אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משבר התעופה: סגירת קווים לאירופה תהיה הרסנית צילום: יאיר שגיא

נגיף הקורונה

משבר התעופה: סגירת קווים לאירופה תהיה הרסנית

ישראייר, ארקיע ואל על כבר משלמות את מחיר הקורונה, אבל החשש הגדול הוא מהתפרצות באירופה; בינתיים נרשמת ירידה בהזמנות לעונות השיא: פסח וחופשת הקיץ; התאחדות סוכני הנסיעות דורשת פיצוי מהמדינה

25.02.2020, 10:20 | נווית זומר

"בסוף השבוע האחרון נשמעה אנחת רווחה בשוק התעופה המקומי עם פרסומים על ירידה במספר הנדבקים בוירוס הקורונה בסין, אבל אז איטליה נכנסה למשוואה וזה טרף את הקלפים. בשונה מהמזרח הרחוק שההשפעה שלו על התעבורה בנתב"ג קטנה, אירופה היא יעד מרכזי" — כך אומר ל"כלכליסט" גורם בכיר ברשות שדות התעופה. סגירת קווים לאירופה עלולה להוביל לתוצאה הרסנית לחברות התעופה הישראליות — אל על, ארקיע וישראייר.

קראו עוד בכלכליסט

רק ארבע חברות טסו מישראל למזרח הרחוק: אל על, קתאי פסיפיק, סצ'ואן והינאן — בחלקן לא היו טיסות יומיות. לפי נתוני רשת מתוך כ־600-500 טיסות שממריאות מנתב"ג מדי יום, רק כארבע טיסות היו ליעדים במזרח. כיוון שכך, הפגיעה מהפסקת הטיסות למזרח בתעופה הישראלית קטנה יחסית.

אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר , צילום: עמית שעל אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר | צילום: עמית שעל אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר , צילום: עמית שעל

בדיווח של אל על לבורסה טרם צמצום הקו לתאילנד נכתב כי סגירת הקו לסין ולהונג קונג תגרע ברבעון ראשון של 2020 כ־30 מיליון דולר מהכנסותיה. הכנסות החברה ברבעון האחרון של 2019 הסתכמו ב־640 מיליון דולר.

מאז צומצמו הטיסות לבנקוק וקיים ספק גדול אם פתיחת הקו ליפן, שהייתה מתוכננת ל־11 במרץ, תצא לפועל במועד זה. זאת משום שיפן הפכה למדינה השלישית בהתפשטות הנגיף אחרי סין.

צעדי התייעלות ופיטורי עובדים

לפי שעה עיקר הנזק בישראל הוא הירידה במספר ההזמנות לחודשים הקרובים של כלל הטיסות לכל היעדים — שנובע מחשש להדבקות בנגיף בשדות תעופה ובמטוסים, ומחשש שיהיה צורך לבטל טיסות שהוזמנו ברגע האחרון — ללא קבלת החזר כספי. חברות התעופה ניסו לספק מענה כשאפשרו להזמין חופשות לפסח ולקיץ ללא דמי ביטול, אולם המבצעים הוגבלו למזמינים בעשרת הימים הקרובים.

גורם בתחום התעופה אמר בתשובה לשאלת "כלכליסט": "אין אפשרות לכמת את הפגיעה בישראל כי אנחנו עדיין בתהליך".

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס הוא היחיד שהסכים לחשוף אתמול כי החברה חווה ירידה של 50% במספר ההזמנות. באגרת ששלח לעובדים כתב: "תוצאות הרבעון הראשון תהיינה קשות. נספוג הפסד שישפיע על תוצאות השנה כולה". הוא דיווח שהחברה נערכת לצמצומים: 5% מ־470 עובדי ישראייר יפוטרו וכל עובד יחויב לצאת לשבוע חופש.

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, צילום: עמית שעל מנכ"ל אל על גונן אוסישקין | צילום: עמית שעל מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, צילום: עמית שעל

סירקיס התייחס להצהרתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שלפיה על הממשלה לסייע לחברות התעופה וכתב שגם אם יהיה סיוע ממשלתי, הרי שהוא לא יהיה משמעותי.

ישראייר סיימה את הרבעון השלישי של 2019 עם רווח נקי בסך 11.4 מיליון דולר ־ ירידה של 23% לעומת הרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד.

גם יו"ר ארקיע אבי חורמרו הודיע שארקיע "תנקוט צעדי התייעלות נוספים כדי להבטיח את יציבותה על רקע משבר הקורונה". ארקיע היתה במשבר עוד קודם לכן בעקבות סגירת שדה דב, מהלך שהוביל לירידה של כ־30% במספר הטסים לאילת. לאחרונה פיטרה החברה 100 עובדים.

פגיעה קשה בתחום הטיולים המאורגנים

גזרה נוספת שסופגת פגיעה קשה היא סוכנויות הנסיעות, שמשווקות בין היתר טיולים מאורגנים, שבגינם כבר הועבר תשלום לספקים בחו"ל ולא ברור אם הכסף יוחזר.

נוסעות במסכות פנים בנמל התעופה בן גוריון, צילום: יאיר שגיא נוסעות במסכות פנים בנמל התעופה בן גוריון | צילום: יאיר שגיא נוסעות במסכות פנים בנמל התעופה בן גוריון, צילום: יאיר שגיא

אפרים קרמר בעלים ומנכל אשת טורס המתמחה בטיולים לסין אמר ל"כלכליסט": "בשנה רגילה אנחנו מוציאים 25 אלף ישראלים בטיולים מאורגנים לסין, השנה נרשמו 15 אלף נפשות, עליהן כבר שילמנו עבור שרותי תיירות שונים בחו"ל: מלונות, סיורים טיסות, ורובם ביטלו. לא ברור אם יכספנו יוחזר ומתי. תהיה לנו פגיעה קשה השנה".

טלי לאופר מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות אמרה אתמול: "הנזק לענף הנסיעות מוערך בעשרות מיליוני דולרים. הפגיעה היא גם בסיטונאי התיירות שנתקעו עם מלאי של חדרי מלון בחו"ל ובמקומות על טיסות, ללא דורש. בענף 400 משרדים שחווים ירידות של עד 50% בהיקפי הפעילות. אנחנו פונים בפניה בדחופה לשרי התיירות האוצר והתחבורה לקבל החלטת ממשלה על פיצוי בדומה לזה שניתן בצוק איתן".

החשש הגדול הוא שהציבור ימנע מנסיעה גם ליעדים שאינם המזרח, ולא יבוצעו הזמנות של חבילות נופש לתקופת פסח והקיץ ־ עונות שיא בענף התיירות היוצאת.

איסתא צופה כי הירידה בפעילות של מגזרי תיירות הפנאי והתיירות העסקית, כתוצאה מהשפעת נגיף קורונה, יקטינו את רווחיה ב־6-4 מיליון שקל נטו ברבעון הראשון של 2020. איסתא מעריכה כי עיקר ההשפעה תתרכז במגזר תיירות הפנאי, אם הירידה בפעילות תימשך גם במרץ 2020. איסתא הודיעה לעובדיה כי עקב הירידה בפניות ובמכירות, היא תוציא אנשי מכירות ומטה לחופשה ללא תשלום, או לחופשות כפויות בנות מספר ימים. שכרם של המנהלים - הסמנכ"לים, המנכ"ל והיו"ר - יופחת בשיעור מדורג של 25%-10%. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות