה, צילום: Reuters הפגנה נגד התוכנית של טסלה | צילום: Reuters הפגנה נגד התוכנית של טסלה, צילום: Reuters

שלט בשטח שבו אמור להיבנות המפעל, צילום: Getty Images שלט בשטח שבו אמור להיבנות המפעל | צילום: Getty Images שלט בשטח שבו אמור להיבנות המפעל, צילום: Getty Images

באו לישראל עם האף למעלה

בינתיים בישראל נעצרו מאמצי החדירה של טסלה כמעט לחלוטין: מה שהחל לפני כמעט שלושה חודשים, עם פרסום משרות לאנשי מכירות ומומחים טכניים, הפך בינתיים לדממה, זאת לאחר שטסלה חזרה בה מתכניותיה להציג מכוניות בקניון רמת אביב - ולא אכלסה את אולם התצוגה בתל אביב.

לדברי גורמים במשרד התחבורה, השקתה הישראלית של טסלה נדחתה לפחות עד אחרי יום העצמאות, בין היתר בשל קשיים בהשגת היתרים רגולטוריים מתאימים שיאפשרו ליצרנית לשווק מכוניות בכמות העולה על 20 יחידות - המקסימום האפשרי ליבואן רכב זעיר.

"הם הגיעו עם האף למעלה, הם חשבו שמדינת ישראל תיתן להם הטבות ותכופף כללים כי הם מייצגים את טסלה. בפועל, מדובר ברכב כמו כל רכב אחר, לא ניתן לכופף חוקים למענם או למען כל יבואן אחר וגם אין סיבה", סיפר לכלכליסט השבוע גורם במשרד התחבורה.

לדבריו, "מדובר בחדירה מאוד לא מסודרת ומאוד לא מאורגנת לשוק הישראלי, כזו שנובעת מיהירות וממחשבה שיהיה בסדר. אם וכאשר הם יגיעו לישראל באופן יותר מסודר, כפי שיצרן רכב חדש מגיע בהתאם לדרישות החוק, המדינה תשמח מאוד לסייע".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות